Dramaten

Vårens repertoar 2020

Dela
Vårens första premiär på Stora scenen blir en av de mest spelade klassikerna i England, John Websters Furstinnan av Amalfi som nu ges för första gången i Sverige, i regi av Suzanne Osten. Dramaten presenterar även två pjäser av dramatikern Mattias Andersson, Vi som fick leva om våra liv, i samarbete med Backa Teater och urpremiären av Determinism.
Hannes Meidal, Evin Ahmad, Thérèse Brunnander  och Alexander Salzberger/Determinism. Foto: Klara G
Hannes Meidal, Evin Ahmad, Thérèse Brunnander och Alexander Salzberger/Determinism. Foto: Klara G

Ellen Lamm regisserar en dramatisering av Kristina Sandbergs prisade trilogi om Maj och Alexander Mørk-Eidem tar sig an Frans G Bengtssons vikingasaga Röde Orm som i hans tappning utspelar sig på ett bibliotek. Den feministiska urskriften Kvinnostaden får nytt liv när Staffan Valdemar Holm och Irena Kraus dramatiserar de medeltida texterna. Dessutom får Lillian Hellmans pjäs Vakten vid Rhen Sverigepremiär i regi av Jenny Andreasson. 

Dramaten&, som firar tioårsjubileum på Elverket den 26-27 oktober, presenterar bland annat en ny Performance Lecture om människan med biologen Svante Pääbo. We Hear You är en uppläsning av Greta Thunbergs tal med flera skådespelare ur Dramatens ensemble.

Unga Dramaten ger den nyskrivna musikalen Får jag vara med? för förskolebarn av barnboksförfattaren Stina Wirsén, musikern Sarah Riedel och koreografen och regissören Anna Vnuk.

Biljettsläpp i dag 2 oktober klockan 12.00.


Vårens premiärer i kronologisk ordning:

Determinism av Mattias Andersson
En nyskriven pjäs om det som styr våra liv. Två unga människor kraschar in i ett välordnat hem. Ingenting där är deras, men de börjar prova de dyra kläderna och äta av den goda maten. Leker vuxna, skrattar och häller upp ett glas vin. De slappnar av i soffan och gör sig hemma. Borde de inte sticka snart? Varför är de kvar? Har vi en fri vilja och makt att styra våra vägar? Eller är det bara en illusion? Är allt egentligen förutbestämt av yttre omständigheter?
Regi: Mattias Andersson. Scenografi och kostym: Julia Przedmojska. Ljus: Charlie Åström. Musik: Anna Sóley Tryggvadóttir. Peruk och mask: Nathalie Pujol.
Medverkande: Evin Ahmad, Thérèse Brunnander, Hannes Meidal och Alexander Salzberger.
Urpremiär 18 januari, Lilla Scenen.

Vi som fick leva om våra liv av Mattias Andersson
Vad skulle du göra annorlunda om du fick leva om ditt liv? Mattias Andersson låter ett socioekonomiskt tvärsnitt av Sveriges befolkning svara på frågan och bygger utifrån det en föreställning om hur livet hade kunnat se ut om vi hade möjlighet att göra om det, på nytt. Han har även tidigare använt dokumentärt material i uppmärksammade föreställningar som The Mental States of Sweden, Acts of Goodness och Utopia 2012. Föreställningen är ett samarbete med Backa Teater där den har urpremiär den 19 oktober.
Regi: Mattias Andersson. Koreografi: Cecilia Milocco. Ljusdesign: Charlie Åström. Scenografi och kostym: Maja Kall.
Medverkande: Adel Darwish, Ylva Gallon, Rasmus Lindgren, Josefin Neldén, Marie Richardson, Magnus Roosmann, Nemanja Stojanović, Kjell Wilhelmsen och Nina Zanjani.
Dramatenpremiär 23 januari, Elverket.

Vakten vid Rhen av Lillian Hellman
Sara är på flykt undan kriget i Europa tillsammans med sin make Kurt och deras tre barn. De har just återförenats med hennes mor och bror i USA efter 20 år på andra sidan Atlanten. Pjäsen, som utspelar sig 1940, några månader innan USA drogs in i andra världskriget, börjar som en borgerlig salongskomedi med en sylvass matriark, men utvecklas till en omskakande politisk thriller som väcker många dagsaktuella frågor: Hur mycket ansvar har en enskild människa när mörka krafter hotar världen? Hur reagerar vi om kriget plötsligt flyttar in i våra egna hem? När pjäsen hade premiär i New York i 1941 gjorde den stor succé och filmatiserades redan 1943 med Bette Davies i rollen som Sara. Detta är första gången pjäsen spelas i Sverige, i en ny översättning av Klas Östergren. Översättning: Klas Östergren. Regi: Jenny Andreasson. Scenografi och kostym: Marika Feinsilber. Peruk och mask: Moa Hedberg och Melanie Åberg.
Medverkande: Melinda Kinnaman, med flera.
Premiär 22 februari, Lilla scenen.

