SEAT Sverige

Världpremiär för SEAT MÓ vid invigningen av CASA SEAT

Dela
Under den officiella invigningen av CASA SEAT hade varumärket SEAT MÓ världspremiär. Det nya varumärket ska leda SEATs strategi för urban mobilitet, detta genom att bland annat erbjuda mikromobilitetsprodukter och smarta delningstjänster.
  • CASA SEAT arrangerade en virtuell invigning för två veckor sedan och idag hade man den fysiska invigningen med deltagande av nationella myndigheter, företagsledare och press.
  • Det nya varumärket SEAT MÓ kommer att driva strategin för urban mobilitet med fokus på mikromobilitetsprodukter och delningstjänster
  • Global presentation av nya mikromobilitetsprodukter, SEAT MÓ eScooter 125 och SEAT MÓ eKickScooter 65

Barcelona, 16 juni 2020, SEAT invigde idag CASA SEAT med en ceremoni, i enlighet med rekommenderade hälso- och säkerhetsåtgärder, där framstående nationella myndigheter och företagsledare deltog. Företaget passade på att under eventet också tillkännage SEAT MÓ, det nya varumärket för urban mobilitet.

Efter sin virtuella presentation den 4 juni öppnade CASA SEAT för första gången sina dörrar för allmänheten. SEATs President Carsten Isensee öppnade eventet genom att lyfta fram vikten av platsen för företagets nya huvudkontor i centrum av Barcelona. ”CASA SEAT är mycket mer än en hyllning till vårt ursprung. Denna ikoniska byggnad är den plats där vi blickar in i framtiden, i hjärtat av Barcelona, där vi förväntar oss att det blir en naturlig urban mobilitetshubb.”

Därefter talade den fjärde vice premiärministern och minister för ekologisk omställning, Teresa Ribera, sedan Àngels Chacón, den katalanska regeringens affärs och kunskapsminister och Ada Colau, borgmästare i Barcelona.

Flera intressanta personer som Grupo Godós president, Javier Godó, CaixaBanks president, Jordi Gual, FC Barcelonas president , Josep Maria Bartomeu, VD för Saba, Josep Martínez Vila och Dr. Bonaventura Clotet, bland andra, fick besöka de olika delarna av CASA SEAT.

I eftermiddags tillkännagav SEAT Vice-president for Sales and Marketing och CUPRA CEO, Wayne Griffiths, det nya varumärket SEAT MÓ, som kommer att driva strategin för urban mobilitet med fokus på mikromobilitetsprodukter och delningstjänster, exempelvis SEAT MÓ eScooter 125 och SEAT MÓ eKickscooter 65.

“Med SEAT MÓ vill vi göra individuell mobilitet tillgänglig för alla och CASA SEAT kommer att vara dess verksamhetscentrum. Barcelona kommer att vara testplatsen för utveckling av urbana mobilitetslösningar som ska exporteras till resten av världen”, sa Griffiths.

Visningen av CASA SEAT avslutades i bilkonfigurator-delen, där kunder och besökare kommer att kunna konfigurera sin egen SEAT, och sedan CUPRA Garage, där besökare såg CUPRA Formentor PHEV, en 100% ny modell som produceras i Martorell och lanseras mycket snart.

SEAT MÓ, på väg mot helt elektrisk urban mobilitet
Vid senaste Smart City Expo World Congress tillkännagav SEAT en strategisk affärsenhet med fokus på urban mobilitet. Företaget presenterade SEAT MÓ eKickScooter 65 och SEAT MÓ eScooter 125, den första 100% eldrivna motorcykeln i SEATs 70-åriga historia, som också har en specifik version för delningstjänster. SEAT bekräftade också introduktionen av sin delningstjänst med eldrivna fordon i Barcelona från och med 1 juli.

Lucas Casasnovas, chef för SEAT MÓ, påpekade att ”SEAT MÓ eScooter 125, SEAT MÓ eKickScooter 65 och vårt inträde i världen av delningstjänster visar vårt engagemang för att anpassa oss till de nya behoven hos våra städer och deras invånare genom att tillhandahålla effektiva och hållbara lösningar för mikromobilitet. ”

En plats där framtidens mobilitet tar form
CASA SEAT ligger i hjärtat av Barcelona, på hörnet av Paseo de Gracia och Avenida Diagonal, är en hyllning från SEAT av staden där företaget föddes för 70 år sedan. Platsen skapades i syfte att bli ett nav för urban mobilitet. För att främja möten och idéutbyten kommer CASA SEAT att erbjuda ett generöst program av aktiviteter som inkluderar föredrag, workshops och olika kulturevenemang rörande mobilitet, hållbarhet, teknik och business med mera.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Dokument

Länkar

Om

SEAT Sverige
SEAT Sverige



http://www.seat.se

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar, fler än någonsin tidigare under sin 70-åriga historia, och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro och en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Följ SEAT Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från SEAT Sverige

SEAT S.A. når högsta rörelseresultatet genom tiderna tack vare rekord-resultat för CUPRA, en tvåsiffrig tillväxt för SEAT och ökad effektivitet21.3.2024 12:43:26 CET | Pressmeddelande

Rörelseresultatet nådde rekordhöga 625 miljoner euro, en avkastning på försäljningen på 4,4% och omsättningen ökade till 14,3 miljarder euro förra året Nya investeringar i hela varumärket SEAT med facelifts för Ibiza och Arona samt uppdateringar för Leon och Ateca Under 2024 lanseras CUPRA Tavascan och CUPRA Terramar, som del i märkets hittills största produktoffensiv CUPRA lanseras i USA i slutet av årtiondet Elektrifieringen av Martorell går framåt med full fart Barcelona, Spanien 21/03/2024. Idag presenterade SEAT S.A. sina resultat för 2023 tillsammans med sin strategi för de kommande åren. Under förra året nåddes, enligt International Accounting Rules (IFRS), ett rekordhögt rörelseresultat på 625 miljoner euro, en ökning med 592 miljoner euro (2022: 33 miljoner euro). Det representerar en förbättrad avkastning på försäljningen med 4,1 procentenheter, från 0,3 % till 4,4 %. Årsomsättningen nådde också en historisk nivå på 14.333 miljarder euro, 31,0 % mer än 2022 (10.941 miljarder)

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye