Världspremiär för Audi e-tron GT idag

Hållbarhet, emotionell design och prestanda: nya Audi e-tron GT kombinerar de tre kvaliteterna i en nytolkning av ‘Vorsprung durch Technik’. Världspremiären för den eldrivna spjutspetsen i de fyra ringarnas modellprogram sker genom två digitala event idag den 9:e februari.

Världspremiär för Audi e-tron GT idag kl 19.00

Audi gör en digital premiär av nya Audi e-tron GT under vad som kallas Day of Progress. Onlinesändningarna startar redan kl.13.00 från Neuburg an der Donau med Sprint of Progress där modellens prestanda visas som en del av modern elektromobilitet.

Världspremiären för Audi e-tron GT sker under den en timme långa Celebration of Progress kl. 19.00 med Markus Duesmann, CEO för AUDI AG, och Hildegard Wortmann, Försäljnings- och Marknadsdirektör i Audis ledningsgrupp. De kommer tillsammans med flera prominenta gäster, däribland designern Stella McCartney, presentera höjdpunkterna hos den nya modellen. Båda eventen streamas över flera kanaler.

Med Audi e-tron GT fortsätter Audi AG på den inslagna vägen att omvandla företaget till en leverantör av hållbar premiummobilitet samt nydefiniera ‘Vorsprung durch Technik’.

Information till journalister:

Världspremiären för Audi e-tron GT streamas för journalister på en exklusiv mikrosajt. På denna finns även omfattande mediamaterial och ytterligare filmat material efter världspremiären.

The Day of Progress streamas även på följande kanaler:

Sprint of Progress, 9 februari kl. 13.00:

• progress.audi
  • YouTube @Audi
  • Facebook @Audiofficial
  • LinkedIn @Audi-AG

Celebration of Progress, 9 Februari kl. 19.00:

• progress.audi
  • YouTube @Audi
  • Facebook @Audiofficial
  • LinkedIn @Audi-AG

Sändningarna finns tillgängliga två veckor online efter premiären

Världspremiär för Audi e-tron GT idag kl 19.00

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Världspremiär för Audi e-tron GT: eldriven, sportig och progressiv9.2.2021 20:19:46 CETPressmeddelande

Med e-tron GT visar Audi upp hur fascinerande elmobilitet kan vara. Denna fyrdörrarscoupé, som vid marknadslanseringen också kommer i en RS-version, är en nytolkning av det klassiska Grand Turismo-konceptet: designen är uttrycksfull, och tekniken banbrytande. De två elmotorerna svarar för quattro fyrhjulsdrift och enastående körprestanda. Batteriet som har en energikapacitet på 84 kWh (netto), ger en räckvidd på upp till 487 km och är tack vare sin 800 V-teknik extremt snabbt att återladda. Chassi, belysning, reglage, uppkoppling eller e-tron sport sound – Audi e-tron GT quattro och RS e-tron GT visar på bred teknisk kompetens och demonstrerar samtidigt den passion, in i minsta detalj, som är så utmärkande för Audi. Premiären markerar starten för en ny era – med morgondagens GranTurismo.

Marc Lichte: ”Estetik uppstår ur effektivitet”21.1.2021 09:30:49 CETPressmeddelande

”Den snyggaste bil jag någonsin designat.” Det var orden som Marc Lichte, chef för designavdelningen på Audi, använde hösten 2018 när konceptversionen av Audi e-tron GT visades på bilsalongen i Los Angeles. Två år senare, är det nu snart dags för den serietillverkade versionen av den helt eldrivna GT-modellen att ha världspremiär. Ett utmärkt tillfälle alltså för att ställa några frågor till Marc Lichte om vilken betydelse e-tron GT har.

Audi avslutade 2020 med bästa kvartalet i företagets historia13.1.2021 17:05:13 CETPressmeddelande

AUDI AG avslutade 2020 med det försäljningsmässigt mest framgångsrika kvartalet i företagets historia. Mellan oktober och december levererades 505.583 bilar. Det var första gången som Audi levererade över en halv miljon bilar under ett kvartal. Under ett utmanade år, märkt av restriktioner under corondapandemin, levererade Audi totalt 1.692.773 bilar, vilket var en minskning på 8,3 procent jämfört med föregående år. I Kina hade Audi däremot en högstnotering med totalt 727.358 bilar (+5,4 procent).

Audi ökar med eldrivna e-tron som draglok4.1.2021 10:49:06 CETPressmeddelande

Audi summerar ett starkt 2020 där marknadsandelarna ökade ordentligt. På en pandemidrabbad bilmarknad kunde premiummärket med de fyra ringarna öka marknadsandelen till 6,2 procent med totalt 18 051 registrerade bilar. Elsuven Audi e-tron bidrog till ökningen med 2067 leveranser till kunder under året. Med elbilarna Audi e-tron GT, Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron ser märket fram emot ett ännu mer elektrifierat 2021.