Världens största hotellkedja slutar använda burägg

7.12.2016 09:15 | Djurens Rätt

Hotellkedjan InterContinental Hotels Group tar nu ett globalt beslut om att sluta med ägg från hönor i bur. Beslutet är en överenskommelse med det internationella nätverket Open Wing Alliance, där svenska Djurens Rätt ingår.

Foto: Naypong/Shutterstock

Den nya policyn ska vara genomförd år 2022 i USA, Kanada och Europa och år 2025 på samtliga hotell i världen. InterContinental Hotels Group är världens största hotellkedja med nästan5 100 hotell i omkring 100 av världens länder. Beslutet inkluderar samtliga hotell i koncernen såsom InterContinental, HUALUXE, Crowne Plaza, Hotel Indigo, EVEN Hotels, Holiday Inn, Holiday Inn Express, Staybridge Suites och Candlewood Suites.

Nu tackar djurvänner världen över hotellkedjan för ett beslut som räddar hundratusentals hönor undan ett liv bakom galler.

– Vi kan se hur allt fler stora internationella aktörer får upp ögonen för att ägg från burhöns inte är ett etiskt ok val. Jag hoppas på en framtid där inga hönor behöver födas upp för att leva sitt liv i en bur, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens Rätt.

Sedan Djurens Rätt inledde arbetet med sin äggkampanj i Sverige 2008 har Coop, Hemköp, Willys, Lidl och PrisXtra valt bort buräggen från de svenska hyllorna och nu ser vi en liknande utveckling i Europa och resten av världen. Genom samarbetet med Open Wing Alliance har Sodexo, Rema 1000, Aldi Sud och Aldi Nord antagit nya policys mot burägg under 2016.

Foto: Naypong/Shutterstock

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med mer än 40 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för ett en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.