Världens Barn - 22 nya projekt för barns rättigheter

Alla barn har rätt till trygghet, skola och hälsa. Det är utgångspunkten för Sveriges största kampanj för barns rättigheter: Världens Barn. 22 projekt erhåller nu stöd från kampanjen genom Radiohjälpen.

Foto: João Sousa/Diakonia
22 projekt för barns rättigheter får stöd tack vare allmänhetens gåvor till Världens Barn. På bilden Asma, en flicka i ett flyktingläger i Libanon. Foto: João Sousa/Diakonia

Radiohjälpens styrelse har fattat beslut om att fördela insamlade medel till 22 nya barnprojekt runt om i världen, i syfte att stärka barns rättigheter.

Alla organisationer som tilldelats medel är granskade av Radiohjälpen och innehar partnerskap. Projektansökningarna är dessutom kvalitetssäkrade av Radiohjälpen som även inhämtar rapportering och finansiell granskning, så kallad finansiell revision. Projektbesök genomförs och många projekt filmas även av SVT till de årliga tv-sändningarna "Tillsammans för Världens Barn".

Världens Barn-kampanjen utgörs av ett samarbete mellan Radiohjälpen, SVT, SR, UR och ett antal svenska civilsamhällesorganisationer som organisarar sig via Föreningen Riksinsamlingen. De har till huvuduppgift att samordna insamlingsverksamheten runt om i landet och koordinerar voluntärer över hela landet.

Alla projekt återfinns i följande lista på denna länk.

Stödet omfattar 16 svenska organisationer verksamhet i 15 länder och i en region. Av de 22 projekt som stöttas av Radiohjälpen omfattas sju hälsoprojekt, 8 st skolprojekt och sju projekt som har fokus på trygghetsskapande åtgärder för barn.

Kampanjen Världens Barn har utöver dessa projekt bidragit till två barninriktade projekt i Ukraina via organisationerna Rädda Barnen Sverige och Unicef Sverige, se mer på denna länk.

De beviljade Världens Barn-projekten är fördelade geografiskt på olika världsdelar.

• Afrika:   12 projekt,
  • Asien:    6 projekt,
  • Mellanöstern:   2 projekt,
  • Latinamerika:   2 projekt.

Fortsätt gärna stödja Världens Barn

Stötta Världens Barn genom att swisha valfritt belopp till 9019506. Märk din gåva "Världens Barn". Det går även att ringa 099-90100 för att skänka 100 kronor. Tack för din gåva!

Engagera dig du också

Starta en digital insamlingsbössa här.

Hitta fler sätt att engagera dig genom föreningen Riksinsamlingen

Foto: João Sousa/Diakonia

Artister och gäster i Musikhjälpen 20227.12.2022 07:05:00 CET | Pressmeddelande

På måndag kväll går programledarna Oscar Zia, Tina Mehrafzoon och Klas Eriksson in i Musikhjälpenburen på Kungstorget i Göteborg för att sända 144 timmar på temat ”För en tryggare barndom på flykt från krig”. Nu är det klart vilka artister och gäster som kommer att göra dem sällskap. Victor Leksell, The Tallest Man On Earth, A36 och Veronica Maggio & Miriam Bryant är några av artisterna. Marie Agerhäll, Filip Dikmen & Madeleine Eliza och Torbjörn Averås Skorup är några av gästerna.