Världsmästare i EM-trupp

När truppen till damernas Bowling-EM, som spelas 9 – 20 februari 2022, togs ut idag finns alla fyra VM-medaljörer med. - Vi är klara favoriter på EM, säger förbundskapten Robert Andersson.
Joline Persson Planefors

Bowlingens Europamästerskap spelas i danska Ålborg den 9 – 20 februari 2022 och Sverige är favoriter efter senaste EM 2018 där 11 av 23 medaljer blev blågula, och det senaste VM där Sverige tog 7 medaljer. Bland annat blev Sandra Andersson och Joline Persson Planefors världsmästare i mixed tillsammans med Jesper Svensson och William Svensson.
- Vi kommer in med ett självförtroende samtidigt som det är oss folk kommer att vilja slå, säger förbundskapten Robert Andersson som har tagit ut följande 6 spelare till Europamästerskapen.

Sandra Andersson, 30 år, Spader Dam, Helsingborg
Joline Persson Planefors, 31 år, Team X-Calibur, Partille
Josefin Hermansson, 31 år, Team X-Calibur, Partille
Victoria Johansson, 32 år, Team X-Calibur, Partille
Cajsa Wegner, 24 år, BK Femtionian, Hässleholm
Jenny Wegner, 27 år, BK Femtionian, Hässleholm

Till de fyra spelare som var med på världsmästerskapen i Dubai och tog medaljer har förbundskaptenen valt att ta ut bronsmedaljören från Europacupen i höstas: Victoria Johansson och världsmästaren i dubbel (i par med Jenny Wegner) från VM i Las Vegas 2019: Josefin Hermansson.
- Det är svårt, Anna [Andersson] har varit med ganska länge i tankarna. Det är ”Vicky” som har gått starkast sen augusti. Josefin, sist hon var med så vann hon VM-guld. Det är väldigt jämnt om platserna, alla gör ett bra jobb och tränar på flitigt och spelar det som finns, säger förbundskapten Robert Andersson.

Truppen, som Robert Andersson tycker är minst lika stark som den som nästan tog hälften av alla medaljer i Bryssel 2018, kommer åka till Danmark som favoriter, mycket på grund av att det finns så många toppspelare i Sverige.
- Ju fler spelare som är med ju bättre är det för oss, nu är det 6 spelare istället för 4 som det var på VM. Det som skiljer oss med de andra länderna är att de kan inte stoppa in lika starka spelare. Jag skulle nästan kunna ta ut två landslag från Team Sweden som skulle klara sig bra på VM. Vi har ju en väldigt bra bredd, säger Robert Andersson.

En av nyckelpersonerna för att hantera favoritskapet, och säkra fortsatta framgångar för damlandslaget är den mentala coachen Louise Sonne Schjellerup.
- Vi jobbar rätt så mycket med idrottspsykologi, att prata om hur man känner för olika saker så det verkligen kommer upp, säger Robert Andersson som också pekar på andra faktorer.
- Det man måste göra är att fortsätta orka träna, och inte nöja sig. Men vi har aldrig haft problem med att spelarna inte gör jobbet. Bowlingen har väldigt hög prioritet i mångas liv, säger han.

Ytterligare en sak som gör att det svenska damlandslaget i bowling kan fortsätta vara framgångsrika är att det finns yngre spelare som är väldigt nära truppen, t.ex. 25-åriga Anna Andersson och 19-åriga juniorstjärnan Hanna Engberg. Den här gången är de dock inte uttagna i den trupp som, förhoppningsvis, ska representera Sverige vid EM i februari.
- Man börjar bli lite orolig med tanke på Covid-siffrorna i Europa. Det här är laget bara om EM spelas på utsatt tid, flyttar de på det kommer jag ta ut en ny trupp, säger Robert Andersson.

Joline Persson Planefors