Porsche

Världsmästare kör finalen i Carrera Cup!

Dela

Pontus Tidemand är WRC2-mästaren som tippas bli Sveriges nästa storstjärna inom motorsporten. Kommande helg tävlar han som gästförare i Porsche Carrera Cup Scandinavia.

12 av årets 14 deltävlingar är avklarade när Porsche Carrera Cup Scandinavia rullar in på Mantorp Park och tar sikte på ett rafflande finaldrama. Med 44 poäng kvar att tävla om kan fortfarande tre förare vinna mästerskapet. Rutinerade utmanaren Oscar Palm på tredje plats med 195 poäng och norske Roar Lindland på andra plats med 199 poäng jagar ledande Lukas Sundahl från Växjö på 214 poäng.

Förutom den spännande tätstriden kommer publiken på Mantorp att få njuta av ett guldkantat gästspel. Pontus Tidemand är regerande världsmästare i WRC2, klassen under WRC. Som en av rallyvärldens absolut snabbaste förare ligger han närmast att följa Stig Blomqvist och Björn Waldegårds fotspår i jakten på nästa svenska VM-titel.

Härom veckan genomförde Tidemand en lyckad testdag i mästerskapets gästbil med startnummer 911 på Mantorp Park. En prestation som ligger till grund för att Charlottenbergs snabbaste kille nu debuterar som banracingförare mitt i den spektakulära upplösningen av årets Porsche Carrera Cup Scandinavia.

– Att hoppa in i en Porsche 911 GT3 Cup och köra säsongens två finaltävlingar är en av de största utmaningar jag har gett mig in på, säger Tidemand. Kontrasten mellan Porsche 911 GT3 Cup och min rallybil i WRC2 är enorm. Dessutom är jag ju ensam i bilen, skrattar Tidemand. En skämtsam referens till co-driver Jonas Andersson.

Sedan 2015 är Tidemand fabriksförare för SKODA Motorsport. Under fjolårets WRC2-säsong säkrade han VM-titeln redan innan säsongen var över. Detta genom att vinna fem segrar av sju möjliga. Fler än någon annan i mästerskapets historia. I ett kort avbrott mellan årets rallytävlingar tar han nu chansen till ett prestigefyllt gästspel hos Porsche, teamets koncernsyskon inom Volkswagen Group.

– Det är framförallt en otrolig chans att ha kul och lära sig en ny bil. Rally mot racing. Fyrhjulsdrift mot bakhjulsdrift. Frontmotor mot svansmotor. Otroliga kontraster, säger Tidemand. Dessutom får jag uppleva årets Carrera Cup-final från första parkett!

Under 2018 har Porsche Sverige bjudit in sex internationellt meriterade gästförare till serien. Avsikten är att utmana det ordinarie startfältet och samtidigt bjuda den svenska racingpubliken på underhållning som håller internationell toppklass.

– Vi är otroligt glada att avsluta årets framgångsrika satsning på gästförare med en het värvning till finalhelgen, säger Raine Wermelin, direktör Porsche Sverige. Stort tack till SKODA Motorsport som lånar ut sin världsmästare åt oss. Det blir en extra krydda till en redan spännande slutstrid mellan Lukas Sundahl, Roar Lindland och Oscar Palm. Finalen i Porsche Carrera Cup Scandinavia blir garanterat dramatisk!

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum