Världsmästaren Johan Kristoffersson firades i Arvika

Under onsdagskvällen firade Arvika sin världsmästare i rallycross. Johan Kristoffersson, PSRX Volkswagen Sweden, hyllades stort vid en välbesökt ceremoni på torget i hemstaden. − Riktigt kul att så många har kommit hit idag, sa en ödmjuk och glad Kristoffersson.

Vädret var sannerligen inte på sitt bästa humör, när snö övergick i regn, men uppslutningen var ändå god. Publikens hjärtan värmdes av den celebra gästskarans anekdoter, i den jössehärska historieberättartraditionens anda.

Tommy Kristoffersson och Per Eklund inledde med nostalgiska minnen från den hårdföra rallycrosstiden på 80- och 90-talen. Poängen i det sammanhanget var att den blivande världsmästaren Johan Kristoffersson, då en liten knatte, kände sig hemma i Eklunds famn, trots rivaliteten mellan de båda Arvika-teamen.
− Johan somnade i mitt knä många kvällar, mindes Per Eklund och såg aningen rörd ut när han berättade att han på plats i Riga tidigare i år fick se Kristoffersson junior säkra VM-guldet.
− Att han vann titeln är en sak, men att han tog sju segrar, det var något extra, berömde Per och tillskrev Johans framgångar de goda generna från pappa Tommy och farfar Willy.

Johan å sin sida berättade om den mirakulösa prestationen i Hell, när han först fick benet överkört och sedan gick ut och vann tävlingen. Segern i Höljes kom förstås också högt upp när det gällde säsongens höjdpunkter.
− Jag får gåshud när jag tänker på det.

På plats fanns också teamkollegorna i PSRX Volkswagen Sweden, Petter och Pernilla Solberg. De båda hyllade det smidiga och framgångsrika samarbetet med Johan och Tommy, en succé redan första säsongen. Både Petter och Johan har helt osjälviskt delat med sig av sina styrkor, allt för teamets bästa.
− Jättekul att se hur två enormt bra chaufförer har lyft varandra, konstaterade teamchefen Pernilla Solberg.

Tommy Kristoffersson lyfte också med ett talande exempel fram hur Petter guidade Johan under tävlingen i Frankrike, trots att det minskade hans egna möjligheter till förar-VM-guldet.

Johan Kristoffersson hyllade också hängivenheten inom teamet.
− Både jag och Peter är vinnarskallar som vill ge 100 procent. Eller 110 procent som Petter säger. Men han räknar ju på norska…

Stämningen var hög och lättsam på scenen under kvällen där även rallyvärldsmästarna Pontus Tidemand och Jonas Andersson hyllades.

Som avslutning blev det utdelning av diverse utmärkelser. Arvika kommun delade ut sitt kommunpris till Johan. Dessutom uppvaktade världsmästarens klubb, MK Team Westom, med att berätta om en nyinstiftad fond, Johan Kristofferssons Ungdomsfond, för att lyfta fram ännu en generation av stjärnor från motormetropolen Arvika. Johan blev både stolt och rörd över initiativet.
− Det ska bli kul att få hjälpa yngre förmågor. Och nu fick jag ju 10.000 kronor av kommunen. De pengarna kan jag lägga direkt i fonden, så är vi redan uppe i 20.000, konstaterade PSRX Volkswagen Sweden-stjärnan.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Arteon, Sharan, Caddy, Multivan, Touareg och Amarok.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden.I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Volkswagen slog leveransrekord i november14.12.2017 13:29Pressmeddelande

594 300 personbilar levererades över hela världen Mest framgångsrika månaden i märket Volkswagens historia Leveranserna hittills i år har ökat 4,0 procent jämfört med samma period 2016 Stark orderingång för eldrivna modeller Märket Volkswagen levererade i november fler personbilar än någonsin tidigare under en månad. Det nya rekordet i november uppgick till 594 300 bilar. Hittills i är, januari-november, har totalt 5,64 miljoner bilar levererats till kunder över hela världen. Det är en ökning med 4,0 procent jämfört med samma period förra året. − I slutet av året ser vi en hög fart i alla regioner, vilket har gett effekt. För Volkswagen var årets november den mest framgångsrika månaden någonsin. Det är särskilt glädjande att den positiva försäljningsutvecklingen i Tyskland under de senaste månaderna nu bekräftas av en stark leveransutveckling, och att fler och fler kunder byter till våra elbilar och laddhybrider, säger Jürgen Stackmann som ansvarar för försäljning och marknad inom märk

Säljstart för nya Volkswagen Polo GTI11.12.2017 09:05Pressmeddelande

En sportbil i kompaktformat Effekt: 200 hk, topphastighet: 237 km/h Rekommenderat cirkapris: från 245 000 kronor Oskiljaktigt förknippad med Volkswagen är GTI (Gran Turismo Injection) − världens mest kända beteckning för sportiga kompaktbilar. Nu gör en ny Volkswagen GTI entré på marknaden, närmare bestämt Polo GTI, med en effekt på 200 hk, DSG-växellåda som standard och en topphastighet på 237 km/h. De första bilarna beräknas komma till Sverige under första kvartalet 2018. Rekommenderat cirkapris är från 245 000 kronor. Versionen med manuell växellåda släpps preliminärt till sommaren 2018. Triss i GTI Volkswagen kommer för första gången att ha tre GTI-modeller i sitt utbud: up! GTI (115 hk) som lanseras 2018, ikonen Golf GTI (245 hk) och så nya Polo GTI. Något de alla har gemensamt är den perfekt balanserade dynamiken. Det är denna som är hemligheten bakom GTI-konceptets framgångar – en mix mellan låg vikt, pigg drivlina, ett styvt men ändå komfortabelt chassi, säker framhjulsdrift oc