Världspremiär för nya ŠKODA OCTAVIA

Världspremiären av nya ŠKODA OCTAVIA äger rum i Prag under kvällen den 11 november. ŠKODA har släppt två exklusiva designskisser som ger en första skymt av interiörkonceptet i fjärde generationen. Bästsäljaren har fått ny design och invändigt en helt ny look med bland annat en instrumentpanel i flera nivåer och en stor display i mitten. Följ världspremiären ikväll live.

De skisser som ŠKODA nu släppt, visar den nydesignade instrumentpanelen som består av flera lager vars linjer och färger är en avspegling av den karakteristiska ŠKODA-grillen. I mitten finns en stor, fristående display. Designen får instrumentpanelen att se extra bred ut vilket förstärker känslan av rymd i kupén. Och det med rätta – den fjärde generationen av ŠKODAs populäraste modell någonsin bjuder på ännu mer utrymme ombord än sin föregångare.

I det nya interiörkonceptet ingår också en tvåekrad ratt med knappar och scrollhjul som förenklar för föraren och förbättrar ergonomin. På den eleganta och välordnade mittkonsolen sitter en liten växelväljare som ersätter den traditionella växelspaken. Här används istället shift-by-wire-teknik som elektroniskt förmedlar önskat växelläge till DSG-växellådan.

Världspremiären av den nya ŠKODA OCTAVIA äger rum i Prag ikväll. För alla som inte deltar i evenemanget kommer 30-minuterspresentationen att sändas live online.

Datum: Måndag 11 november kl 19:00

ŠKODA Storyboard: http://www.skoda-storyboard.com
YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=VFHgFfeYZQ8
Twitter: https://twitter.com/skodaautonews
Facebook: https://www.facebook.com/skoda/

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.