Världscupen i Stockholm satsar på miljö

Miljöfrågan har seglat upp som en mycket viktig fråga i skidvärlden. För andra gången är tävlingen Världscupen i Hammarbybacken i Stockholm ett Miljömärkt Event. Tävlingen går av stapeln tisdagen den 30 januari.

Foto: Jonas Kullman

– Vi vill ta ansvar för miljön, inte minst eftersom vi är så beroende av den i våra aktiviteter. Därför väljer vi att miljömärka hela eventet i Stockholm, och hoppas på sätt kunna bidra till mindre avfall och lägre påverkan på miljön, säger Riikka Rakic, hållbarhetsansvarig på Åre 2019 AB, bolaget som står bakom såväl Världscupen i Stockholm och Världscupsfinalen 2018 i Åre som Ski-VM 2019 i Åre.

Att minska avfallet är ett fokusområde på eventet i Hammarbybacken i Stockholm, och bland annat har man valt att servera finger-foods som inte kräver engångsmaterial, och det engångsmaterial som ändå kommer att användas är komposterbart.

– Vi tycker att det är en seriös och relevant satsning som Världscupen gör i Stockholm. Avfall och skräp har en stor miljöpåverkan på events av det här slaget, och att se till att avfallet och skräpet minskar leder till en stor nytta, säger Malin Larsson Salo, projektledare för Miljömärkt Event på Håll Sverige Rent.

Målet för Åre 2019 AB är att alla event dom arrangerar i 2018 och 2019 ska vara miljömärkta så att VM i Åre 2019 kan bli det mest hållbara eventet inom skidbranschen.

Här kan du läsa mer om Miljömärkt Event.

Håll Sverige Rent arbetar för att förebygga och motverka nedskräpningen. Vi samlar kunskap, driver opinion och tar fram konkreta verktyg och lösningar för att stoppa skräpet.

Kontakt:

Malin Larsson Salo, projektledare Miljömärkt Event på Håll Sverige Rent, telefon 073-230 47 95, e-post malin.larsson.salo@hsr.se

Riika Rakic, hållbarhetsansvarig på Åre 2019 AB, telefon +41 79 64 34 281

Foto: Jonas Kullman

Förpackningar på stan ska inte bli skräp18.5.2018 15:59Pressmeddelande

Vi har efter många år med producentansvar vant oss vid att sortera våra förpackningar hemma i köket och kånka i väg dem till återvinningsstationer. Samtidigt har vi börjat äta och dricka allt mer på språng. Men de förpackningar som följer med detta blir ofta skräp eller hamnar huller om buller i papperskorgar. Producenterna måste börja ta sitt ansvar för dessa förpackningar, skriver Håll Sverige Rent i ett remissvar idag till miljödepartement.