Porsche

Världspremiär för nya Porsche 911 på bilsalongen i Los Angeles

Dela

Porsche slår på stora trumman i Los Angeles. Kvällen innan bilsalongen i Los Angeles öppnades hade den åttonde generationen av ikonen Porsche 911 världspremiär. Den fortsätter att vara måttstocken bland exklusiva sportbilar och är både tidlös och modern. Nya 911 följer troget Porsches design-DNA men har ett mer muskulöst utseende och på insidan har den kompletterats med en 10,9 tum stor pekskärm. Intelligenta kontroll- och chassielement liksom innovativa assistanssystem kombinerar de kompromisslösa köregenskaperna som den klassiska sportmodellen är berömd för med kraven från en digital värld.

Nästa generation av de turboladdade boxermotorerna har vidareutvecklats och är starkare än någonsin med 331 kW (450 hk) i S-modellerna. De är effektivare tack vare förbättrad insprutning och ny utformning av turboaggregaten och kylsystemet. Kraften överförs via en nyutvecklad åttaväxlad dubbelkopplingslåda.

Andra höjdpunkter är nya assistanssystem som till exempel Porsche Wet Mode som gör körning på våta vägar säkrare, Night Vision Assist med värmekamera, liksom omfattande uppkopplingsmöjligheter – där nu också s.k. swarm intelligence används.

Nya 911 erbjuder dessutom tre exklusiva digitala tjänster: appen Porsche Road Trip för intressanta resvägar och exklusiva reseupplevelser, den digitala livsstilsassistenten Porsche 360+ och den webbaserade utsläppskalkylatorn Porsche Impact, för att neutralisera förarens individuella koldioxidavtryck.

Carrera S-modellerna med 450 hk

Den turboladdade sexcylindriga boxermotorn i Carrera S och Carrera 4S ger nu 331 kW (450 hk). Det motsvarar en ökning med 22 kW (30 hk) jämfört med föregående modell. Accelerationen från 0 – 100 km/tim klarar nu båda modellerna på under fyra sekunder. Den bakhjulsdrivna Carrera S behöver 3,7 sekunder och fyrhjulsdrivna 911 Carrera 4S bara 3,6 sekunder. Det gör båda modellerna 0,4 sekunder snabbare än föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono ökar försprånget för de nya modellerna med 0,2 sekunder. Toppfarten är nu 308 km/tim (911 Carrera S) och 306 km/tim för den fyrhjulsdrivna versionen. Bränsleförbrukningen (redovisad i NEDC) är 8,9 liter per 100 km för Carrera S och 9,0 liter per 100 km för Carrera 4S.

Tydlig design och identitet

Den exteriöra designen är helt ny och understryker den nya modellens markant förbättrade prestanda. Betydligt bredare hjulhus omsluter 20-tumsfälgarna fram och 21-tumsfälgarna bak. Alla versioner har nu samma breda bakparti vilket framhäver det slanka mittpartiet. Framtill är den nya karossen nu 45 mm bredare.

De elektriska pop-out handtagen är nedsänkta i karossen och understryker den graciösa och släta sidolinjen. Den främre huven med sin markerade fördjupning påminner om designen av de första generationernas 911. Bakpartiet domineras på alla modeller av den betydligt bredare variabla bakvingen och den eleganta ljusrampen. Förutom front- och bakpartiet är hela karossen nu tillverkad i aluminium.

Den helt nya inredningen utmärks av instrumentpanelens klara och raka linjer och försänkta instrument. Här kommer inspirationen från 1970-talets 911-modeller. Vid sidan av den centralt placerade varvräknaren – en typisk Porsche-detalj – ger två tunna, ramlösa displayer föraren information. Den centralt placerade PCM-skärmen är nu 10,9 tum stor och kan skötas snabbt och säkert tack vare sin nya arkitektur. Därunder finns en kompakt panel med fem knappar som gör det lätt att komma åt viktiga funktioner. När det gäller digitalisering tar nya 911 nästa steg mot framtiden med permanent uppkoppling samt nya funktioner och tjänster. I PCM som är standard ingår Porsche Connect Plus liksom online navigation baserad på svärmdata.

