Världsledande företag antar buräggsfri policy

Det världsledande företaget Compass Group har tagit ett globalt beslut om att inte längre sälja ägg från hönor i bur. Beslutet ska gälla världen över och förväntas vara fullt genomfört år 2025.

Foto: Shutterstock/Jakkrit Phomwong

Compass Group levererar måltidsservice och supporttjänster till bland annat offentlig verksamhet. De är verksamma i omkring 50 länder runt om i världen och levererar bara i Sverige mer än 50 000 matportioner varje dag till restauranger, sjukhus, skolor och konferenser.

Den nya buräggsfria policyn är framtagen i samarbete med Djurens Rätt och Open Wing Alliance, en koalition som arbetar för att hönor ska få det bättre världen över.

– Compass Groups beslut är berömvärt och ett stort steg på vägen mot en värld där inga hönor ska behöva trängas ihop i små burar. Det här är en djurhållning som, med all rätt, borde förpassas till historien. Konsumenterna efterfrågar inte längre burägg och vi kan nu se att företag efter företag tar sitt ansvar och plockar bort dem ur sitt sortiment, säger Francesca Vilches, ansvarig för konsumentfrågor på Djurens Rätt.

Snabbare avveckling i Sverige
I Sverige omsätter Compass Group över 1 miljard kronor årligen och har mer än 250 enheter runt om i landet. Compass Group meddelar att de i Sverige ska ha fasat ut buräggen innan 2016 års slut.

Om Open Wing Alliance
Open Wing Alliance är en global koalition för en handel fri från hönor i bur. Koalitionen har ett antal medlemsorganisationer världen över som gått samman för att arbeta för att få bort burarna från världens äggindustri.

Open Wing Alliance har på kort tid fått globala storföretag att anta nya buräggsfria policys. Bara under 2016 har Compass Group, Sodexo, Rema 1000, Aldi Nord och Aldi Sud valt att slopa ägg från hönor i bur.

Foto: Shutterstock/Jakkrit Phomwong

Djurens Rätt är Sveriges största djurrätts- och djurskyddsorganisation med omkring 45 000 medlemmar. Vi är partipolitiskt obundna och arbetar för en värld där djur respekteras som kännande individer med rätt till sina egna liv. Djurens Rätt är beroende av frivilligt stöd för att kunna hjälpa djuren. Det är alla medlemmar och gåvogivare som är Djurens Rätt.

Future of fashion - Sveriges första djurvänliga modevisning12.10.2018 07:30Pressmeddelande

På Djurens Rätts mässa Vegovision som äger rum på Münchenbryggeriet i Stockholm, anordnas Sveriges första djurvänliga modevisning. Modeindustrin är en komplex industri som inte bara bidrar till en stor klimatpåverkan men som också orsakar lidande för miljontals djur. Djurens Rätt vill ändra på detta och med Future of fashion visar organisationen det senaste inom en växande skara modeföretag som arbetar hållbart både när det kommer till djur och natur.

1 miljon EU-medborgare kräver förbättringar för Europas grisar10.10.2018 16:43Pressmeddelande

För att nå ökad lönsamhet bryter grisuppfödningen i Europa regelbundet mot lagstiftningen, liksom mot allmänhetens uppfattning om hur uppfödning av grisar bör gå till. Fram till nu har lagstiftarna valt att titta åt andra hållet. Djurens Rätt, Eurogroup for Animals och de mer än en miljoner personer som har skrivit under uppropet “End Pig Pain” kräver nu att EU-kommissionen agerar.

Rikstäckande annonskampanj visar svenska kycklingars verklighet21.9.2018 15:12Pressmeddelande

Med start den 24 september visar Djurens Rätt upp verkligheten i den svenska kycklingindustrin genom en omfattande annonskampanj på 50 helsidor i både rikstäckande och lokala tidningar. Annonserna är en del av kampanjen “99 miljoner”, vars namn syftar till det antal kycklingar som föds upp och slaktas i Sverige varje år. Trots att bilderna i annonserna visar kycklingarnas vardag har ett flertal dagstidningar valt att inte publicera dem.