Världens expertis inom elfordon möts i Göteborg

I Göteborg sker stora, innovativa satsningar på eldrivna transporter. Det har lockat arrangören av världskongressen Electrical Vehicles Symposium att välja staden för sitt globala möte 2025. Då väntas över 10 000 besökare, utställare och ledande experter inom området komma till Göteborg.

Eldrivna fordon blir allt vanligare på Göteborgs gator. Foto: Christian Borg

Electrical Vehicles Symposium (EVS) är den internationellt ledande kongressen för omställning till elektrifiering inom alla transportslag, som samlar tillverkare, myndigheter och forskare från hela världen. I juni 2025 hålls mötet för första gången i Sverige, på Svenska Mässan.

Göteborg vann kandidaturen i stenhård konkurrens med flera andra städer i Europa, och det är ingen slump. Här finns ett stort engagemang och tät samverkan kring utvecklingen mellan näringslivet, forskningen och staden. Det blev avgörande.

– Göteborg är bra på att samverka. Testbäddar och initiativ som Gothenburg Green City Zone, ElectriCity och Transzero initiative samlar de innovativa företagen i fordonsindustrin, staden och forskningen för att skapa helt utsläppsfria transportlösningar. Det är en stor fördel jämfört med många andra städer och det blir enklare att samlas kring att arrangera en så här stor och viktig konferens som EVS, säger Axel Josefson (m), kommunstyrelsens ordförande.

EVS är ett forum för världens ledande experter från akademi, offentliga aktörer och näringsliv att diskutera hur ny teknik kommer att användas och nya affärsmodeller fungera i framtida mobilitet, tillsammans med frågor kring social acceptans och påverkan på våra stadsmiljöer. Symposiet startades 1969 och hålls årligen omväxlande i Amerika, Asien och Europa.

Kandidaturen har drivits av Business Region Göteborg och Göteborg & Co med stöd av 80 företag, organisationer, akademi och myndigheter.

Förutom Volvo-bolagens stora omställning och elektrifieringen av kollektivtrafiken attraherar Göteborg med en rik flora yngre elfordonsföretag som Polestar, Heart Aerospace och Einride. Innovationsmiljöer som Lindholmen Science Park, Volvos CampX och Geely Uni3 lockar också, liksom forskningsmiljöerna hos Chalmers, Göteborgs Universitet och statliga RISE.

– Med Northvolts och Volvos stora investeringar i Torslanda och stadens ambition att bli klimatneutral till 2030 så visar Göteborg att vi är ledande i utvecklingen av hållbar mobilitet. Att vi står värd för EVS kommer attrahera talang, kompetens och en rad viktiga beslutsfattare inom området, säger Axel Josefson.

– Detta är en unik chans att dra världens blickar till Göteborg när människor i allt högre grad väljer att förflytta sig med hjälp av el.

Fakta: Om EVS i korthet

• Electric Vehicles Symposium hölls första gången 1969 som en akademisk konferens, och har växt kraftigt i betydelse det sista decenniet
  • Forumet spänner över det mesta inom hållbara transportlösningar, såväl elektrifierade som uppkopplade och förarlösa transporter, inom alla transportslag.
  • Lockar normalt cirka 10 000 besökare och experter från akademi, näringsliv och offentlig sektor i över 60 länder
  • Hålls årligen omväxlande i Europa, Amerika och Asien och pågår i fyra dagar. I juni 2022 stod Oslo värd för mötet. 2023 hålls det i Sacramento, USA, och 2024 i Sydkorea. 2025 år är det Göteborgs tur.

Mer om EVS: Electric Vehicles Symposium (EVS) – AVERE

Eldrivna fordon blir allt vanligare på Göteborgs gator. Foto: Christian Borg

Göteborg & Co:s mål är att få fler att upptäcka och välja Göteborg.
Bolagets uppdrag är att i bred samverkan leda och driva utvecklingen av Göteborg som hållbar destination, så att alla som lever och verkar här gynnas av en växande besöksnäring.

Här är de nominerade till Årets vinjettfilm –publikomröstningen startar idag2.9.2022 07:34:25 CEST | Pressmeddelande

I våras utlyste Göteborg Film Festival tillsammans med Göteborgs 400-årsjubileum en tävling där vinnaren får utforma den mest sedda och omdiskuterade filmen på Göteborg Film Festival: vinjettfilmen. De inskickade bidragen har varit många, ambitiösa och kreativa så urvalsjuryn har haft ett svårt arbete att koka ned de nominerade till sex finalister. Men nu är det gjort och det har blivit dags för publiken att vara med och rösta fram vinnaren!

Matupplevelserna du inte får missa på årets upplaga av Göteborgs Kulturkalas23.8.2022 14:30:42 CEST | Pressmeddelande

Årets upplaga av Göteborgs Kulturkalas 1–4 september genomsyras av extra många matupplevelser för både stora som små. Upplev Sveriges största Street Food Festival med ett 170-tal utställare där även finalen i Street Food SM avgörs. Smaka på framtidens mat i Bältesspännarken där Urban Food Space bjuder in till hållbara smakprov och samtal om långsiktig matutveckling.