Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron and Q4 Sportback e-tron

Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven med två nya helt eldrivna modeller. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron lanseras i det snabbväxande segmentet med kompakta suvar och bjuder på generösa innerutrymmen och avancerad digital teknik. Designspråket är vidareutvecklat med kraftfulla och samtidigt aerodynamiska linjer. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron erbjuds inledningsvis i tre versioner, där toppversionen Q4 50 e-tron quattro har en maxeffekt på 299 hk (220 kW). Bakhjulsdrivna Q4 40 e-tron har en lång räckvidd på upp till 51 mil enligt WLTP-cykeln och kan laddas med upp till 125 kW. Säljstarten för Q4 e-tron sker under april och lanseringen hos de svenska Audi-återförsäljarna i början av sommaren. Priserna startar på ca 475.000 kr för instegsmodellen Q4 35 e-tron.

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron

Nästa steg i designspråket
Med Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron tar Audi nästa steg i designspråket för sina elbilar. De två kompakta suvarna är redan i produktion och linjerna känns igen från konceptbilarna som visades 2019. Proportionerna är kraftfulla med korta överhäng och stora hjul samtidigt som linjerna är dragna med precision över rena och reducerade ytor. Audi Q4 Sportback e-tron har en coupe-lik taklinje som avslutas i ett kraftfullt bakparti där spoilern är placerad långt ned på det tvådelade fönstret. Den aerodynamiska designen är typisk för Audi där form även följer funktion. Q4 e-tron har ett cw-värde på 0,28 medan coupeformen i Sportback ger ett ännu lägre luftmotståndsvärde på 0,26. Båda modellerna kan utrustas med Matrix LED-strålkastare som belyser vägen maximalt utan att blända andra trafikanter. Föraren kan dessutom skräddarsy det digitala dagsljuset och välja mellan fyra olika signaturer, en nyhet som Audi är först med. Utöver basversionen erbjuds även de exteriöra varianterna advanced och S line exteriör.

Elbil i vardagen med upp till 51 mils räckvidd

Tack vare sin mångsidiga karaktär är Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron perfekta för vardagen. Yttermåttet på 4,59 meter i längd ger imponerande innerutrymmet tack vare den tekniska plattformen som redan från början är konstruerad enbart för eldrift och därmed saknar kardantunnel. Baksätet har gott om benutrymme och interiören bjuder på många förvaringsutrymmen på totalt 25 liter, inte minst ett praktiskt och ergonomiskt förvaringsfack för 1-litersflaskor i den övre delen av förardörren.

Bagageutrymmet rymmer också mer än vanligt i kompaktklassen och matchar snarare mellanklassen med sina 520 till 1490 liter i Q4 e-tron och 535 till 1460 liter i Sportback. Båda modellerna kan dra upp till 1000 kg (bromsad, med 12% stigning), quattro-versionerna upp till 1200 kilo.

En annan fördel i vardagen är den långa räckvidden. Q4 40 e-tron har en räckvidd på upp till 51 mil (WLTP) på en laddning. Tack vare en maximal laddkapacitet på 125 kW tar det under ideala förhållanden 10 minuter att ladda batteriet för att köra 13 mil (WLTP). Via myAudi appen kan ägaren även aktivera laddningen hemma och förvärma klimatanläggningen via mobilen.

Interiör med nya ideer: AR-teknik och återvunna material

Interiören i Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron är utformad för att skapa en luftig känsla. Instrumentpanelen är vänd mot föraren och uppdelad i två separata enheter med två skärmar och växelväljaren placerad i en separat enhet. På passagerarsidan kan dekorpanelen väljas i ett nytt innovativt techmaterial som till stor del är återvunnet och erbjuds strax efter lanseringen. Även sportiga S line interiör erbjuds med en sätesklädsel som består av återvunnen polyester, där varje säte tillverkats av 26 stycken 1,5-liters PET flaskor. Multifunktionsratten är helt ny med touchytor i svart panel som ger en mjuk haptisk återkoppling när de trycks ned. Infotainment och navigationssystemet regleras framförallt via den mittplacerade MMI touch skärmen på 10.1 tum, som även kommer att finnas i 11.6 tum mot slutet av året. Utöver detta finns även naturlig röststyrning.

Som tillval kan Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron utrustas med ännu en innovation – en head up display med förstärkt verklighet (AR-augmented reality). Informationen från assistanssystemen och navigationssymbolerna projiceras då ovanpå den verkliga miljön  på ca 10 meters avstånd, vilket gör det enkelt för föraren att följa vägvisningen.

Helt digital och uppkopplad med musik från Sonos sound
Q4 e-tron bjuder på en helt digital användarupplevelse. Infotainmentpaketet erbjuds i tre nivåer –  MMI,  MMI plus och MMI pro. Olika funktioner är tillgängliga beroende på konfigurationsnivå, däribland head-up display med AR-teknik och Audi virtual cockpit plus. Bland tillvalen finns även onlinetjänsterna Audi connect, inklusive den intelligenta e-tron ruttplaneraren som räknar ut den optimala rutten anpassat till laddinfrastrukturen. För en ljudmässig premiumupplevelse har Audi startat ett nytt samarbete välkända Sonos sound system som kombinerar lifestyle, teknik och design i en ny dimension.

Batteri och framdrivning – för citypendling eller långresor

Båda modellerna erbjuds i flera varianter för olika kundbehov. Instegsvarianten Q4 35 e-tron har ett batteri med nettokapacitet på 52 kWh (55 kWh brutto), medan Q4 40 e-tron och Q4 50 e-tron quattro har ett större batteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto).

Q4 35 e-tron och Q4 40 e-tron är bakhjulsdrivna med effekter på 170 hk (125 kW) respektive 204 hk (150 kW). Toppmodellen Q4 50 e-tron quattro är dessutom försedd med två elmotorer för elektrisk fyrhjulsdrift som totalt ger en maxeffekt på 299 hk (220 kW) – tillräckligt för att göra 0 till 100 km/h på 6,2 sekunder med en topphastighet på 180 km/h. För att minimera förbrukningen aktiveras den främre motorn primärt vid gaspådrag eller vid behov av bättre fäste på halt underlag eller vid kurvtagning. En annan viktig energibesparande funktion är det intelligenta rekuperationssystemet som tar hänsyn till navigations- och topografiska data.

Q4 40 och 50 e-tron har värmepump som standard som bl.a. använder överskottsvärmen från högvoltsbatteriet för att temperera interiören, vilket även bidrar till att sänka förbrukningen, speciellt på längre resor. Audi Q4 35 e-tron kan utrustas med värmepump som tillval.

Laddas med upp till 125 kW. Ett laddkort i 26 länder och 210.000 laddpunkter

De två eldrivna suvarna kan laddas med olika hastighet beroende på batteristorlek. Audi 35 e-tron kan laddas med upp till 7.4 kW via AC-laddning och upp till 100 kW med HPC-laddning (high-power charging). Audi 40 och 50 e-tron som har det större batteriet kan laddas med upp till 11 kW via AC och upp till 125 kW med HPC.

Genom ett enda laddkort ger Audi e-tron Charging Service access till ca 210,000 publika laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 4,400 är supersnabbladdare (HPC) (April 2021). Under det första året är månadsavgiften i transit-abonnemanget dessutom kostnadsfri för Q4 e-tron. Förutom enkel access till många laddpunkter ger det fördelar hos IONITY med reducerat pris på för närvarande 3,30 kr per kWh. I Sverige kan kortet dessutom användas hos Bee och Eon.

Chassi och förarassistanssystem intelligent sammanlänkade

Högvoltsbatteriet är centralt placerat mellan axlarna och ger en låg tyngdpunkt och balanserad viktfördelning. Reglersystemet för drivningen och chassit är tätt sammanlänkade för att göra körningen av elsuvarna både säker, sportig och komfortabel. Sportchassi finns som tillval och sänker karossen med 15 millimeter (standard i S line). Dessutom gör tillvalet Audi drive select att kunden kan välja sin egen körprofil och väljs progressiv styrning blir känslan mer direkt ju mer styrvinkeln ökar. Chassi med dämparreglering finns som tillval till alla versioner och förstärker körupplevelsen ännu mer. Fälgstorleken varierar från 19 till 21 tum varav flera med sluten aero-design för att optimera luftflödet och sänka förbrukningen.

