Rubbaduck

Världens smartaste och tryggaste busskurer lanseras i Sverige

Den 31 oktober lanserar Teleste Sweden AB sitt koncept Connected Zone på Fotografiska i Stockholm. Konceptet, som är en del av Telestes satsning på området Smart City, innefattar bland annat nästa generations busskur med inbyggd kameraövervakning, personlarm och digitala skärmar med smarta säkerhetsfunktioner

De senaste åren har allmänhetens krav på ökad säkerhet och trygghet i publika miljöer ökat. En allmän känsla av otrygghet, dåligt upplysta platser både i och utanför staden samt behovet av att snabbt kunna larma om något händer, är några av anledningarna till att kraven har höjts. För att möta detta behov lanserar nu Teleste Sweden sitt trygghetskoncept Connected Zone.

- Vi är stolta över att kunna presentera en helhetslösning som sätter den personliga säkerheten i centrum. Med innovativa lösningar som bland annat gör det möjligt att snabbt kunna larma både i och utanför kuren om en situation skulle uppstå, är ett stort steg mot en ökad trygghet. Vi har även utrustat busskurerna med digitala skärmar så att våra säkerhetsoperatörer kan kommunicera med busskuren på ett unikt sätt. Connected Zone-systemet gör våra busskurer till de smartaste och tryggaste på marknaden idag, säger Stig Waldemarsson, skandinavisk chef för Connected Zone.

Modern övervakningsteknik identifierade Akilov

Efter terrorattentatet på Drottninggatan i Stockholm möjliggjorde modern övervakningsteknik att attentatsmannen Akilov kunde identifieras och gripas kort efter. Under lanseringseventet den 31 oktober berättar Arne Grundberg, ansvarig för SL:s kameraenhet på Trygghetscentralen, om arbetet som ledde fram till gripandet.

Förutom Arne Grundberg kommer flera framstående profiler inom säkerhet och digitalisering att tala under lanseringsdagen bl.a. Magnus Lindgren - generalsekreterare för stiftelsen Tryggare Sverige, Joakim Söderström - VD för Säkerhetsbolagen, Louise Callenberg - Enhetschef Digital Verksamhetsutveckling Stockholm Stad samt Kristoffer Tamsons – Trafiklandstingsråd. Konferencier under eventet är journalisten och programledaren Lennart Ekdahl.

Detta är connected zone

För intervjuer och mer info:
Poppe Linge, Press Teleste Sverige AB

Tfn: +46 705-60 00 41

Email: stig.waldemarsson@teleste.com

Följ Rubbaduck

Abonnera på våra pressmeddelanden.