Världens grönaste handelsbyggnad vinner ännu ett hållbarhetspris

Lidl-butiken i Växjö vann 2017 priset för Världens grönaste handelsbyggnad. Igår prisades butiken ännu en gång när den utsågs till Årets Breeam-byggnad på Sweden Green Building Awards.

BREEAM Awards

Lidl Sverige siktar mot att bli branschledande inom hållbarhet och jobbar aktivt för att finna nya, moderna lösningar inom en rad områden. Butiken i Växjö är ett utmärkt exempel på detta med bland annat innovativa ekozoner, laddstolpar för elbilar och elcyklar samt solceller som genererar upp till 30 procent av butikens energibehov.

- Vi är otroligt stolta och glada över utmärkelsen, ett kvitto på de senaste årens gedigna hållbarhetsarbete och ännu en bekräftelse för oss och alla andra som arbetat intensivt med projektet, säger Johan Augustsson, Sverigechef Lidl. Nu tar vi nästa steg och skruvar upp ambitionerna med pilotprojektet NollCO2 när vi planerar för bygget av en klimatneutral butik på Gotland.

Vinnarmotivering, Årets BREEAM-byggnad:
Med ett långsiktigt hållbarhetsfokus och inspirerande driv har årets vinnare skapat en extraordinär BREEAM-byggnad som inte bara stärkt det interna hållbarhetsarbetet, utan även förändrat omvärldens syn på fastighetsägaren som varumärke. Lekfulla hållbarhetslösningar har väckt nyfikenhet hos såväl allmänheten som fastighetsbolag, kommuner och hela vägen upp till regeringsnivå. Fastighetsägaren lägger även stor vikt vid att sprida kunskapen vidare och har tillsammans med BREEAM profilerat sig som en ledande branschaktör inom hållbarhet. Byggnaden är det första detaljhandelsprojektet i Sverige som nått BREEAM Outstanding, och butiksägaren satsar nu på att implementera erfarenheterna i nästa generations butiker.

Lidl Växjö - Årets BREEAM-byggnad
Lidl Växjö - Årets BREEAM-byggnad

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med över 178 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Skellefteå i norr. Sammanlagt arbetar drygt 4000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Solna och vi har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg. Under 2019 öppnar vi ett tredje centrallager i Örebro. Lidl har tre fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Örebro och Malmö.

Abonnera på våra pressmeddelanden.