Världens största kafékedja blir buräggsfri

Efter att Djurens Rätt, tillsammans med koalitionen Open Wing Alliance, i slutet av april inlett en global kampanj mot världens största kafékedja, kommer nu det glädjande beskedet: Starbucks slopar buräggen.
Foto: Shutterstock/ruttanakon jaichaiyaphum

Beskedet om att Starbucks nu upphör med användningen av ägg som kommer från hönor i burar, kommer efter att Djurens Rätt tillsammans med över 50 andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer kontaktat kedjan globalt. Samtliga kaféer som ägs av Starbucks kommer att påverkas av beslutet som inkluderar alla typer av ägg som används i produktionen; hela ägg, skalägg samt ägg som ingrediens.

– Det här är goda nyheter! Att Starbucks upphör med burägg kommer helt klart göra skillnad för väldigt många djur, samtidigt skickar det tydliga signaler till andra företag som fortsätter stödja den här typen av djurhållning, säger Nathalie Söderström, ansvarig för företagsrelationer på Djurens Rätt.

De närmare 20 000 kaféer som ägs och drivs av kedjan kommer att vara buräggsfria redan år 2020. Starbucks kommer även att arbeta med att få sina licenstagare att implementera beslutet, detta för att bli helt buräggfria på global nivå.

– Att företag tar sådana här beslut är oerhört viktigt, ser vi till Sverige så försvann var femte hönsbur förra året. Det är tack vare att konsumenterna säger nej till burägg och att fler och fler företag lyssnar på detta, säger Benny Andersson, verksamhetschef på Djurens Rätt.

När Djurens Rätt inledde kampanjarbetet mot burägg för tio år sedan levde 40 % av hönorna i Sverige i burar, idag är siffran nere på ca 12 %. Det innebär dock att det fortfarande är 1 miljon hönor som lever sina korta liv instängda i burar. Djurens Rätt fortsätter att arbeta för att den siffran ska bli ännu lägre.

Foto: Shutterstock/ruttanakon jaichaiyaphum

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren.