Världsmästare klar för Brynäs IF — Melissa Samoskevich ansluter

Fyra omgångar är spelade av SDHL och vi är obesegrade. Tillsammans med våra supportrar förstärker vi nu truppen ytterligare med världsmästaren Melissa Samoskevich. — Hon kommer bidra med sin erfarenhet och vinnarmentalitet. Sånt kan man aldrig få för mycket av i ett lag, säger sportdirektör Andreas Dackell.

För några månader sen var Melissa Samoskevich med i det USA som tog guld vid VM i Finland.

Nu är hon klar för Brynäs IF.

22-åringen har skrivit på ett kontrakt över säsongen 2019/20.

— En otroligt spännande spelare som kommer hit, där Erika återigen har gjort ett jättejobb i att locka en toppspelare till Brynäs IF. Ett redan starkt lag blir ännu starkare med den här rekryteringen och det kommer bli roligt att se Melissa i Den rena dräkten i vinter, säger Andreas Dackell, sportdirektör.

På meritlistan har Samoskevich även ett guld och ett silver från U18-VM.

— Det är en vinnare och en ledare som kommer hit, inget snack om den saken. Hon kommer bidra med sin erfarenhet och vinnarmentalitet. Sånt kan man aldrig få för mycket av i ett lag, säger ”Dacke”.

Värvningen kommer delvis att finansieras av ”Fansens värvning”, dit supportrar kunnat bidra för att stärka Brynäs rent sportsligt. Från potten kommer 50 000 kronor att användas till värvningen av Samoskevich.

— Det känns otroligt hedrande att vi har så engagerade brynäsare där ute och det är verkligen häftigt att vi kan göra den här värvningen tillsammans med våra supportrar. Att få hit en spelare av den här kalibern är ett bevis på att vi gör något väldigt bra i Brynäs just nu. Det hade vi inte kunnat göra utan de supportrar som stöttar oss och vill se framgång för hela Brynäs, säger Erika Grahm, damansvarig.

Forwarden har de fyra senaste säsongerna spelat för Quinnipiac University i collegeligan NCAA. Sina två sista år där var hon lagkapten.

— Vi får hit en skridskostark och kraftfull spelare. Idag har vi mycket finess i offensiven och Melissa kommer bidra med lite mer tyngd i anfallen. Hon är en skicklig powerforward, säger Grahm.

Ni hade redan en stark offensiv och nu kommer det in ytterligare en forward?

— Ja, men Melissa är allround och har spelat både back och forward i college och hon kan spela både boxplay och powerplay. Vi hade en plats öppen i truppen och när chansen att värva Melissa dök upp så kände vi att hon kommer kunna komma in i vårt lag och göra skillnad. Hon kommer göra oss bättre från dag 1.

I VM gjorde Samoskevich två mål på sju matcher, och under sina år på Quinnipiac University har hon slutat fyra, etta, etta och tvåa i den interna poängligan.

— Jag ser mig själv som en allsidig spelare som kan spela både anfall och försvar. Jag försöker utnyttja min snabbhet och mitt skott så mycket jag kan och jag försöker alltid peppa mina lagkamrater, säger Samoskevich.

Hur var det att vinna VM?

— Att vinna VM-guld var en helt otrolig upplevelse. Det är fantastiskt att få representera sitt land på den nivån och att vinna dessutom… Det är definitivt mitt bästa hockeyminne.

Den här säsongen blir första gången Samoskevich spelar för ett lag utanför USA.

— Det blir första gången i Sverige för mig men jag har bara hört gott om Sverige och om SDHL. Jag har många vänner som spelar där och jag har hört att det är en bra liga. Det ska bli riktigt kul att komma igång och jag har höga förväntningar på säsongen. Det ska bli spännande att spela hockey i en ny miljö och jag hoppas kunna hjälpa Brynäs att ha en framgångsrik säsong, säger hon.

Varför valde du att komma till Brynäs?

— Brynäs känns oerhört professionella. Jag har pratat med både spelare och ledare och jag tror att det kommer vara en miljö där jag kan utvecklas både som spelare och som person. Sen ser jag så klart fram emot att spela med några världsklasspelare i en grym arena.

Samoskevich hoppas kunna bidra med sina ledaregenskaper och sin erfarenhet både på och vid sidan av isen.

— Jag har varit lagkapten de två senaste säsongerna och var det även tidigare i min karriär. Jag trivs i ledarrollen men det är olika i alla lag man spelar i. I Brynäs kommer det finnas mycket som jag kan lära mig av andra men jag hoppas kunna bidra med arbetsmoral och vilja varje dag, säger hon och fortsätter:

— Jag ser verkligen fram emot möjligheten att bli bättre varje dag den här säsongen, och förhoppningsvis kunna hjälpa andra att bli bättre också. Jag ser fram emot att lära mig nya saker på och vid sidan av isen. Jag ser verkligen fram emot den här erfarenheten och vet att det kommer bli fantastiskt.

Monitor ERP System ny arenapartner till Brynäs IF – skriver femårsavtal20.9.2019 10:08:10 CESTPressmeddelande

Brynäs IF går för hjärnforskningen - i premiärmarsch för sportens framtid1.7.2019 11:30:00 CESTPressmeddelande

Hjärnskakningar är det kanske största hotet mot vår sports framtid. I vår strävan mot en mer hållbar hockey dedikerar vi hemmapremiären 19/20 till att belysa och uppmärksamma frågan. Därför bjuder vi nu in till en stor premiärmarsch den 21 september – där vi laddar upp för matchen mot Färjestad samtidigt som vi går för hjärnforskningen tillsammans med insamlingsfonden Bissen Brainwalk.