Världsmästerskap till Göteborg 2022!

Göteborg kommer att stå värd för veteran-VM i friidrott 2022. Det blev klart idag i samband med årets veteran-VM i Málaga, Spanien. Göteborg kandiderade mot finska Tammerfors och L’Aquila i Italien.

Representanter firar. Stefan Olsson och Anna Linner Bassani från Svenska Friidrottsförbundet. Bo Edsberger, Niklas Wallenlind, Goran Delic och Annika Knutsson från Göteborgs Friidrottsförbund. Åsa Borvén och Anna Mjörnvik från Göteborg & Co. Mattias Sunneborn, Anna Eek och Karin Schön från landslaget.

Representanter från Svenska Friidrottsförbundet, Göteborgs Friidrottsförbund och Göteborg & Co tog emot beskedet på plats i Málaga, där beslut om framtida arrangörer fattas i samband med mästerskapet. Göteborg, som på lördagskvällen vann omröstningen, fick ett stort antal fler röster än övriga kandidater.

– Vi har under veckan träffat delegater från hela världen för att marknadsföra vårt koncept inför omröstningen idag. Vi tror att en avgörande faktor var vår erfarenhet av att genomföra stora internationella evenemang och det starka samarbetet vi har mellan stad och förbund, säger Åsa Borvén, event manager på Göteborg & Co.

Veteran-VM i friidrott är ett stort evenemang som pågår under två veckor och har omkring 8 000 deltagare. De tävlande är alla över 35 år och kommer från över 100 nationer. Med deltagare och deras medresenärer räknar arrangörerna att runt 20 000 inresande gäster kommer att komma till Göteborg. Världsmästerskapet är planerat till 17-27 augusti 2022.

– Det ska bli fantastiskt roligt med veteran-VM i Sverige! Intresset för master-idrottandet är på stark frammarsch, så timingen känns kanon. Vi ser också att det här mästerskapet kommer att omfamnas av och inspirera hela friidrotten, ung som gammal. Veteran-VM är ett jättearrangemang, så det känns väldigt tryggt att vi gör det här tillsammans med Göteborgs Stad och Göteborgs Friidrottsförbund, som är vana att arrangera stora evenemang och mästerskap, säger Stefan Olsson, generalsekreterare på Svenska Friidrottsförbundet.

Sverige har arrangerat veteran-VM en gång tidigare – nämligen i just Göteborg 1977. Göteborg har också varit värd för friidrotts-VM (1995), friidrotts-EM (2006) och inomhus-EM (2013).

Läs mer om Veteran-VM 2022 i Göteborg på http://masters2022.com/

Åsa Borvén
Event manager, Göteborg & Co
asa.borven@goteborg.com

Bo Edsberger
Förbundschef, Göteborgs Friidrottsförbund
bo.edsberger@goteborgsvarvet.se

Stefan Olsson
Generalsekreterare, Svenska Friidrottsförbundet
stefan.olsson@friidrott.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.