Världscuptrippel för Linda Lindkvist

Linda Lindkvist verkar ostoppbar. Idag vann hon jaktstarten på världscupen i skidorientering i Tauplitzalm, Österrike och tog därmed tredje världscupsegern på tre dagar. Det blev också svenskt på andra plats genom Lisa Larsen. – Jag var trött idag men gjorde ändå ett stabilt lopp, säger Linda Lindkvist.
Linda Lindkvist imponerade med tredje raka segern på världscupen i Österrike. Bild: Rainer Burmann.

Jaktstarten kördes i tre slingor där de två första var gafflade och då tappade Linda Lindkvist, som gick ut först, 53 respektive 54 sekunder före Frida Sandberg och Estlands Daisy Kudre Schnyder, sin ledning. Det skiljde en del på gafflingarna men Lindkvist gjorde också några misstag.

– Det var verkligen stor skillnad på varven men jag missade också vid en gening där jag kom lite fel och det blev några vägval som jag inte riktigt tänkt mig. Sedan var det svårt att veta hur man låg till, säger Linda Lindkvist.

På andra varvet tog hon tillbaka ledningen och vann till slut 39 sekunder före Lisa Larsen, som avslutade starkt och smet förbi Kudre Schnyder på slutet.

– Det var inte lätt att veta om jag var i ledningen på andra varvet men när jag gick ut på sista varvet så fick jag höra att jag var först. Sedan såg jag Daisy och Lisa bakom mig och såg att de var ganska långt efter, så jag kunde ta det ganska lugnt på slutet. Men det var tur att de inte var närmre för jag var så trött idag, säger Lindkvist och fortsätter:

– Sedan var det kul att se Lisa åka in som tvåa.

Hur sammanfattar du tre segrar på tre lopp?
– Jättekul! Jag har ju bara haft en världscupseger innan den här säsongen. Det är skönt att känna att man inte behöver stressa, att man bara ska genomföra loppen.

Lisa Larsen gick ut som sexa men kom mycket starkt på slutet när hon jagade ikapp Kudre Schnyder och sedan passerade henne på ett snabbare vägval via bredspår till femte kontrollen på slutvarvet.

– Det är imponerande av tjejerna. Verkligen starkt, säger förbundskapten Martin Hammarberg och fortsätter:

– Linda åker med självförtroende. Kul också med Lisas avslutning där hon gick upp på andraplatsen.

Norges Jörgen Baklid vann herrklassen minuten före Finlands Niklas Ekström och med schweizaren Gion Schnyder ytterligare en dryg minut där bakom.

Jonathan Ståhl tog sin bästa världscupplacering när han åkte upp sig från 15:e till nionde plats. Junioren Albin Gezelius klättrade från 27:e till 20:e plats.

Världscup skidorientering, Tauplitzalm, Österrike

Damer jaktstart 10 970 m:
1. Linda Lindkvist, Sverige 61:42
2. Lisa Larsen, Sverige +00:39
3. Daisy Kudre Schnyder, Estland +00:55

Övriga svenska placeringar:
4. Evelina Wickbom +01:12
7. Frida Sandberg +01:37
10. Elin Schagerström +05:47
16. Elsa Hermansson +09:08
17. Isabel Salén +09:17
25. Åsa Zetterberg Eriksson +11:55