Världsmästare och Europamästare med i Elit-SM i bowling

Imorgon drar Elit-SM i bowling igång under SM-veckan i Linköping. Flera landslagsstjärnor är med och kämpar om SM-medaljerna. – Det ska bli spännande och det är alltid roligt att spela Elit-SM, säger Jesper Svensson.
Jesper Svensson

Elva damer respektive herrar har kvalificerat sig för slutspelet efter kval i Jönköping samt de senaste segrarna i Elit-SM. Jesper Svensson och James Blomgren som är nyblivna Europamästare gör sig redo för SM. Vid herrarnas EM i Helsingfors som avgjordes den 2-10 juni tog Sverige 8 medaljer och blev bästa nation. Det var Sveriges näst bästa Europamästerskap på herrsidan genom tiderna. Jesper Svensson tog fem medaljer, varav 2 guld. Team Pergamon-spelaren har även vunnit 11 titlar på PBA-touren i USA och tog VM-guld i mixed 2021. Han är laddad inför Elit-SM och har som plan att ta det ett steg i taget.

– Först och främst gäller det att ta sig vidare till matchspel. Sedan får vi ta det därifrån. Alla som är med är duktiga så det kommer bli tufft. Det gäller att spela på topp.

Under EM vann Jesper Svensson och James Blomgren guld i dubbel och Blomgren ser fram emot SM.
– Det ska bli jättekul. Jag gillar att man sätter punkt för säsongen med att kora den svenska mästaren och mästarinnan, säger James Blomgren.

Förutom guldet i dubbel tog Blomgren två brons i mästerskapet. Vid VM 2021 vann han guld i singel och Team Alingsås-spelaren plockade totalt fyra medaljer i mästerskapet.
– Mitt mål är såklart att stå högst upp på pallen på torsdag, men det vet jag att de andra också tänker. Jag tar ett slag i taget och hoppas att min rutin kan vara avgörande när det drar ihop sig till matchspel man mot man, säger James Blomgren.

Elit-SM har varit inställt vid två tillfällen på grund av pandemin och senast 2019 vann Markus Lenefjäll från BK Kaskad på herrsidan och på damsidan segrade Joline Persson Planefors från Team X-Calibur BK. Hon vann VM-guld i mixed 2021 och silver i dubbel. Nu är hon gravid i sjätte månaden och menar att hon har lägre krav på sig själv än i vanliga fall.
– Jag får ta det lite som det kommer och har inte laddat så mycket denna gång. Men vad jag än spelar vill jag vinna så en medalj hade varit kul i alla fall.

Jenny Wegner, Josefin Hermansson och Victoria Johansson som är med i Linköping är alla uttagna till EM i Ålborg som spelas den 10-21 augusti. Jenny Wegner tycker det är viktigt att bowlingen är med under SM-veckan.
– Förhoppningsvis kan vi fånga fler och bredda intresset för sporten, säger Wegner som hoppas kunna prestera bra.
– Formen känns okej och min förhoppning är att vinna.

Elit-SM i bowling 29-30 juni
Sporthallens Bowling, Linköping