Furstinnan av Amalfi av John Webster
”Här möter vi teaterhistoriens kanske första fullskaliga kvinna – lycklig, smart, självständig, sexuell, skärpt och demokratisk” säger Suzanne Osten som regisserar en av den brittiska teaterns mest spelade klassiker. Tragedin, som hade urpremiär 1613 i London, beställdes av Shakespeares teatergrupp och var baserad på verkliga händelser i Italien i början av 1500-talet. När Dramaten nu sätter upp detta groteska och humoristiska kostymdrama om hat, hederskultur och hämnd blir det inte bara för första gången den ges i Sverige utan också första gången som Suzanne Osten regisserar för Stora scenen. 
Översättning: Per Lysander. Regi: Suzanne Osten. Musik: Niki & the Dove. Scenografi och kostym: Anna Heymowska. Peruk och mask: Mimmi Lindell och Peter Westerberg.
Medverkande: David Arnesen, Maia Hansson Bergqvist, Siri Hamari, Hamadi Khemiri, Elin Klinga, Rasmus Luthander, Simon Norrthon, Razmus Nyström, Kristina Törnqvist, Pierre Wilkner, med flera.
Premiär 29 februari, Stora scenen.

Maj efter Kristina Sandbergs prisade romansvit
”Trilogin om hemmafrun Maj ger röst och kroppslig närvaro åt en generation kvinnor som länge tagits för givna", så motiverade SvD sitt litteraturpris 2014. När de prisade romanerna nu dramatiseras får publiken följa Maj och hennes familj från 1930-tal till 1960-tal. I de husliga bestyren, på bokklubben med de andra hemmafruarna, hos doktorn. Maj städar. Tvättar. Syltar. Uppfostrar en dotter. Det är vardagligt och poetiskt, ett vanligt liv i en osentimental närbild.
Dramatisering: Pia Gradvall och Magnus Lindman. Regi: Ellen Lamm. Scenografi och kostym: Rikke Juellund. Ljus: Torkel Blomkvist. Peruk och mask: Sofia Ranow Boix-Vives och Nathalie Pujol.
Medverkande: Kicki Bramberg, Ana Gil de Melo Nascimento, Magnus Ehrner, Gunnel Fred, Ellen Jelinek, Omid Khansari, Tanja Lorentzon, Hannes Meidal och Siham Shurafa.
Urpremiär 26 mars, Lilla scenen.

Röde Orm av Frans G Bengtsson
Det är fredagkväll i biblioteket och sex bibliotekarier har högläsning av en älskad svensk klassiker om vikingatåg i österled. De lever sig in i berättelsen, beväpnar sig till tänderna och snart är biblioteket ett böljande hav, ett fort, ett blodigt slagfält. Alla dör. Flera gånger om.
Dramatisering och regi: Alexander Mørk-Eidem. Scenografi: Erlend Birkeland. Kostym: Jenny Ljungberg. Ljus: Ellen Ruge.
Medverkande: Emma Broomé, Gerhard Hoberstorfer, Hulda Lind Jóhannsdottir, Andreas T Olsson, Johan Ulveson, med flera.
Premiär 2 april, Stora scenen.

Kvinnostaden av Christine de Pizan, Hildegard von Bingen, med flera..
Som en reaktion på sin tids kvinnofientlighet skrev Christine de Pizan den feministiska urskriften Kvinnostaden redan 1405. Boken handlade om en litterär stad befolkad med framstående nunnor, drottningar och verkliga hjältinnor som levde sida vid sida med gudinnor, helgon och sagofigurer. Nu får staden nytt liv när tio kvinnliga skådespelare gestaltar tankar och idéer i ett nyfiket möte med medeltida kvinnor som Hildegard von Bingen, Hroswitha von Gandersheim, Heliga Birgitta, Marie de France, Moderata Fonte och Trota av Salerno.
Bearbetning: Staffan Valdemar Holm och Irena Kraus. Regi: Staffan Valdemar Holm. Scenografi och kostym: Bente Lykke Møller. Ljus: Torben Lendorph. Peruk och mask: Barbro Forsgårdh.
Medverkande: Stina Ekblad, Irene Lindh, Marie Richardson, Maria Salomaa, med flera.
Urpremiär 4 april, Elverket.

Bergmanfestivalen 2020 
Den femte internationella Bergmanfestivalen, med gästspel och egna produktioner, går av stapeln 27 augusti till 6 september 2020. Mer information kommer senare. Projektledare för festivalen är Ulrika Josephsson.
Den 27 augusti till 6 september, hela Dramaten.


Dramaten&

We Hear You  — Greta Thunbergs tal
“Jag heter Greta Thunberg. Jag är 16 år gammal. Jag kommer från Sverige och jag vill att ni ska få panik.” Dramaten arrangerar en läsning av Greta Thunbergs tal på både svenska och engelska med flera skådespelare ur Dramatens ensemble.
Bearbetning för scenen: Jacob Hirdwall. Regi: Ada Berger, Alexander Mørk-Eidem och Jacob Hirdwall.
Den 31 januari, Stora Scenen.