Elsuven har flera assistanssystem som standard, bl.a. prediktiv effektivitetsassistent som hjälper till att skapa en förutseende körstil som optimerar energiförbrukningen. Tillvalssystemen är samlade i paket, bl.a. den adaptiva körassistenten som hjälper till att hålla bilen i körfältet och på avstånd till framförvarande bil över hela hastighetsområdet. Omgivningskamerorna är till extra hjälp i stadstrafik och vid parkering.

Fokus på hållbarhet: Q4 e-tron tillverkas klimatneutralt i Zwickau
Audi har en helhetssyn för ansvarsfullt och hållbart agerande som även inkluderar leverantörer.  Sedan 2017 kravställer Audi sina leverantörer via en hållbarhetsrating för att säkerställa resursbesparande produktionsprocesser och att de följer sociala standards. Audi Q4 e-tron och Q4 Sportback e-tron tillverkas klimatneutralt i Zwickau. Anläggningen använder enbart förnybar el och leverantörerna av battericellerna har krav på att endast använda grön el i tillverkningsprocessen. De utsläpp som för närvarande inte kan undvikas kompenseras via klimatskyddsprojekt som är certifierade av TÜV och möter de strikta kraven från Gold Standard Foundation.

Försäljningsstart i april, marknadsintroduktion i juni
Audi Q4 e-tron har försäljningsstart under april och lanseras hos de svenska Audi-återförsäljarna i juni med de första kundleveranserna strax därefter. Q4 Sportback e-tron lanseras efter sommaren.

Fler bilder, filmer och information finns här.

Pris ca*: (innan avdrag för klimatbonus på för närvarande 70.000 kr)

Q4 35 e-tron (170 hk/125kW): från ca 475 000 kr
Q4 40 e-tron Proline (204 hk/150 kW): från ca 564 700 kr
Q4 50 e-tron quattro Proline advanced (299 hk/220 kW): från ca 641 900 kr

Pristillägg Q4 Sportback e-tron ca 22.700 kr.

I standardutrustningen ingår bl.a.

• 19‘‘ aluminiumfälgar
  • Parkeringssensorer bak
  • Farthållare
  • Ratt med plan övre & undre del, touchytor och paddlar
  • Audi sound system (8 högtalare, inkl subwoofer) och digital radio
  • Komfortmittarmstöd fram
  • Takrails i aluminium, Glanspaket
  • Mode 3 laddkabel

Audi Q4 e-tron 40 är standardutrustad med Proline som inkluderar:

• Elmanövrerad baklucka
  • Parkeringssensorer fram
  • Smartphone interface (Apple Carplay Wireless & Android Auto)
  • Audi phone box (trådlös mobilladdning), 2 extra USB-C portar
  • Värmepump, Laddsystem compact
  • Dragkroksförberedelse, Strålkastarspolning

Audi Q4 e-tron 50 quattro Proline Advanced är utöver ovanstående även utrustad med:

• Sportsäten med 4-vägs elektriskt justerbara svankstöd
  • Interiör med aluminiumlook och blanksvarta accentytor
  • Advanced exteriör med kontrastlackering och grafitgrå fälgar i 5-W-ekrad aerodesign
  • Automatiskt avbländande innerbackspegel
  • Automatiskt avbländande och elinfällbara ytterbackspeglar med projektionsbelysning

Elförbrukning blandad körning och räckvidd enligt WLTP
Förbrukningsspannet beror på utrustningsnivå. CO2 utsläpp 0 g/km för samtliga modeller. Räckvidd enligt WLTP med svensk standardutrustning.

Audi Q4 35 e-tron: 19.1–17.0 kWh/100 km. Räckvidd upp till 338 km.
Audi Q4 40 e-tron: 19.3–17.3 kWh/100 km. Räckvidd upp till 511 km.
Audi Q4 50 e-tron quattro: 19.9 –17.9 kWh/100 km. Räckvidd upp till 488 km

Audi Q4 Sportback 35 e-tron: 18.6–16.6kWh/100 km
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro: 20.9 –17.6 kWh/100 km.

