Porsche

Världspremiär för Panamera Sport Turismo i Geneve

Dela

Med en ny modell, Sport Turismo, utvidgar Porsche Panamera-familjen. Panamera Sport Turismo firar världspremiär på Geneves bilsalong 7 – 19 mars 2017 där den ställs ut i fem versioner, Panamera 4, Panamera 4S, Panamera 4S Diesel, Panamera 4 E-Hybrid och Panamera Turbo. Den nya modellen baseras på den framgångsrika sportlimousinen och skickar med sin speciella design ännu en gång ett starkt budskap i lyxbilssegmentet.

Panamera Sport Turismo sida
Panamera Sport Turismo sida

Sport Turismo är, med upp till 404 kW/550 hk, mer mångsidig än någon annan bil i sin klass. Med sin stora baklucka, sitt ökade bagageutrymme och ett 4+1 sätesarrangemang, erbjuder den nya Panamera-modellen den perfekta kombinationen av användbarhet i vardagen och maximal flexibilitet.

- För Porsche är Panamera Sport Turismo ett steg framåt i ett nytt segment men den behåller alla värden och egenskaper som är karaktäristiska för Porsche, säger Michael Mauer, designchef på Porsche.

Från ett tekniskt och designmässigt perspektiv innehåller Sport Turismo alla de innovationer som introducerades vid lanseringen av helt nya Panamera så sent som förra året.

Där ingår den digitala Porsche Advanced Cockpit, assistanssystem som Porsche InnoDrive, inklusive adaptiv farthållare, chassisystem som bakhjulsstyrning, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport), elektroniskt antikrängningssystem och kraftfulla motorer.

Dessutom är alla Sport Turismo som standard utrustade med Porsche Traction Management (PTM) – ett aktivt fyrhjulssystem med elektroniskt kontrollerad flerskivig koppling.

Design och koncept

Precis som sportlimousinen Panamera med sin coupé-liknande form kännetecknas Sport Turismo av sina mycket dynamiska proportioner – en perfekt spegling av Porsches DNA. Bilen är 5 049 mm lång, 1 428 mm hög och 1 937 mm bred. Silhuetten karaktäriseras ytterligare av korta överhäng och stora hjul, upp till 21 tum.

Från B-stolpen, det vill säga från början på bakdörrarna, har Sport Turismo en helt unik design. Ovanför den markanta skuldran ger en förlängd sidoruta och en lång taklinje bilen ett anslående utseende. Baktill sjunker inte taklinjen ned lika dramatiskt som sidorutorna vilket skapar en framträdande och distinkt D-stolpe som övergår i skuldran på ett coupé-liknande sätt.

Första utfällbara takspoilern i klassen

Taket fortsätter bakåt ut i en adaptiv spoiler. Takspoilerns vinkel kan justeras i tre lägen beroende på körsituationen och på fordonets inställning och ger extra marktryck på upp till 50 kg på bakaxeln.

Vid hastigheter upp till 170 km/tim förblir det aerodynamiska hjälpmedlet – en central del i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i sin indragna position med en vinkel på minus sju grader vilket minskar luftmotståndet och optimerar bränsleförbrukningen.

Över 170 km/tim ställer takspoilern automatiskt in sig i prestandaläget med en vinkel på plus en grad för att öka stabiliteten vid körning rakt fram och i kurvor. Vid inställningen Sport och Sport Plus intar takspoilern automatiskt prestandaläget i hastigheter från 90 km/tim och uppåt. PAA hjälper också aktivt till genom att anpassa takspoilerns lutning till plus 26 grader i hastigheter av 90 km/tim eller mer när takluckan är öppen. I det fallet hjälper spoilern till att minimera vindbrus.

Tre säten bak

Nya Sport Turismo är den första Panamera-modellen med tre säten bak. De två yttre är utförda som individuella säten – i linje med modellens anspråk på sportiga prestanda med maximal komfort för de åkande – och åstadkommer därmed en 2 + 1 lösning bak. Som tillval kan Panamera Sport Turismo också erbjudas som fyrsitsig med två elektriskt justerbara individuella säten bak.

Den förhöjda taklinjen på Sport Turismo gör det lättare att kliva i och ur bilens baksäte och ger också bättre huvudutrymme. Den breda bakluckan, som öppnas och stängs elektriskt som standard, och har en lasthöjd på bara 628 mm, gör bagageutrymmet mer användbart. Mätt till övre kanten på baksätena är Sport Turismo med 520 liters lastvolym 20 liter större än i sportlimousinen (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 425 liter). Lastad upp till taket och med baksätena nedfällda är lastutrymmet 50 liter större. Baksätenas ryggstöd kan fällas ned tillsammans eller individuellt (40:20:20) och låses upp elektriskt från bagageutrymmet. Med alla baksäten nedfällda blir lastutrymmet nästan helt slätt. Då ökar lastvolymen till 1 390 liter (Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: 1 295 liter).

Ett system för att hantera bagaget finns som tillval. Det innehåller bland annat ett variabelt system för säker transport inklusive två skenor integrerade i golvet på lastutrymmet, fyra fästpunkter och ett bagagenät. En 230-V elektrisk kontakt kan också erbjudas i bagageutrymmet.

Fem motorer vid lanseringen

Panamera Sport Turismo kan beställas från och med nu. Den europeiska marknadslanseringen är planerad till den 7:e oktober 2017 och på övriga marknader i början av november. Den nya Porsche-modellen kommer att finnas med fem motorer som redan används i sportlimousinen.

Priset i Sverige börjar på 1 190 000 kronor för Panamera 4S Sport Turismo (324 kW/440 hk), 1 230 000 kronor för Panamera 4S Diesel Sport Turismo (310 kW/422 hk) och 1 580 000 kronor för Panamera Turbo Sport Turismo (404 kW/550 hk). Panamera 4 Sport Turismo kostar från 895 000 kronor och Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo från 1 050 000 kronor. 

Fler bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning och utsläpp

Panamera 4 Sport Turismo: blandad körning 7,9 – 7,8 l/100 km; CO2-utsläpp 180 – 178 g/km, rek. cirkapris från 895 000 kr 

Panamera 4S Sport Turismo: blandad körning 8,3 – 8,2 l/100 km; CO2-utsläpp 189 – 187 g/km, rek. cirkapris från 1 190 000 kr 

Panamera 4S Diesel Sport Turismo: blandad körning 6,8 – 6,7 l/100 km; CO2-utsläpp 178 – 176 g/km, rek. cirkapris från 1 230 000 kr 

Panamera Turbo Sport Turismo: blandad körning 9,5 – 9,4 l/100 km; CO2-utsläpp 217 – 215 g/km, rek. cirkapris från 1 580 000 kr 

Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo: blandad körning 2,5 l/100 km; elförbrukning 15,9 kWh/100 km; CO2-utsläpp 56 g/km,rek. cirkapris från 1 050 000 kr 

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Panamera Sport Turismo sida
Panamera Sport Turismo sida
Ladda ned bild
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo baksäte
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo baksäte
Ladda ned bild
P17 0018 a4 rgb
P17 0018 a4 rgb
Ladda ned bild
Panamera Turbo Sport Turismo bak
Panamera Turbo Sport Turismo bak
Ladda ned bild
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo vä fram
Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo vä fram
Ladda ned bild
Panamera Turbo Sport Turismo baklucka
Panamera Turbo Sport Turismo baklucka
Ladda ned bild
Panamera Turbo Sport Turismo Interiör
Panamera Turbo Sport Turismo Interiör
Ladda ned bild

Dokument

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum