Världspremiär för ny crossover: ŠKODA utökar SUV-familjen

› En helt ny crossover-modell som kombinerar fördelarna med en SUV med smidigheten hos en kompaktbil
› Förstklassiga assistanssystem tillsammans med en modern design och många Simply Clever-funktioner
› Världspremiär för den nya ŠKODA-modellen i mars 2019 på den internationella bilsalongen i Genève

ŠKODAs nya SUV heter KAMIQ. Ordet KAMIQ kommer från Inuit-folkets språk som lever i norra Kanada och Grönland. Det beskriver något som passar perfekt som en andra hud i varje situation. Med nya KAMIQ presenterar det tjeckiska märket en ny modell som kommer att utöka SUV-utbudet och komplettera KODIAQ och KAROQ.

Nya ŠKODA KAMIQ erbjuder det bästa från två världar. Den kombinerar fördelarna med en SUV – hög sitthöjd, bättre överblick, bekväm instigning och urstigning, större markfrigång – med smidigheten och manövrerbarheten hos en kompaktbil. Det gör ŠKODAs stadsanpassade crossover-modell till den perfekta bilen både i och utanför staden. ŠKODA-modellen bygger på Volkswagen Groups modulära plattform (MQB) och erbjuder nya assistanssystem med en mängd Simply Clever-funktioner – ett av märkets kännetecken – tillsammans med den rymliga interiören. ŠKODA har släppt en teaserbild som visar bilens silhuett – ett första smakprov på hur den kommande crossover-modellen, som kommer att ha världspremiär på den internationella bilsalongen i Genève (5–17 mars), kommer att se ut. På bilden går det att skymta frontpartiet och den visar även upp designen på de distinkta nya LED-strålkastarna med separat varselljus upptill och integrerade dynamiska körriktningsvisare.

ŠKODA KAMIQ kommer att lanseras under sista kvartalet 2019.

För mer information:
Veronica Nilsson
Press och sponsoransvarig ŠKODA Sverige
veronica.nilsson@skoda.se

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODA SCALA vinner eftertraktade Red Dot Award1.4.2019 09:08:37 CESTPressmeddelande

Redan före lansering har ŠKODA SCALA erhållit sitt första hedersbetyg. En jury bestående av 40 internationella experter har belönat den nya kompaktmodellen med prestigefyllda Red Dot Award 2019 i kategorin produktdesign. Detta är den 13:e gången det tjeckiska bilmärket har fått denna eftertraktade utmärkelse. SCALA är den första produktionsmodellen inom ŠKODAs nya designspråk som kommer att definiera utseendet för framtida modeller.