Vårens mest populära storstäder

När vintern fortfarande är närvarande längtar många svenskar efter vårvärmen och tjuvstartar uteserveringssäsongen med en resa till en spännande storstad. Klassiska städer som Paris, London och Amsterdam är de mest populära storstäderna i vår, medan de storstäder som ökar mest under våren är Wien och Istanbul. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket Privatresor.

- En weekendresa under våren är ett perfekt sätt att ladda batterierna efter en lång och mörk vinter. Klassiska storstäder är mest populära, men det är också spännande att se till exempel mysiga Wien öka mycket, säger Katarina Daniels, PR- och kommunikationsansvarig hos Ticket.

Istanbul är tack vare en kraftig bokningsökning på nästan 80 procent vårens största överraskning. Denna vackra, till hälften europeiska och till hälften asiatiska stad, har klättrat femton platser på topplistan, från 25 plats våren 2017 till plats 10 denna vår.

- Turkiet som land har tappat enormt många svenska resenärer de senaste åren, men nu ser denna nedåtgående trend ut att vara bruten. Istanbul, med sin spännande blandning av öst och väst, vackra sevärdheter och fantastiskt goda mat, är en perfekt weekendstad, säger Katarina Daniels.

Wien är en annan raket i vår, ökar antalet resebokningar med 65 procent och klättrar därmed fem placeringar på topplistan, från fjolårets fjortondeplats till plats 9 i vår.

- Wien är en riktig uppstickare till storstad som tidigare hamnat lite i skymundan av exempelvis Amsterdam och Berlin. Staden är dock mycket trevlig och perfekt att möta våren i, då den är känd som en kaféstad med mängder av uteserveringar och spännande arkitektur, som fler och fler svenska resenärer upptäcker, säger Katarina Daniels.

Utanför topplistan är det främst Warszawa som verkligen skjuter fart, med en ökning på 95,5 procent. Warszawa var ett hett resmål redan i höstas, men fortsätter under våren 2018 att locka alltfler svenskar.

10-i-topp: vårens mest populära storstäder

1. Paris (3)
2. Amsterdam (2)
3. London (1)
4. Prag (5)
5. New York (7)
6. Lissabon (8)
7. Rom (9)
8. Barcelona (6)
9. Wien (ny)
10. Istanbul (ny)

Källa: Tickets bokningsstatistik, storstadsresor bokade t o m 13 mars med avresa 1 mars – 31 maj

Många beredda att förändra sitt beteende för att minska klimatpåverkan – få vill avstå utlandsresan1.11.2018 14:45Pressmeddelande

Hälften av svenskarna kan tänka sig att sopsortera eller minimera sitt plastanvändande för att minska sin klimatpåverkan. Var fjärde svensk är villig att äta mindre kött eller avstå från att ta flyget inrikes. Endast en tiondel av svenskarna är däremot beredda att shoppa mindre eller avstå från att flyga utomlands. Endast 4 procent av svenskarna kan inte tänka sig att göra några omställningar alls. Detta visar Tickets senaste Sifoundersökning.

Tickets stora trendrapport Ticket Collection: Spanien ohotad etta i vinter – men långresor ökar mest18.10.2018 11:08Pressmeddelande

De senaste årens stora sug efter utlandsresor fick sig en törn sommaren 2018. Många svenskar är mätta på sol och bad och den minskade efterfrågan håller i sig även för vinterns resor, som minskar antalet bokningar med 14,5 procent. Däremot vill man fortfarande ha miljöombyte och upplevelser – upplevelserika långresor går mot strömmen och ökar bokningarna. Spanien är fortsatt etta över mest bokade semesterländer, men Thailand knappar in allt mer. Dessutom uppger fler svenskar än i fjol att de planerar en utlandsresa i vinter. Detta visar Tickets stora trendrapport Ticket Collection om vinterns resor.

Höstlovets charterraketer – Madeira, Antalya, Hurghada och Dubai11.10.2018 10:20Pressmeddelande

Höstlovet vecka 44 är en av de mest reseintensiva veckorna under hela året, eftersom det till skillnad från till exempel sportlovet inträffar samtidigt för alla skolor i hela landet. Sommarens semester känns avlägsen och många barnfamiljer vill fly höstmörkret med en veckas sol- och badsemester. Helst spenderar svenskarna höstlovet på Gran Canaria, Teneriffa eller Cypern – men det är Antalya, Hurghada, Dubai och Madeira som är årets hetaste uppstickare, enligt färsk bokningsstatistik från Ticket.

Julens resmålsraketer: Gambia, San Francisco och Orlando4.10.2018 07:40Pressmeddelande

Under julledigheten passar många svenskar på att resa utomlands, både för att få sol och värme, uppleva en annan kultur och för att slippa julstressen på hemmaplan. Årets jul är dessutom mycket fördelaktig för alla arbetstagare, vilket ger möjlighet till utlandsresor utan att behöva ta ut många semesterdagar. De hetaste uppstickarna inför årets jul är Gambia, Orlando, San Francisco och Singapore. Detta visar färsk bokningsstatistik från Ticket.

Minskat resande – men dessa restyper går mot trenden2.10.2018 10:15Pressmeddelande

Svenska resenärers utlandsresande har ökat stadigt under flera år, med många nya reserekord som följd. Sommaren 2018 bröts denna trend och semesterresor utomlands minskade – till stor del som en konsekvens av den varma sommaren med höga temperaturer under lång tid. En restyp går dock mot trenden och ökar bland svenska resenärer: upplevelsebaserade resor som exempelvis rundresor, vandringsresor eller safari.