Vårdval kan rasera hörselvården i Kalmar län, varnar HRF

Kalmar län har landets bästa hörselvård, visar kvalitetsregistret för hörselrehabilitering. Men nu kan vårdkvaliteten raseras, om den nya landstingsledningen inför vårdval, varnar Hörselskadades Riksförbund (HRF): "Statistiken är tydlig: Vårdval ger sämre vårdkvalitet", säger Mattias Lundekvam, HRFs förbundsordförande.

Den nya koalition som ska styra Kalmar läns landsting har gått ut med att de planerar att införa vårdval inom hörselvården. Syftet är att korta de långa köerna – i södra länsdelen kan den som behöver hörapparater få vänta 18 månader.

– Självklart måste de orimliga väntetiderna bort. Men det här förslaget är förvånansvärt ogenomtänkt – och djupt oroande, säger Mattias Lundekvam.
–  Politikerna lurar sig själva om de tror att vårdval är en bra lösning på köproblemet. I själva verket sätter de vårdkvaliteten på spel och riskerar att rasera en hörselvårdsorganisation som får landets högsta betyg av användarna själva.

Han syftar på det nationella kvalitetsregistret för hörselrehabilitering, som bygger på omfattande patientenkäter. Här får hörselvården i Kalmar län landets bästa resultat.

Tidigare fick även Östergötland toppbetyg i kvalitetsregistret, men det ändrades när vårdval infördes 2013. Efter det fick hörapparatutprovningarna signifikant sämre betyg av patienterna.

Nu uppmanar HRF landstingspolitikerna i Kalmar län att hejda sig och göra en ordentlig konsekvensanalys:
– Hörselskadade i Kalmar län förtjänar seriösa beslut om hörselvårdens framtid, grundade på fakta. Utvecklingen i Östergötland måste tas på allvar, säger Mattias Lundekvam.

För mer information, kontakta:
Ingvild Falkenhaug, kommunikationschef, tel: 070-536 22 43, e-post: ingvild.falkenhaug@hrf.se

Hörselskadades Riksförbund (HRF) är en av världens största intresseorganisationer av och
för hörselskadade. Vi arbetar för ett hörselsmart samhälle, där alla hörselskadade kan leva i full delaktighet och jämlikhet. Läs mer om HRF på www.hrf.se