Världspremiär för Nya SEAT Ateca 2020

SEAT Ateca introducerades för första gången 2016 och har sedan dess sålts i mer än 300 000 exemplar, en enorm prestation för den kompakta SUV:en. Nu lanseras den nya uppdaterade versionen, SEAT Ateca 2020.

• Nya SEAT Ateca 2020 får förnyad design med ett mer känslomässigt yttre och uppdaterad interiör
  • SEAT Ateca blir helt uppkopplad och integrerar ”i bilen uppkopplad”, online-baserade funktioner och tjänster, och ”utanför bilen uppkopplad” med SEAT CONNECT
  • Avancerade förarassistans- och komfortsystem som tar SEAT Ateca 2020 till nästa säkerhetsnivå
  • Utrustningsnivån XPERIENCE ger SUV:en en mer robust karaktär med offroad känsla
  • Uppdaterade SEAT Atecas erbjuder avancerade förbränningsmotorer, bensin (TSI) och diesel (TDI), bidrar till att minska utsläppen samtidigt som körkänslan bibehålls.

Martorell, 15 juni 2020, SEAT förnyar framgångsrika Ateca med introduktionen av 2020-versionen. Modellen kommer fortsatt bygga på sina kompakta SUV-attribut tillsammans med ett uppdaterat och mer känslomässigt utseende både interiört och exteriört, en helt uppkopplad användarupplevelse, med ökad nivå av säkerhet och komfort samt ökad effektivitet.

När den först lanserades, tog SEAT Ateca en ny dimension till den kompakta SUV-marknaden. Perfekt för en urban livsstil, en rymlig, praktisk och mångsidig SUV med en unik stil. Givetvis går den ursprungliga Atecans tydliga karaktär, emotionella design och dynamiska personlighet i arv till den nya versionen.

“Ateca har blivit ett av varumärkets mer framgångsrika modeller och sålts i mer än 300 000 enheter sedan introduktionen 2016. Nya SEAT Ateca 2020 är en vidareutveckling av den ursprungliga produkten och den syftar till fortsatt framgång genom att befästa positionen i ett av de viktigaste marknadssegmenten”, säger Carsten Isensee, SEAT VD samt Finans och IT-direktör.

SEAT Ateca är designad och utvecklad i Barcelona och produceras i Kvasiny (Tjeckien), vilket lägger ytterligare drivkraft till varumärkets sortiment av SUV:ar, ett fordonssegment som är väsentligt viktigt för SEATs fortsatta framgång.

Sedan introduktionen 2016 har mer än 300 000 SEAT Ateca sålts, en enorm prestation för den kompakta SUV:en.

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar, fler än någonsin tidigare under sin 70-åriga historia, och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro och en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

SEAT donerar 100.000 euro till projektet #YoMeCorono i kampen mot COVID-1919.6.2020 11:49:06 CESTPressmeddelande

Initiativet #YoMeCorono arbetar med att utveckla ett vaccin mot COVID-19-viruset. SEATs donation till projektet är ett av flera frivillig-initiativ från företaget under Coronakrisen. Bland annat har SEAT bidragit med tillverkning av nödrespiratorer och munskydd, tillhandahållit 150 fordon till sjukvården för transporter av medicinsk personal och utrustning, samt utfört PCR-tester på 15.000 medarbetare.