Lyras

Världens grönaste pastörisering till förfogande i Sverige

Ny dansk teknik gör att mjölk kan pastöriseras med endast en tiondel så mycket energi som krävs vid användning av traditionell teknik. Vattenförbrukningen vid pastörisering sänks med den nya tekniken till en tredjedel. Detta kommer att revolutionera produktionen av flytande livsmedelsprodukter som mjölk, juice, vin och öl.

Lyras teknik kan spara 40 miljoner fat råolja och dricksvatten motsvarande behovet hos 45 miljoner människor per år, om mejerier världen över skulle övergå till den”, berättar Rasmus Mortensen, CEO på Lyras.

När man häller upp ett glas kall mjölk är det inte så många som tänker på att mjölken dessförinnan genomgått en värmebehandling för att eliminera skadliga bakterier. Hittills har det krävts att mjölken värms upp till minst 72 grader i minst 15 sekunder. Men nu har företaget Lyras A/S utvecklat en teknik där bakterierna istället oskadliggörs av UV-ljus. Det sparar stora mängder energi och rent vatten som tidigare varit en del av processen och är samtidigt skonsammare för exempelvis mjölken.

”Lyras teknik kan ge en koldioxidbesparing i en storleksordning motsvarande minst 40 miljoner fat råolja årligen – och det enbart om den globala mejeribranschen skulle övergå till den. Samtidigt kan vi uppnå en besparing av dricksvatten motsvarande behovet hos 45 miljoner människor årligen. För att inte tala om alla de rör, tankar och rengöringsmedel som inte längre behövs. Tekniken förhindrar även matspill eftersom bakteriekulturer kan kontrolleras betydligt bättre vid exempelvis ostframställning och eftersom färsk mjölk får betydligt längre hållbarhet i kylen ute hos konsumenterna,” säger Rasmus Mortensen, CEO och grundare av Lyras.

UV-teknik oskadliggör bakterier

“UV-teknik är en grundligt beprövad teknik för att desinficera ytor och exempelvis vätskor som dricksvatten. Tekniken oskadliggör bakterier och har stor potential. Om man till exempel tar två petriskålar med lika många mikroorganismer och lyser på den ena med UV-ljus kommer man tydligt att kunna se att organismerna i den har oskadliggjorts. De dör och växer inte mer. UV-ljus är mycket effektivt”, säger Peter Roslev, lektor i biologi- och miljöteknik vid Aalborg Universitet.

Växer i kometfart

Nordjylländska Lyras A/S växer med raketfart efter att ha sålt de första energibesparande pastöriseringsanläggningarna till Danmark, Sverige, USA, Australien och Spanien. När ambitionerna är stora hos Lyras, handlar det inte bara om svarta siffror i bokslutet.

”Vår ambition är att göra en reell skillnad och skapa en signifikant koldioxidbesparing. Vi är framgångsrika först när man kan läsa i livsmedelsbranschens CSR-redovisning att deras energi-, vatten - och kemikalieförbrukning har minskat drastiskt tack vare vår teknik. Och ju mer vi växer desto större grön omställning kan vi bidra till”, avslutar Rasmus Mortensen.

För mer information, kontakta Ruben Riksted, Marketing Manager, Lyras, tlf. +45 2078 1221

Länk till foton

Fakta om Lyras kallpastörisering

Lyras har uppfunnit en banbrytande teknik som med hjälp av UV-ljus oskadliggör bakterier och sporer i råmjölk och andra vätskor. Tekniken är avsevärt mindre energikrävande än traditionell pastörisering som kräver att mjölken först värms upp och sedan kyls ner igen. Den nya tekniken kallas kallpastörisering och använder ett ljusfilter som endast släpper igenom UV-ljus av en bestämd våglängd. Mjölk eller vätska leds förbi detta ljus i en kontrollerad rörelse så att alla bakterier och sporer effektivt oskadliggörs. Den skonsamma behandlingen innebär att mjölken, juicen eller ölen behåller sina naturliga egenskaper och struktur eftersom man undviker uppvärmning. Tekniken kan användas på de flesta flytande livsmedel.

Anläggningarna förväntas revolutionera livsmedelsbranschen genom att förbruka endast en tiondel så mycket energi och en tredjedel vatten som krävs för den lagstadgade pastöriseringen av flytande livsmedel där bakterier och sporer oskadliggörs. Samtidigt minskas förbrukningen av kemikalier för rengöring av stål till rör och tankar. Det ger mindre matspill, både i produktionen, som därmed blir bättre kontrollerad, och genom längre hållbarhet hos de behandlade livsmedlen.

Lyras har sitt huvudkontor i Aalborg, Danmark, och tekniken har utarbetats i samarbete med Aalborg Universitet.

Se videor om Lyras pastöriseringsteknik

Bilder