Vårens mest populära storstäder

När vintern fortfarande är närvarande längtar många svenskar efter vårvärmen och tjuvstartar uteserveringssäsongen med en resa till en spännande storstad. Klassiska städer som Paris, London och Amsterdam är de mest populära storstäderna i vår, medan de storstäder som ökar mest under våren är Wien och Istanbul. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

- En weekendresa under våren är ett perfekt sätt att ladda batterierna efter en lång och mörk vinter. Klassiska storstäder är mest populära, men det är också spännande att se till exempel mysiga Wien öka mycket, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Istanbul är tack vare en kraftig bokningsökning på nästan 80 procent vårens största överraskning. Denna vackra, till hälften europeiska och till hälften asiatiska stad, har klättrat femton platser på topplistan, från 25 plats våren 2017 till plats 10 denna vår.

- Turkiet som land har tappat enormt många svenska resenärer de senaste åren, men nu ser denna nedåtgående trend ut att vara bruten. Istanbul, med sin spännande blandning av öst och väst, vackra sevärdheter och fantastiskt goda mat, är en perfekt weekendstad, säger Katarina Daniels.

Wien är en annan raket i vår, ökar antalet resebokningar med 65 procent och klättrar därmed fem placeringar på topplistan, från fjolårets fjortondeplats till plats 9 i vår.

- Wien är en riktig uppstickare till storstad som tidigare hamnat lite i skymundan av exempelvis Amsterdam och Berlin. Staden är dock mycket trevlig och perfekt att möta våren i, då den är känd som en kaféstad med mängder av uteserveringar och spännande arkitektur, som fler och fler svenska resenärer upptäcker, säger Katarina Daniels.

Utanför topplistan är det främst Warszawa som verkligen skjuter fart, med en ökning på 95,5 procent. Warszawa var ett hett resmål redan i höstas, men fortsätter under våren 2018 att locka alltfler svenskar.

10-i-topp: vårens mest populära storstäder

1. Paris (3)
2. Amsterdam (2)
3. London (1)
4. Prag (5)
5. New York (7)
6. Lissabon (8)
7. Rom (9)
8. Barcelona (6)
9. Wien (ny)
10. Istanbul (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, storstadsresor bokade t o m 13 mars med avresa 1 mars – 31 maj

Rekordvärmen till trots – hit reste vi sommaren 20186.9.2018 11:26Pressmeddelande

Den svenska sommaren 2018 bjöd under långa perioder på medelhavsvärme med temperaturer en bra bit över 30 grader i stora delar av landet. Detta fick tydliga konsekvenser i svenskarnas semesterresor utomlands, som sjönk med 9,6 procent jämfört med i fjol. Flera resmål, exempelvis Split, Alanya och Korfu, gick dock emot strömmen och ökade istället bokningarna rejält. Detta visar färsk statistik från Ticket.