Världscup 1 i Longtrack Speedskating

Det är dags för den första världscupen i Longtrack Speedskating. Platsen är Tomaszów Mazowiecki, Polen. Nils van der Poel och Wilhelm Ekensskär är våra svenska deltagare.

Det är dags för den första världscupen i Longtrack Speedskating. Platsen är Tomaszów Mazowiecki i Polen och i Arena Lodowa.

Detta är den första världscupen av fyra där kvotplatserna till de kommande spelen i Peking ska fördelas.

I den svenska truppen finner vi Nils van der Poel och Wilhelm Ekensskär. Nils kommer att tävla 5000m på fredagen. Preliminär startid för 5000m är satt till 18:05.  Wilhelm kör masstarten på lördagen med preliminär starttid 12:38 (semifinal).

Våra ledare och coacher under helgen är Joel Eriksson och Johan Röjler.

Nils som är regerande världsmästare på distansen gör säsongsdebut i samband med världscupen. Nils säger själv att han ser fram emot att tävla igen och att all träning fram till tävlingen har gått som planerat.

Wilhelm som gör världscupsdebut i seniorsammanhang säger att han ser fram emot att få köra masstarten i helgen och förväntar sig att han ska göra sitt bästa. I masstart gäller det att åka smart och vara med när farten ökas.

Om man önskar access till det virituella mixed zone för intervjuer?
Kontakta följande:
OC Press officer: Mr. Kamil Składowski Email: media@pzls.pl

Vill man följa tävlingarna LIVE så sänder Viaplay följande dagar och tider.
Fredag: 15.55 - 19.35
Lördag: 14.25 - 17.50
Söndag: 14.25 - 18.00
Kommentator är Tomas Gustafson