Världens första VM i islöpning arrangeras i mars

16 mars arrangeras världsmästerskapen i islöpning för första gången. Det historiska loppet äger rum på Tisleiafjorden i Norge, där 500 deltagare kommer att springa ett helt maraton – på blankis.

Tisleiafjorden vid Gol i Norge förknippas oftast med bilar. Här ligger nämligen Isbanedrift, som är en av världens ledande anläggningar för vintertester av däck och personbilar. I vinter får dock bilarna flytta på sig under en helg – till förmån för 500 löpare under evenemanget Frozen Lake Marathon.

– Det kommer att bli en unik upplevelse. När jag såg den här platsen för första gången var det bara helt självklart att vi måste ha ett lopp där, säger Jonas Svengård, eventchef på det svenska skoföretaget Icebug och initiativtagare till Frozen Lake Marathon.

Han fortsätter:

– Framför dig har du en slingrande, platt bana helt i is, och runtomkring dig har du höga, snötäckta berg. Det är en svårslagen naturupplevelse som bara kan upplevas en dag per år och jag kan inte tänka mig något roligare under en vacker vinterdag.

Deltagarna i Frozen Lake Marathon kan välja mellan ett halvmaraton på 21 kilometer eller ett fullt maraton på 42 kilometer. Loppet fungerar också som världsmästerskapen i islöpning, som nu arrangeras för första gången.

– Vi hoppas se några riktigt snabba löpare på startlinjen, och det ska bli spännande att se om det är samma personer som är snabbast på isen som det är på asfalten, säger Jonas Svengård på Icebug, och fortsätter:

– Samtidigt är det inte tävlingen som är vårt viktigaste fokus här. Även om det är VM så är det här ett lopp för alla, och resultaten är inte viktiga för oss – det viktigaste är att alla deltagare kommer hem med en bra upplevelse.

Under Frozen Lake Marathon råder stort fokus på säkerhet. Eftersom hela loppet går på blankis måste deltagarna använda ståldubbar, och av säkerhetsskäl är loppet begränsat till maximalt 500 deltagare.

– Självklart hade det varit kul om fler löpare kunde få vara med och platserna kommer att ta slut snabbt. Men det är trots allt is vi ska springa på, och även om vi har säkerhetsexperter på plats som kan garantera att isen håller tar vi det säkra före det osäkra, säger Jonas Svengård.

Premiärupplagan av Frozen Lake Marathon arrangeras 16 mars 2019.

För intervjuer, kontakta Jonas Svengård på jonas.svengard@icebug.se eller 073-527 27 26

För mer information, se http://icebugx.com/frozenlake