* Ca-pris innebär att varje återförsäljare är fri i sin prissättning

Världspremiär för eldrivna Audi Q4 e-tron
Audi Q4 50 e-tron quattro
Audi Q4 50 e-tron quattro
Audi Q4 Sportback 50 e-tron quattro

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,68 miljoner nya bilar 2021. Företaget omsatte 53 miljarder euro 2021 och har 87.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet. Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi-koncernen: All time high-resultat under första halvåret 20221.8.2022 11:22:43 CEST | Pressmeddelande

Audi-koncernen rapporterar en solid balans för första halvåret 2022. På grund av halvledarkrisen och covid-relaterade nedstängningar i Kina kunde Audi inte möta den starka efterfrågan på märket. Trots detta ökade Audi-koncernens försäljningsintäkter med två procent till 29,9 miljarder euro och rörelseresultatet uppnådde ett nytt rekord på 4,9 miljarder euro. Med 16,5% var rörelsemarginalen väl över föregående år och den strategiska målkorridoren på 9 till 11%. Bakgrunden till resultatet är bland annat den positiva prispositionen, den solida verksamheten hos lyxbilsmärkena Lamborghini och Bentley samt medvind i säkrade råvaruaffärer. Audi-koncernen bekräftar även prognosen för leveranser, försäljningsintäkter och avkastning för 2022.

Ett andra liv. Batterier från Audi e-tron återanvänds i rickshaws i Indien.14.7.2022 13:40:17 CEST | Pressmeddelande

Elbilsbatterier har fördelen att de kan återanvändas inom flera områden innan de återvinns. Audi använder bland annat batterier från testbilar i mobila laddstationer. Nu får de ett andra liv även i eldrivna rickshaws i Indien. Initiativtagare är det tysk-indiska startup-företaget Nunam som vill utforska hur moduler från högvoltsbatterier kan återanvändas i en ny funktion. Projektet syftar även till att stärka förvärvsmöjligheterna för kvinnor som får möjlighet att transportera sina varor utan mellanhänder. Det ideella startup-företaget i Berlin och Bangalore finansieras av Audi Environmental Foundation som stöttat Nunam i flera projekt sedan 2019.

Audi gör det lättare att ladda elbilen. Ett enda kort till 9700 laddpunkter i Sverige och 350.000 i Europa.16.6.2022 11:24:24 CEST | Pressmeddelande

Övergången till elbil skall vara enkel. Audi har därför satsat på en praktisk lösning som samlar majoriteten av Sveriges laddoperatörer i ett enda kort. Nyligen anslöts även Vattenfalls InCharge som bidrar med ytterligare ca 4200 laddpunkter. Sedan lanseringen 2019 har antalet anslutna laddpunkter mer än tredubblats. Totalt fungerar kortet nu på ca. 350.000 laddpunkter i 26 länder i Europa, varav 9700 i Sverige. För att göra laddningen ännu smidigare kan ägare till nyare Audi e-tron dessutom använda sig av Plug & Charge vid Ionitys stationer.

Audi etablerar fler laddstationer efter lyckad pilotfas14.6.2022 18:03:20 CEST | Pressmeddelande

Audi charging hub är ett koncept som framförallt är tänkt för storstäder och riktar sig till alla som inte kan ladda hemma. Den första pilotanläggningen öppnade i december i tyska Nürnberg och nu har stationen utvärderats med positiva resultat. 60% av laddningarna har varit återkommande elbilister som upptäckt fördelarna med det unika konceptet. Nu utvidgas satsningen till fler städer. Till hösten öppnar en anläggning i Zürich och därefter i Salzburg och Berlin. Under 2023 och 2024 planerar Audi öppna ännu fler stationer i Tyskland.

Audi bidrar till hållbar mobilitet under World Economic Forum i Davos25.5.2022 08:30:04 CEST | Pressmeddelande

I samband med toppmötet World Economic Forum som pågår i Davos säkerställer Audi att deltagarna transporteras hållbart i den schweiziska alpbyn. Audi finns på plats med en helt eldriven bilflotta och dessutom mobila laddningsstationer som är uppbyggda av återvunna batterier. I en förlängning satsar Audi dessutom på snabbladdningsstationer i stadsmiljö och att skapa en hållbar leveranskedja för batterier.