Världspremiär för helt nya ŠKODA KAROQ

• Svensk försäljningsstart vecka 37
  • Första bilarna i landet lagom till julafton
  • Svensk premiärhelg vecka 4
  • Försäljningsmål: ca 2 800 bilar för 2018
  • Ambition- och Style-versioner i Sverige
  • Fram- och fyrhjulsdrift
  • Fem motorer med effekt mellan 115 och 190 hästkrafter
  • Upp till två tons dragvikt
  • Autobroms standard på samtliga ŠKODA i Sverige
  • ŠKODA Connect standard på KAROQ
  • 18,3 centimeters markfrigång
  • 31,5 centimeter kortare än KODIAQ – 16 centimeter längre än YETI

Med världspremiär i Stockholm tar nya ŠKODA KAROQ omedelbart plats i rampljuset. En helt ny plattform, nya motorer, ny teknik för såväl säkerhet som komfort, 30 smarta ”Simply Clever”-finesser och med nästa steg i företagets karaktäristiska designspråk är nya ŠKODA KAROQ en suv med känsla och karaktär.
Digital instrumentering och den flexibla VarioFlex-inredningen är två av många nyheter som förbättrar användarvänlighet.

Nya ŠKODA KAROQ är en helt ny bil baserad på senaste flexibla MQB-plattformen med smart fyrhjulsdrift, avancerade säkerhetssystem och senaste generationens förarassistanssystem. Dessutom med möjlighet till flexibelt baksäte med separata sittplatser, fällbart passagerarsäte fram och upp till 1 810 liters lastkapacitet.
Autobroms ingår i standardutrustningen tillsammans med de uppkopplade tjänsterna inom ŠKODA Connect som både höjer säkerhet och gör bilägandet enklare.

KAROQ tar företagets karaktäristiska designspråk med inspiration från den tjeckiska glaskonsten med skarpa kanter och raka linjer till en ny nivå – och skapar en SUV med tydlig karaktär. Karossen mäter 4 382 millimeter på längden, 1 841 mm på bredden och 1 605 mm på höjden. Hjulbasen är i sin tur 2 636 millimeter (2 630 mm för 4x4) vilket både ger rejäla innerutrymmen och stabila köregenskaper.

Försäljningsstart i september
När KAROQ nu har världspremiär i Stockholm visas den för inbjudna journalister för första gången någonsin. Publik premiär blir på bilsalongen i Frankfurt och svensk försäljningsstart är i september, vecka 37. Produktionsstart är planerad till vecka 42 och de första bilarna beräknas anlända till Sverige lagom till julafton, strax innan den nationella lanseringen vecka 4/2018.

För första gången i en ŠKODA erbjuds nu digital instrumentering och KAROQ kan dessutom utrustas med adaptivt chassi DCC, full LED-strålkastare, flexibel interiör med VarioFlex och upp till 30 smarta Simply Clever-lösningar som både höjer säkerhet och förbättrar användarvänligheten.

Klassledande uppkopplingsmöjligheter
Med ŠKODA KAROQ introduceras de uppkopplade tjänsterna inom ŠKODA Connect på bred front. Systemet är standardutrustning i KAROQ, KODIAQ, OCTAVIA och SUPERB samt förmånliga tillval i FABIA och RAPID vilket gör att 95 procent av samtliga ŠKODA-modeller som säljs i Sverige kommer vara utrustade med tekniken.
Det innebär att bilarna automatiskt larmar efter hjälp vid händelse av en olycka, att de kan hanteras via en mobilapp för att se position, status och eventuella varningsmeddelanden samt att brukaren föreslås servicetider på föredragen verkstad automatiskt när behov föreligger.

Trofasta hjälpredare: säkerhets- och förarassistanssystem
Självklart standardutrustad med autobromsen Front Assist med fotgängarigenkänning – precis som övriga ŠKODA-modeller i Sverige – lägger nya KAROQ säkerhetsribban högt i klassen av kompakta suvar.
Här finns dessutom bland annat möjlighet till adaptiv farthållare, döda vinkel-varnare, autobroms vid backning, Emergency Assist som automatiskt stannar bilen vid vägkanten om föraren är oförmögen att själv köra, Lane Assist som håller bilen i rätt fil och vägskyltsigenkänning.
Fotgängarigenkänningen som är aktivt i hastigheter mellan 10 och 60 km/h både upptäcker och nödbromsar automatiskt för fotgängare framför bilen.

KAROQ är dessutom standardutrustad med nio krockkuddar, inklusive sidokrockkuddar bak, och kan utrustas med starka full LED-strålkastare (standard i Style-nivå) för maximal säkerhet.

Kraftfull och rapp: Fem effektiva motorer
Nya KAROQ finns tillgänglig med två bensin- och tre dieselmotorer med effekt från 115 till 190 hästkrafter. Samtliga är turboladdade, har direktinsprutning och finns tillgängliga med både sexväxlad manuell och sjuväxlad DSG-låda, med undantag för TDI190 som enbart finns med fyrhjulsdrift och automatlåda.
Nya 1.5 TSI med 150 hästkrafter har dessutom automatisk cylinderavstängning som mellan 1 400 och 4 000 varv per minut automatiskt stänger av den andra och tredje cylindern, vilket sparar upp till 0,5 liter per 100 kilometer.

1.0 TSI – 115 hästkrafter, 175 Nm, 187 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 10,6 sekunder. Bränsleförbrukning blandad körning, 5,2 liter/100 km, 117 gram CO2/km.

