Världspremiär för ny crossover: ŠKODA utökar SUV-familjen

› En helt ny crossover-modell som kombinerar fördelarna med en SUV med smidigheten hos en kompaktbil
› Förstklassiga assistanssystem tillsammans med en modern design och många Simply Clever-funktioner
› Världspremiär för den nya ŠKODA-modellen i mars 2019 på den internationella bilsalongen i Genève

ŠKODAs nya SUV heter KAMIQ. Ordet KAMIQ kommer från Inuit-folkets språk som lever i norra Kanada och Grönland. Det beskriver något som passar perfekt som en andra hud i varje situation. Med nya KAMIQ presenterar det tjeckiska märket en ny modell som kommer att utöka SUV-utbudet och komplettera KODIAQ och KAROQ.

Nya ŠKODA KAMIQ erbjuder det bästa från två världar. Den kombinerar fördelarna med en SUV – hög sitthöjd, bättre överblick, bekväm instigning och urstigning, större markfrigång – med smidigheten och manövrerbarheten hos en kompaktbil. Det gör ŠKODAs stadsanpassade crossover-modell till den perfekta bilen både i och utanför staden. ŠKODA-modellen bygger på Volkswagen Groups modulära plattform (MQB) och erbjuder nya assistanssystem med en mängd Simply Clever-funktioner – ett av märkets kännetecken – tillsammans med den rymliga interiören. ŠKODA har släppt en teaserbild som visar bilens silhuett – ett första smakprov på hur den kommande crossover-modellen, som kommer att ha världspremiär på den internationella bilsalongen i Genève (5–17 mars), kommer att se ut. På bilden går det att skymta frontpartiet och den visar även upp designen på de distinkta nya LED-strålkastarna med separat varselljus upptill och integrerade dynamiska körriktningsvisare.

ŠKODA KAMIQ kommer att lanseras under sista kvartalet 2019.

För mer information:
Veronica Nilsson
Press och sponsoransvarig ŠKODA Sverige
veronica.nilsson@skoda.se

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODA SUPERB iV finns nu öppen för försäljning - samtidigt inleder företaget nytt samarbete19.9.2019 10:17:26 CESTPressmeddelande

I helgen hade SUPERB iV försäljningsstart och finns nu att beställa till ett från pris på 420 100 kr. Samtidigt startar produktionen av företagets första laddhybrid i Kvasiny. ŠKODA inleder även ett partnerskap med Bee Charging Solutions som innebär att alla som köper en laddbar bil får ett prisvärt erbjudande på en smart laddbox med installation.

Nya ŠKODA KAMIQ - nykomling i SUV-familjen27.8.2019 11:48:06 CESTPressmeddelande

ŠKODA adderar en tredje modell till sin framgångsrika SUV-portfölj för den europeiska marknaden. ŠKODA KAMIQ har de typiska fördelarna för segmentet som större markfrigång och högre säteshöjd, med smidigheten hos en kompaktbil. Med avancerade assistans- och infotainmentsystem, generöst utrymme och ett stort antal Simply Clever-funktioner uppfyller nya KAMIQ behoven för både familje- och livsstilsorienterade kunder i sann ŠKODA-design.