Världens största orienteringstävling kommer till Göteborg 2024!

2024 kommer Sveriges största orienteringsfest O-Ringen till Göteborg. Under en vecka kommer flera tusen orienterare att tävla i olika klasser runt om i staden.

Foto: O-Ringen.

O-ringen lockar varje år runt 18 000 orienterare i åldrarna 5–95 år. Förra årets O-ringen i Kolmården hade över 21 000 löpare, i både elit- och motionsklasser. Nu är det klart att det blir Göteborg som blir värdkommun vecka 30 2024.

– Göteborg som destination erbjuder något för alla O-Ringen-deltagare. Det tilltänkta konceptet ger ett klassiskt O-Ringen i en storstads omsorg. Det blir väldigt spännande! Lägg till det ett urstarkt föreningsliv och fantastiskt varierad terräng och O-Ringen Göteborg 2024 kommer sticka ut deltagarmässigt. Ur alla perspektiv, säger Henrik Boström, vd för O-Ringen.

För Göteborg som värdkommun medför också det stora deltagarantalet många besök till staden. Utöver deltagarna reser många familjemedlemmar med för att ta del av tävlingarna.

– Vi är otroligt glada över att O-Ringen än en gång har valt att lägga sitt genomförande i Göteborg 2024. Vi hoppas att både deltagare och besökare ska kunna kombinera härliga tävlingsdagar med det fantastiska utbud av restauranger och upplevelser som Göteborg har att erbjuda, och att detta också ska generera positiva turistekonomiska effekter till staden. Det är riktigt kul att få hälsa alla deltagare och dess familjer välkomna till Göteborg 2024, säger Sarah Marting, enhetschef Event Support, Göteborg & Co.

Det blir tredje året som O-ringen hålls i Göteborg, senast var 2004, före det 1990. Under tävlingsveckan hålls totalt cirka 125 klasser, däribland Elittour, 3-dagars, Etappstart, Ungdomsstafett och Träningsrace.

Henrik Boström, vd O-Ringen AB

Foto: O-Ringen.