Världspremiär för Audi charging hub - ett unikt snabbladdningskoncept för städer

I takt med att antalet eldrivna bilar ökar, ökar även kraven på laddinfrastruktur. Audi öppnar nu sitt första laddningscenter i Nürnberg med ett koncept som är unikt i sitt slag. Den 23 december är det premiär för Audi charging hub. Den moderna snabbladdningsstationen med bokningsbara platser riktar sig bl.a. till elbilsägare som inte har möjlighet att ladda hemma. Dessutom är Audi charging hub tänkt att avlasta vid framtida efterfrågetoppar vid laddning i stadsmiljö. Ett loungeområde ger dessutom en förstklassig laddningsupplevelse.

Audi charging hub. Flexibel laddstation för supersnabbladdning.
  • Unikt pilotprojekt öppnar den 23 december i Nürnberg
  • Sex reserverbara snabbladdningspunkter med upp till 320 kW laddningseffekt
  • Exklusiv lounge och omfattande serviceerbjudanden under laddtiden

Med pilotanläggningen testar Audi för första gången sitt nya laddningskoncept i praktiken. "Vi vill testa en flexibel och förstklassig snabbladdningsinfrastruktur i stadsmiljö", säger Ralph Hollmig, projektledare för Audi charging hub. ”Vi etablerar oss där våra kunder inte nödvändigtvis vaknar med en fulladdad elbil på morgonen och tänker samtidigt på det ökade laddningsbehovet i framtiden.”

Flexibel och prisvärd laddinfrastruktur med återvunna batterier

Kuberna är själva grunden för Audi charging hub. De flexibla containerkuberna kan monteras och demonteras igen på några dagar. Kuberna har två snabbladdningspunkter för varje enhet och kan kombineras i olika varianter. Begagnade och renoverade litiumjonbatterier, sk Second Life-batterier från demonterade utvecklingsbilar, fungerar som energilagringssystem. Det sparar både pengar och resurser. Det gör samtidigt att det inte behövs en komplex infrastruktur med högspänningsledningar och dyra transformatorer. Dessutom förkortas de vanligtvis tidskrävande planeringsprocesser. Audi charging hubs batterilager ger snabbladdningsinfrastruktur där elnätet inte räcker till.

Tack vare ett mellanlager på ca 2,45 MWh behöver laddningsstationen bara en 200 kW-anslutning till det befintliga lågspänningsnätet, vilket är fullt tillräckligt för att driva Audis laddningshubb. 200 kW räcker för att hela tiden fylla lagringsmodulerna med förnybar el. Solpaneler på taket ger dessutom upp till 30 kW grön energi. Vid de sex laddningspunkterna kan kunderna ladda sina elbilar med en effekt på upp till 320 kW. Totalt kan cirka 80 bilar laddas per dygn utan att kapaciteten i batterilagret och anslutningseffekten på 200 kW överskrids.

Audi e-tron GT har en laddningskapacitet på upp till 270 kW. Det gör att den kan ladda upp till 100 km på ca 5 minuter. En laddning från 5 till 80 procent tar ungefär 23 minuter enligt WLTP-standard.

Alternativ till hemmaladdning

För närvarande kan alla som har ett e-tron Charging Service-avtal ladda vid Audi charging hub för 0,31 euro per kWh. Det gör Audi charging hub till ett verkligt alternativ till hemmaladdning. "Vi förser människor i stadsområden med laddning till det pris de skulle betala för att ladda med hjälp av laddboxen hemma", säger Hollmig. Audi charging hub i Nürnberg är en öppen laddningsstation. Entréområdet är även tillgängligt för förare av bilar av andra märken.

Snabb och enkel laddning

Audi-kunderna kan använda den nya bokningsfunktionen i myAudi-appen för att reservera en av de sex laddningsplatserna. Själva laddningen går snabbt och enkelt. Vid två av de sex laddningspunkterna går det även att ladda via Plug and Charge (PnC) under pilotfasen. Autentiseringen sker då automatiskt via krypterad kommunikation så snart laddkabeln ansluts till bilen. Förutsättningen är att bilen är PnC-kompatibel. I dagläget gäller det för Audi e-tron 50/55/S inklusive Sportback-versioner med tillverkningsdatum efter vecka 48/2021 samt att föraren har ett aktivt e-tron Charging Service-avtal. Under laddningen, som tar ca 20-30 minuter upp till 80% med en Audi e-tron eller e-tron GT, kan kunden koppla av i loungen på övervåningen.

Attraktiva tjänster under laddningen

Testet som startar i Nürnberg fokuserar på den nya reservationsfunktionen, kundernas förväntningar på en premiumupplevelse och tekniska aspekter som kraven för moderna batterilagringssystem. Dessutom vill Audi även ta reda på vilka tider på dygnet som anläggningen används mest frekvent. Målet är att etablera Audi charging hub med passande mervärde för kunderna. Därför erbjuder Audi flera attraktiva tjänster på plats utöver laddning av elbilar, bl.a. en utbytesstation för elcykelbatterier, hyrservice för elskotrar, information om olika Audi-produkter, liksom provkörning av Audi Q4 e-tron och RS e-tron GT med experter från Audi på plats. Dessutom erbjuds ”just-in-time”-leverans av livsmedel, en automat och mobil bilvård.