Nya assistanssystem för ökad säkerhet och komfort

Som första biltillverkare i världen har Porsche utvecklat Wet Mode, som ingår i standardutrustningen. Funktionen kan upptäcka vatten på vägbanan och ställer sedan in kontrollsystemen i god tid samt varnar föraren. Föraren kan därefter med ett knapptryck, eller med en rattmonterad Mode Switch (del av Sport Chrono-paketet), ställa in bilen för ökad säkerhet.

Varnings- och bromsassistanssystemet, som ingår i standardutrustningen, upptäcker risk för kollisioner med rörliga föremål och påbörjar nödbromsning om det blir nödvändigt. Vidare finns Night Vision Assist med värmekamera för första gången som tillval i 911. I den adaptiva farthållaren ingår automatisk avståndskontroll, start- och-stoppkontroll, ett reversibelt passagerarskydd och en innovativ autonom funktion för nödassistans.

 

Nya 911 Carrera S kostar 1 155 000 kronor och 911 Carrera 4S 1 225 000 kronor. Båda modellerna kan beställas från och med nu.

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.de) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de)

 

 

911 Carrera S: Bränsleförbrukning blandad körning 8,9 liter per 100 km, CO2-utsläpp 205 g/km*

911 Carrera 4S: Bränsleförbrukning blandad körning 9,0 liter per 100 km,CO2-utsläpp 206 g/km*

 

*Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsche Macan S med ny V6 turbomotor11.12.2018 07:00Pressmeddelande

Porsche har utökat sin serie kompakta SUV-modeller med kraftfulla Macan S. Den nya modellen har en ny treliters V6-turbomotor med partikelfilter för bensinmotorer. Motorn utvecklar 260 kW (354 hk) och ger ett maximalt vridmoment av 480 Nm, en ökning med 10 kW (14 hk) och 20 Nm jämfört med föregående modell. Med tillvalet Sport Chrono accelererar nya Macan S från 0 – 100 km/tim på bara 5,1 sekunder, 0,1 sekunder snabbare än föregående modell. Toppfarten är 254 km/tim och bränsleförbrukningen är 8,9 liter per 100 km (NEDC II). Nya Macan S åtnjuter alla de produktinnovationer som tillkommit med den senaste generationen i Macan-serien, inklusive rampen med LED-ljus baktill och det nya permanent uppkopplade Porsche Communication Management-systemet med 10,9 tums pekskärm. Ny V6-motor med centralt placerad turbo Porsche Macan S är nu utrustad med en nyutvecklad 3,0-liters V6 turbomotor. Turboaggregatet är placerat inne i V:et mellan cylinderbankarna. Det ger kortare väg för avgaserna mellan

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i

Porsche Panamera kompletteras med två nya GTS-modeller16.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar sin Panamera-serie med två extra sportiga versioner. Panamera GTS och Panamera GTS Sport Turismo är två unika prestandamodeller med sina kraftfulla 4-liters biturbomotorer på 338 kW/460hk, extra dynamiska chassisystem med trekammars luftfjädring och speciella designelement. I standardutrustningen ingår till exempel Sport Design-paketet med sina svarta exteriöra detaljer och stora ytor klädda med Alcantara inne i bilen. Dessutom har Porsche utvidgat sitt utbud av komfort- och assistans för hela Panamera-serien till att inkludera head-up display med olika konfigurations­möjligheter. Känsla och effektivitet Hjärtat i de båda nya Panamera GTS-modellerna är en 4-liters V8 med en effekt på 338 kW (460 hk) och ett maximalt vridmoment på 620 Nm. Sportavgassystemet, som är standard, bidrar med sitt speciella ljud till körupplevelsen. Biturbomotorn, som är försedd med partikelfilter för bensinmotorer, är 15 kW (20 hk) och 100 Nm starkare än föregångaren och Panamera GTS och Paname

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum