Världsmästare med när bowling-SM i 3-manna avgörs under SM-veckan

SM i 3-manna spelas imorgon och på fredag under SM-veckan i Piteå. Joline Persson Planefors och William Svensson som vann VM-guld i november är med och kommer kämpa om SM-medaljerna för Team X-Calibur respektive BK Kaskad.
Joline Persson Planefors, Team X-Calibur

Åtta damlag respektive herrlag spelar matchspel under torsdagen där alla möter alla och de tre bästa lagen går vidare till fredagens stegfinal som direktsänds i SVT.

Sverige tog sju medaljer på VM i Dubai i november vilket är ett av de mest framgångsrikaste VM:en för Sverige. Två VM-medaljörer är med i Piteå. Joline Persson Planefors i Partillelaget Team X-Calibur som tog VM-guld i mixed och silver i dubbel. Hon blev även utsedd till årets bowlare 2021. Persson Planefors ser fram emot SM.
– Det ska bli kul att spela under SM-veckan. Vi är laddade och revanschsugna då vi inte lyckats hela vägen på 3-manna de senaste åren. Det gäller att vi gör det enkelt och har en bra dialog i laget, säger Joline Persson Planefors.

VM-guldet i mixed vann hon tillsammans med Sandra Andersson, Jesper Svensson och William Svensson. Just William Svensson är också med i Piteå och spelar för Norrköpingslaget BK Kaskad. Utöver guldet i mixed tog han även brons i dubbel och trios. William Svensson var med och vann SM i 3-manna för Kaskad senast det begav sig. SM i 3-manna 2020 blev framflyttat på grund av pandemin och avgjordes först i december 2021 i Uddevalla. På damsidan vann B-K Eva från Stockholm. 2021-års mästerskap blev inställt på grund av pandemin.

Igår togs truppen ut till U21-VM i Helsingborg som arrangeras den 20-29 juni. Hanna Engberg i Team X-Calibur och Emma Halttunen, Spader Dam är uttagna till U21-VM och de båda spelar 3-manna i Piteå. https://www.swebowl.se/Nyheter/NyheterSwebowl/truppenaruttagentillu21-vmpahemmaplan

Bowlingprofilen Lena Sulkanen spelar 3-manna i Piteå för Stockholmslaget B-K Eva som vann guld senast. Sulkanen vann tre VM-medaljer 1983 och tog det första individuella VM-guldet på damsidan i Sverige. 1983 blev Lena Sulkanen även utsedd till årets idrottskvinna i Sverige och hon har fortsatt att vara aktiv och verksam inom bowlingen genom åren.

Alex Joki från Stureby BK spelar 3-manna. I höstas vann han guld på junior-EM för lag.

Fem damspelare som ingår i Team Sweden Dam, som fungerar som en bruttotrupp inför mästerskap, spelar SM i 3-manna i Piteå:

Anna Andersson, Spader Dam, Helsingborg
Anneli Blomqvist, B-K Eva, Stockholm
Hanna Engberg, Team X-Calibur, Partille
Josefin Hermansson, Team X-Calibur, Partille
Joline Persson Planefors, Team X-Calibur, Partille

Två herrspelare som ingår i Team Sweden herr spelar SM i 3-manna.
Karl Wahlgren, IS Göta, Helsingborg
William Svensson, BK Kaskad, Norrköping

Här är alla lagen som gör upp om SM-medaljerna:

Damer
Spader Dam, Helsingborg