Servicepersonalen tar hand om kunderna

I den ca 200 kvadratmeter stora loungen, som även inkluderar en 40 kvadratmeter stor uteplats, står användarnas välbefinnande i centrum. Där kan de arbeta och koppla av. På en 98-tumsskärm kan man konfigurera Audi-modellerna eller få information om hur Audi charging hub fungerar samt om bilens aktuella laddningsstatus. Under pilotprojektet i Nürnberg kommer en medarbetare att ta hand om besökarnas önskemål mellan klockan 10-19. Sex laddningspunkter och lounge finns tillgängliga dygnet runt. Våra kunder får flera fördelar, säger projektledare Hollmig. ”Med en exklusiv reservationsmöjlighet, loungeområde, korta stopp tack vare hög laddningskapacitet och en ny lösning för att förenkla hanteringen av laddningskabeln.”

Audi charging hub. Flexibel laddstation för supersnabbladdning.
Audi charging hub. Ny position för laddkabeln för att underlätta vid laddning.
Audi charging hub. Laddplats som reserveras i förväg.
Loungekänsla i Audi charging hub under tiden som bilen laddas
Loungekänsla i Audi charging hub under tiden som bilen laddas

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 50,0 miljarder euro 2020 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi RS Q e-tron i mål i Dakarrallyt. Framgångsrik start på en ny elektrifierad era.14.1.2022 19:12:43 CET | Pressmeddelande

Audis mest komplexa tävlingsbil någonsin klarade elddopet i Dakarrallyt. Alla tre Audi RS Q e-tron bemästrade världens tuffaste terrängrally vid debuten i Saudiarabien. Totalt kördes ca 2400 mil i öken – nästan tre gånger så långt som de 870 mil som hann testköras innan rallyt. Mattias Ekström/Emil Bergkvist slutade på en niondeplats i Jeddah och blev Audis bästa förarteam i en krävande upplaga av ökenklassikern. Med införandet av elektrifiering har Audi inlett en ny era inom terrängrally.

Audi ökar takten i omställningen med ett starkt 2021 för helt eldrivna bilar12.1.2022 10:40:19 CET | Pressmeddelande

Trots den globala bristen på halvledare håller Audi ett högt tempo på vägen mot hållbar premiummobilitet. Under 2021 ökade leveranserna av helt eldrivna bilar med hela 57,5 procent jämfört med året innan. Audi mer än fördubblade dessutom sin produktportfölj med elbilar under det gångna året. Trots den utmanande situationen levererade Audi nästan samma totalvolym som året innan. 2021 registrerades 1.680.512 bilar, vilket var 0,7% färre än 2020. I USA överträffades fjolårsresultatet med 5 procent.

Halvtid i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron visar sin styrka. Mattias Ekström och Emil Bergkvist bästa Audi-team.9.1.2022 11:36:14 CET | Pressmeddelande

Sex pallplatser efter de första sju dagarna, tillförlitlig elektrisk drivlina och konkurrenskraftiga redan i debuten i världens tuffaste rally. Redan under den första halvan av Dakarrallyt har Audi markerat sin närvaro med elektrifierade RS Q e-tron. Det svenska teamet med Mattias Ekström och Emil Bergkvist är efter halvtid det bästa Audi-teamet med en 14:e plats av närmare hundra startande i bilklassen.

Klart för start i Dakarrallyt: Audi RS Q e-tron inleder en ny era30.12.2021 18:06:30 CET | Pressmeddelande

Den 1-14 januari gör Audi debut i Dakarrallyt med nya Audi RS Q e-tron. Med namnkunniga team som Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger samt Carlos Sainz/Lucas Cruz är märket redo för en ny utmanade satsning. För Audi, som introducerat quattro, TFSI, ultra, e-tron och många andra innovativa tekniker inom motorsporten, är starten i ökenrallyt början på en ny era.

Audi ökar investeringarna i e-mobilitet17.12.2021 13:03:58 CET | Pressmeddelande

Audi har fördubblat antalet elbilar i modellprogrammet i år. Med världspremiären för Audi e-tron GT i början av året och Audi Q4 e-tron i våras, präglades 2021 av färdplanen mot e-mobilitet. Med investeringsplanen för de kommande fem åren accelererar Audi företagets omställning mot uppkopplad och hållbar premiummobilitet. Framförallt ökas investeringarna i framtida bilprojekt till totalt cirka 37 miljarder euro. Premiumtillverkaren öronmärker därav cirka 18 miljarder euro enbart för elektrifiering och hybridisering och understryker därmed sitt åtagande för e-mobilitet.