Performance Lecture: Om människan 
Dramaten&:s femte Performance Lecture, i samarbete med Nobel Prize Museum, där biologen Svante Pääbo gör en dramatiserad föreläsning om mänsklighetens historia och evolutionär genetik. Han förklarar varför han vill rekonstruera neandertalarnas arvsmassa, hur en benbit från en flickas finger blev en världssensation, och varför det är mest är män som mejlar till honom och säger sig vara neandertalare. Till sin hjälp har han en regissör och skådespelare från Dramatens ensemble.
Premiär 22 april, Lilla scenen. I samarbete med Nobel Prize Museum.

Dramaten& Spoken Word
Unga poeter från hela Sverige formulerar sin samtid med ursinne, kraft och precision. Sedan 2009 har Spoken Word på Dramaten varit en plats för nya, hungriga röster som nu tar steget in på Stora scenen i ett samarbete med Sveriges Television.  Medverkande presenteras senare.
Premiär 12 maj, Stora scenen. I samarbete med SVT.


Unga Dramaten

Får jag vara med? av Stina Wirsén
En nyskriven musikal för de allra yngsta om lek, gemenskap, makt och integritet. En kanin kommer ny till gården där Fnök, Gurgel och Viola leker hela dagarna. Den nya får inte vara med bestämmer de.
Regi: Anna Vnuk. Scenografi och kostym: Stina Wirsén. Ljus: Jesper Larsson. Peruk och mask: Thea Holmberg Kristensen. Musik: Sarah Riedel.
Medverkande: Tuuli Heinonen, Dejmis Rustom Bustos, Klas-Henrik Hörngren, Jonas Malmsjö och Sarah Riedel.
Urpremiär 13 februari, Lejonkulan. Från 4 år. Unga Dramaten.

De sista vittnena av Svetlana Aleksijevitj
Inför sin bok De sista vittnena sökte nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj uppöverlevande som var barn under Andra världskriget i dåvarande Sovjetunionen.Hon bad dem berätta om sin tid under kriget. Detta blev hundra dokumentäraberättelser, barns vittnesmål, minnen av livet under kriget.Här möter barnpubliken några av Dramatens äldre skådespelare som återberättardessa minnen från en tid då krigets vittnen var i samma ålder som vår publik i dag.
Regi och scenografi
: Ulla Kassius. Översättning: Kajsa Öberg-Lindsten. Bearbetning: Ulla Kassius och Anna Berg. Kostym: Moa Möller. Ljusdesign: Charlie Åström Ljuddesign: Johan Bengtsson. Mask: Lena Strandmark Tuuli Heinonen
Nypremiär 27 februari, Tornrummet

Bye bye bror av Emil Rosén Adsten och Ulf Stenberg/Teater Fryshuset
En dokumentär teaterföreställning baserad på intervjuer med män som är på väg att lämna kriminalitet och gängliv. Hur går det till, vem blir man sen och vad har manligheten för roll i det hela? En uppföljning till Klipp han som spelade på Dramaten 2017-2018.
Regi: Emil Rosén Adsten och Ulf Stenberg.
10-13 mars, Målarsalen. Gästspel från Riksteatern och Teater Fryshuset.

 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Hannes Meidal, Evin Ahmad, Thérèse Brunnander  och Alexander Salzberger/Determinism. Foto: Klara G
Hannes Meidal, Evin Ahmad, Thérèse Brunnander och Alexander Salzberger/Determinism. Foto: Klara G
Ladda ned bild
Maia Hansson Bergqvist/Furstinnan av Amalfi: Foto: Klara G
Maia Hansson Bergqvist/Furstinnan av Amalfi: Foto: Klara G
Ladda ned bild
Svante Pääbo. Foto: Hans Malm
Svante Pääbo. Foto: Hans Malm
Ladda ned bild
Stina Wirsén, Sarah Riedel, Anna Vnuk. Foto: Leonard Stenberg
Stina Wirsén, Sarah Riedel, Anna Vnuk. Foto: Leonard Stenberg
Ladda ned bild
Ellen Jelinek/Maj. Foto: Klara G
Ellen Jelinek/Maj. Foto: Klara G
Ladda ned bild
Vi som fick leva om våra liv. Kollage: Ivar Martinsson.
Vi som fick leva om våra liv. Kollage: Ivar Martinsson.
Ladda ned bild

Om

Dramaten
Dramaten Box 5037
102 41 Stockholm

08 - 665 61 00http://www.dramaten.se

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.


Följ Dramaten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Dramaten

Frankas monster – en vild och gotisk teaterlek för lågstadiet3.4.2024 08:53:56 CEST | Pressmeddelande

Frankas monster är en kittlande och lekfull föreställning löst baserad på Mary Shelleys Frankenstein från 1816. I centrum står nioåriga Frank, som förlorat sin mamma och som försöker ta kontroll över sin livssituation. – Det kommer bli galet, surrealistiskt och absurt, säger Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten som också regisserar. Urpremiär på Lejonkulan den 19 april.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye