Världens största hotellkedja slutar använda burägg

Hotellkedjan InterContinental Hotels Group tar nu ett globalt beslut om att sluta med ägg från hönor i bur. Beslutet är en överenskommelse med det internationella nätverket Open Wing Alliance, där svenska Djurens Rätt ingår.

Foto: Naypong/Shutterstock

Den nya policyn ska vara genomförd år 2022 i USA, Kanada och Europa och år 2025 på samtliga hotell i världen. InterContinental Hotels Group är världens största hotellkedja med nästan5 100 hotell i omkring 100 av världens länder. Beslutet inkluderar samtliga hotell i koncernen såsom InterContinental, HUALUXE, Crowne Plaza, Hotel Indigo, EVEN Hotels, Holiday Inn, Holiday Inn Express, Staybridge Suites och Candlewood Suites.

Nu tackar djurvänner världen över hotellkedjan för ett beslut som räddar hundratusentals hönor undan ett liv bakom galler.

– Vi kan se hur allt fler stora internationella aktörer får upp ögonen för att ägg från burhöns inte är ett etiskt ok val. Jag hoppas på en framtid där inga hönor behöver födas upp för att leva sitt liv i en bur, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Willys, Lidl och PrisXtra valt bort buräggen från de svenska hyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom samarbetet med Open Wing Alliance har Sodexo, Rema 1000, Aldi Sud och Aldi Nord antagit nya policys mot burägg under 2016.

Foto: Naypong/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.