1.5 TSI – 150 hästkrafter, 250 Nm, 204 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 8,4 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 5,1 liter/100 km, 119 gram CO2/km.

1.6 TDI – 115 hästkrafter, 250 Nm, 188 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 10,7 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 4,5 liter/100 km, 118 gram CO2/km.

2.0 TDI – 150 hästkrafter, 340 Nm, 207 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 8,9 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 4,4 liter/100 km, 115 gram CO2/km.
Teknisk data ovan gäller för motorer med framhjulsdrift och sexväxlad manuell låda.

2.0 TDI – 190 hästkrafter, 400 Nm, 211 km/h i toppfart, 0-100 km/h på 7,8 sekunder. Bränsleförbrukning vid blandad körning 5.3 liter /100 km, 138 gram CO2/km.

Adaptivt chassi, fyrhjulsdrift och smarta finesser
KAROQ kan också utrustas med adaptivt chassi DCC som både automatiskt och efter förarens val anpassar hårdheten i stötdämparna i Komfort, Sport och Standard-inställning. Körprofilsväljaren innehåller också Normal, Eco, Sport och Individuellt läge där fyrhjulsdriften, växellådan och styrning anpassas efter rådande inställning.
Med personlig nyckel sparas också förarens personliga inställningar i bilen och ställer automatiskt in bilen efter önskemål när den aktuella nyckeln används.

Fyrhjulsdrift finns som tillval beroende på motoralternativ och fördelar automatiskt kraften till det hjulpar med bäst grepp. KAROQ har också ett Off-road-läge för att förbättra framkomligheten i tuff terräng. Genom att anpassa antispinnsystemet, vässa de elektroniska diffspärrarna och aktivera Hill Hold Control och Hill-Descent Control blir körning på dåliga vägar enklare och säkrare.
Som tillval finns också dåligt väg-paket med bland annat underredesskydd för motorn, kablar, bränsle- och bromsledningar.

Nya ŠKODA KAROQ kan dessutom dra upp till två ton tunga släpvagnar. Markfrigången är 183 millimeter (4x4 med 19-tumshjul) och frigångsvinkeln fram är 19,9 grader och 27,8 grader bak.

Digital instrumentering och avancerade infotainmentsystem
Nya ŠKODA KAROQ är den första modellen från företaget att erbjudas med digital instrumentering. Genom fyra olika layouter kan föraren själv anpassa informationsvyn och exempelvis lyfta in navigationskartan direkt framför ögonen, multimedia eller som en klassisk instrumentering.

I Sverige är multimediasystemet Bolero standardutrustning med en åtta tum stor pekskärm centralt på mittkonsolen. Systemet kan läsa SMS-meddelanden, har integrerad blåtands-uppkoppling, åtta högtalare och självklart SmartLink+ för spegling av mobiltelefonens innehåll.
Som tillval finns navigationssystemen Amundsen (8-tumsskärm) och Columbus (9,2-tumsskärm).

ŠKODA Connect är standard och med Online Traffic Information levereras trafikinformation i realtid och information om bränslepriser, parkeringsplatser och väder direkt till bilen. Med Care Connect-tjänsterna ges föraren statusuppdatering bland annat med bilens position, bränslenivå och om den färdas utanför ett förinställt område. Dessutom kan systemet föreslå servicetider på en av föraren föredragen verkstad när servicebehov föreligger.
Genom ŠKODA Connect-appen kan dessutom vissa av bilens funktioner aktiveras på distans, bland annat bilens bränslevärmare.

I ŠKODA Connect ingår också emergency call som automatiskt larmar SOS i händelse av en olycka och meddelar larmcentralen position och antal bältade.

En synnerligen rymlig kupé
Tack vare det väl tilltagna axelavståndet är både kupén rymlig och lastutrymmet stort. I bagageutrymmet går det in 521 liter med baksätet på plats, och om detta fälls finns hela 1 630 liter tillgängligt. I kombination med det flexibla VarioFlex-baksätet är bagageutrymmet flexibelt och rymmer mellan 479 och 588 liter.
VarioFlex-systemet består av tre separata säten i baksätet som var och en kan justeras och lyftas ut ur bilen, oberoende av varandra. Med samtliga tre säten ur har KAROQ förvandlats till en storlastare med hela 1 810 liters kapacitet.

Tio smarta KAROQ-fakta för Sverige

• Försäljningsstart: vecka 37
  • Produktionsstart: vecka 42
  • Första leveranserna: I slutet av året
  • Svensk lansering: vecka 4/2018
  • Preliminärt försäljningsmål: ca 2 800 bilar för 2018
  • 50/50-prognos mellan bensin- och dieselmotorerna i försäljning. 1.0 TSI och 2.0 TDI 190 4x4 DSG planerade storsäljare.
  • 50 procent fyrhjulsdrift, 50 procent framhjulsdrift
  • 74 procent av försäljningen planeras till högsta utrustningsnivån Style
  • Ambition och Style-versioner i Sverige
  • Infotainment Bolero med 8”-pekskärm standard
  • ŠKODA Connect standard med automatiskt larmsamtal
  • Upp till två tons dragvikt
  • Autobroms standard på samtliga ŠKODA i Sverige

Se media.skoda-auto.com för högupplösta bilder!

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 12, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

SKODA sålde över 1 miljon bilar till sina kunder under 2016. Företaget tillverkar för närvarande sina bilar i Tjeckien, Ukraina, Kazakstan, Ryssland, Bosnien-Hercegovina, Indien och Kina. Totalt har Skoda Auto över 25 800 anställda och finns representerade på över 100 marknader.