Världsomspännande e-sportshackaton ska hitta hållbara logistik-lösningar

Sveriges viktigaste e-sportshackaton, Considition, fokuserar i år på smart och hållbar e-handelslogistik. Nära 150 lag har redan anmält sig och årets upplaga av AI-hackatonet går av stapeln den 14 oktober. Medarrangör är logtechbolaget Budbee.
– Jag hoppas och tror att initiativet resulterar i lösningar som direkt, eller indirekt, kan bidra till att e-handelslogistik blir ännu mer hållbar, säger Axel Möller, CTO på Budbee.

Axel Möller, CTO på Budbee.

Den svenska e-handeln har fått en extrem fartökning på grund av coronapandemins utveckling. Kunderna kräver snabba och billiga leveranser som samtidigt ska vara miljövänliga. En stor utmaning för alla e-handelsföretag är därmed logistiken.

De tävlande i årets Considition har i uppgift att optimera logistikflöden för en smartare och mer hållbar e-handel med hjälp av självlärande algoritmer. Dessutom ingår en gamification-del i tävlingen som kan liknas vid en väldigt avancerad version av det klassiska spelet Tetris.

Peter Hellgren, grundare och vd på Consid.

– Jag är spänd på att se vad de tävlande kan komma att bidra med i år. De idéer som presenteras på Consids Considition är ofta omstörtande och gynnar samhällsutvecklingen, säger Peter Hellgren, vd och grundare av it- och kommunikationsföretaget Consid.

Det är femte året i rad som Considition arrangeras och i år har logtechbolaget Budbee varit med och format den hållbarhetsnära utmaningen som vanligtvis lockar över 200 deltagare världen över. Temat 2021 är alltså ”Smart och hållbar e-handelslogistik”.

Tanken med det årligen återkommande hackathonet är att uppmuntra till innovationer som bidrar till samhällsnytta. Considition har därmed blivit en naturlig mötesplats med nyskapande och kreativitet i fokus.

Förra året genomfördes Considition tillsammans med Riksbyggen och temat var ”hållbara städer”. Tävlingen lockade rekordmånga lag, över 200. Särskilt glädjande var att andelen kvinnor också ökade kraftigt. Slutligen knackade Sundsvallsteamet ZlowUnix, bestående av Jimmy Åhlander och Rickard Nyman, hem segern. På andra plats kom Nerds, med Ludvig Cederfelt och Gunnar Dahlberg, från Stockholm. Bronsplatsen tog Filip Björnåsen från Mölnlycke.

Vinnarna av årets upplaga får åka till Baltimore, Maryland i USA och besöka ICML (International Conference on Machine Learning) i juli 2022. Andra- och tredjeplatsen belönas med presentkort och unika Considitionkläder. Ytterligare fem priser delas ut till "Best Single Player Team", "Most Creative Algorithm", "Best Teamplayer", "Best Worst Algorithm" & "Achievement Hunter".

Den 30 september öppnar en två veckor lång träningsperiod för de tävlande. Själva hackathonet drar igång den 14 oktober, när Consid och Budbee bjuder in de tävlande till sina kontor. Det går också bra att delta på distans. Tävlingen livesänds från en studio där alla är välkomna att följa resultatet.

Mer information finns, och anmälan görs, på: considition.com.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom it, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Halmstad, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Kalmar, Kristianstad, Ljungby, Värnamo, Växjö, Jönköping, Borås, Karlstad, Gävle och Sundsvall. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell och har idag över 1 300 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se.

Digital transformation, Mobilitet och apputveckling, Marknadsföring och kommunikation,

Digitala tjänster, e-handel & plattformar och Utbildningar.