Varför finns ännu inga alkobommar i svenska hamnar?
Redan 2010 utvecklade MHF idén och den tekniska lösningen för automatiska nykterhetskontroller, så kallade alkobommar. Efter samråd med Trafikverket och övriga berörda myndigheter kunde försöksverksamhet genomföras i Tysklandsterminalen i Göteborgs hamn 2013 och därefter i Stockholms Frihamn 2014–2015. Bakgrunden till MHF:s initiativ var den mycket oroande statistik från nykterhetskontroller som tydligt visade på en väldigt hög andel onyktra förare i olika hamnar.
Genom de passersystem som byggdes upp under försöken kunde samtliga fordonsförare som körde ut från färjorna nykterhetskontrolleras utan att utpasseringstiden från hamnen påverkades. Utandningsproven kunde genomföras automatiskt med hjälp av en särskild alkoholanalysator, mycket snabbt och helt utan personal på plats. I stället fjärrövervakades hela kontrollstationen av en person i en trafikledningscentral med hjälp av sensorer och kameror. Endast i de fall då alkohol detekterats i någon förares utandningsprov behövde polis-, tull- eller kustbevakningspersonal larmas för uppföljande bevisprovstagning och eventuell rapportering av rattfylleribrott. Oerhört effektivt.
–Försöken blev en succé. Under de första dagarna i Stockholm 2014 upptäcktes många alkoholpåverkade förare. Därefter minskade andelen onyktra förare successivt. I slutet på försöksperioden förekom inga onyktra förare, säger Lars Olov Sjöström, trafiksäkerhetschef på MHF.
Ett par år senare beslutade regeringen om ett brett införande i Sveriges hamnar, gav ett uppdrag till Trafikverket och sköt till alla de pengar som behövdes. Sedan dess har nästan ingenting hänt. Bara någon enstaka hamn har fått alkobommar. Regeringens pengar till alkobommarna användes inte som det var tänkt
Rattfulla förare fortsätter att köra ut från hamnarna, ibland i tungt lastade lastbilar och långtradare. Polisen har dragit ner kraftigt på nykterhetskontrollerna och upptäcktsrisken är nästan obefintlig för en rattfyllerist. När som helst kan det leda till dödsolyckor i trafiken.
Att täta nykterhetstester måste ske på särskilt utsatta platser låter som självklarheter, och MHF är mycket riktigt långt ifrån ensamma om att vilja se den här utvecklingen. Nu senast kunde vi se M Sverige lyfta frågan i TV4:s nyheter. Vi välkomnar också den stora samsyn om vikten av nykter trafik som råder i riksdagen.
Varför sker då inte de nykterhetskontroller som behövs?
MHF kräver nya politiska beslut om att komma igång med de automatiska nykterhetskontrollerna, både i hamnar och på andra platser som till exempel trafikkontrollplatser och godsterminaler.
Nyckelord
Kontakter
Lars Olov SjöströmTrafiksäkerhetschef
Trafiksäkerhetsexpert på MHF och t.f. VD
Bilder
Om
MHF Motorförarnas Helnykterhetsförbund bildades 1926, och arbetar för att ingen ska dö av rattfylleri. Man har ca 10 000 medlemmar uppdelade i sju regioner och 150 lokalavdelningar. MHF tillhör de mest aktiva trafiksäkerhetsorganisationerna i landet.
Följ MHF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från MHF
MHF: Positivt att polisen gjorde över 1 miljon nykterhetskontroller under 20237.2.2024 12:00:00 CET | Pressmeddelande
Polisens nykterhetskontroller ökade under förra året jämfört med 2022. Det betyder att utandningsproven för rattfylleri är tillbaka på samma nivåer som innan pandemin. Det är jättepositivt anser MHF.
MHF kräver att Gotlands kommun inför alkolås efter rattfylleriincident29.11.2023 15:45:46 CET | Pressmeddelande
En anställd på ett av Attendos boenden på Gotland ska ha kört rattfull med en brukare i bilen och stoppats i polisens nykterhetskontroll. MHF kräver nu att Gotlands kommun ställer krav på alkolås i både egna och upphandlade transporter och tjänster.
Årets familjebil 2023 – Renault Austral23.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Med en rösts marginal tog mildhybriden Renault Austral hem titeln Årets familjebil 2023. Det är tredje gången som Renault vinner den prestigefyllda utmärkelsen som delas ut av tidningen Motorföraren.
MHF: Fler kommuner borde erbjuda hjälp genom SMADIT för rattfyllerister9.11.2023 10:00:00 CET | Pressmeddelande
MHF vill att fler kommuner ska erbjuda vård och rehabilitering genom metoden SMADIT till personer som stoppas för rattfylleri. Idag används SMADIT i 119 av landets kommuner. Om ett riskbruk av alkohol eller narkotika upptäcks tidigt minskar risken för återfall i rattfylleri. Ett tidigt ingripande kan förhindra att människor skadas allvarligt och i värsta fall dödas i trafiken.
MHF lyfter fram bra förebyggande och rehabiliterande insatser mot missbruk och rattfylleri under vecka 456.11.2023 09:40:35 CET | Pressmeddelande
Över en miljon svenskar har ett riskbruk av alkohol. Under vecka 45 lyfter MHF fram goda exempel på förebyggande och rehabiliterande insatser kopplat till alkohol- och drogmissbruk samt rattfylleri. MHF släpper sex intervjufilmer under veckan. Länsstyrelsen, Polisen och Beroendecentrum i Örebro län berättar om vad som är viktigt för att få SMADIT-samarbetet att fungera på ett bra sätt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum