Varg: Överlämning av budkavle vid riksdagen

Den 30 augusti klockan 14.00 överlämnar sju organisationer, med Svenska Jägareförbundet i spetsen, en budkavle till alla riksdagspartier på Mynttorget i Stockholm. Budkavlen är en tydlig markering från företag, organisationer och privatpersoner på landsbygden att en fungerande vargförvaltning måste komma på plats – omgående.

Tyvärr finns det indikationer på att motdemonstrationer kan komma att förekomma. År 2022 är vargen fortfarande en av de mest konfliktfyllda valfrågorna.

Press är välkomna till överlämningen, där det finns det utrymme för att lyssna på tal, filma och intervjua de deltagande organisationerna.

Deltagande organisationer:

• Svenska Jägareförbundet
  • Lantbrukarnas riksförbund
  • Svenska Samernas riksförbund
  • Föreningen Sveriges jägare
  • Jägarnas riksförbund
  • Kennelklubbens jakthundskommitté (inom SKK)
  • Sveriges Jordägareförbund
  • Svenska Fåravelsförbundet

Magnus Rydholm, kommunikationschef Svenska Jägareförbundet 070-319 66 76

Viltbild – nästa steg i framtidens viltövervakning27.1.2022 11:06:19 CET | Pressmeddelande

Nu utvecklas ny teknik som – med hjälp av jägarnas viltkameror – kan revolutionera kunskapen om våra vilda djur. Svenska Jägareförbundet och Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) går in i ett formellt samarbete med målet att ta fram viltbild, en plattform för insamling och analys av bilder från jägares viltkameror. Målsättningen är att plattformen ska vara redo för jägare att använda under 2024.