Världens första ISO-standard för arbetsmiljö presenteras 15 mars

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 15 mars in till ett seminarium om ISO 45001 som är den allra första ISO-standarden för arbetsmiljöledningssystem som tagits fram. 86 av ISO:s medlemsländer har bidragit i arbetet. Sverige har lett arbetsgruppen på global nivå.

– Efter fyra år är vi äntligen i mål. Standarden ska hjälpa organisationer att genom systematiskt arbetsmiljöarbete minska arbetsrelaterade sjukdomar, olyckor och därmed också mänskligt lidande samt få ned kostnader, säger Anna Gruffman, ordförande i den svenska kommittén.

Datum och tid: 15 mars, kl 08.30-10.30
Plats: SIS Conference Center, Solnavägen 1E, Torsplan, Stockholm
Media är välkomna att delta kostnadsfritt.

Program 15 mars

08.30-9.00 Registrering, kaffe och smörgås

09.00-9.10 Inledning
Thomas Idermark, vd, SIS

10-10.10 Om nya globala ISO 45001
Anna Gruffman, Bonava, Group Head of Health & Safety, ordförande i SIS-kommittén för arbetsmiljö och Stefan Larsson, 6D Sustainability AB, expert i SIS-kommittén för arbetsmiljö och Sverigedelegat i den internationella ISO-kommittén.

10.00-10.15 Nya förslag på standarder inom arbetsmiljö
Lorena Olivares, projektledare för SIS-kommittén för arbetsmiljö

10.15-10.30 Frågor

Anmälan till kontaktperson

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.