Porsche

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept

Dela

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller.

Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till.

Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell kommer att fattas de kommande månaderna.

Kännetecknande för 911 Speedster Concept är den lägre rutramen med en mer lutande vindruta och motsvarande lägre sidorutor. Det ger studien en ännu mer kompakt profil med en mycket låg ”fly line” vilket påminner om föregångare som Porsche 356 1500 Speedster. En speciell kolfiberkåpa bakom framsätena med en ”double bubble”, ett traditionellt designelement för den här modellen sedan 911 Speedster från 1988, täcker strukturen till överrullningsskyddet. Två kontrasterande svarta lameller mellan ”pucklarna” ger en aerodynamisk touch och på den genomskinliga vindavvisaren av plexiglas är logotypen ”Porsche 70 år” ingraverad.

Som den historiska originalmodellen föreskriver har 911 Speedster Concept ett lätt tonneau-tak i stället för ett cabriolettak. Det skyddar interiören från regn när bilen är parkerad och fästs med åtta så kallade Tenax-fästen. Speedsterns lättviktsfilosofi fortsätter inuti bilen där navigation, radio och luftkonditionering slopats. De skålade kolfibersätena med ljusbrunt Cognac 356 Aniline-skinn är influerade av bilens klassiska föregångare.

Konceptsstudiens breda kaross har lånats från 911 Carrera 4 Cabriolet, även om framskärmarna, den främre huven och bakluckan är tillverkade av lätta kolfibermaterial. Lackeringen i de traditionella färgerna GT Silver och Vit går tillbaka till Porsches tidiga tävlingsmodeller – liksom många andra omsorgsfullt framtagna detaljer, som tanklocket i 50-talsstil placerat mitt på den främre huven, den klassiska Talbot-formen på ytterbackspeglarna och strålkastarnas unika form. Genomskinliga och täckta ytor på strålkastarna liknar ett kryss och är en blinkning till en vana från Porsches tidiga år inom motorsporten. Då tejpades strålkastarnas glas före tävlingarna för att skydda dem mot stenskott och förhindra att glasen splittrades. De breda B-stolparna och bakpartiet är dekorerade med frästa och förgyllda Speedster-bokstäver.

Under karossen förlitar sig 911 Speedster Concept på bästa möjliga teknik. Chassit kommer huvudsakligen från 911 GT3, med kontrasterande högglanspolerade klöverbladsdetaljer på de imponerande 21-tumsfälgarna i Fuchs-design. För första gången kommer de här fälgarna med centrumlåsning. GT-modellen bidrar också med avgassystemet med slutrör i titan och drivlinan med sexväxlad manuell växellåda. Den minimalistiska konceptstudiens sexcylindriga boxermotor utvecklar 500 hk och varvar upp till 9 000 v/min.

Historien om Porsche Speedster börjar i USA

Speedster-varianter av sportbilsmodellerna, som kombinerar nöjet med att köra öppet med oförfalskad körglädje, har varit en del av Porsches företagshistoria sedan 1952. Förfadern till Speedster-modellerna, Porsche 356 1500 America Roadster, hade en helt handgjord aluminiumkaross. Den vägde 60 kg mindre än 356 Coupé och toppfarten 175 km/tim med dess fyrcylindriga boxermotor på 70 hk, var en prestation på sin tid.

Med skjutrutor i dörrarna, ett hopvikbart regnskydd, lätta skålade säten och utvecklad uteslutande för den amerikanska marknaden, tillverkad i endast 16 exemplar, förkroppsligade den här bilen flera viktiga element i Speedster-designen.

2010 hade åtta olika serier och specialmodeller tagits fram med namnet ”Speedster”. Porsche 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster var en höjdpunkt 1957, och den första 911 Speedster kom 1988. De 356 tillverkade 911 Speedster för 997-serien 2010 blev ett tillfälligt avbrott i produktionen av Speedster-varianter.

70 år med Porsches sportbilar – specialutställning och många aktiviteter.

I en specialutställning i Porsche Museum presenterar företaget nu flera historier och milstolpar där Porsche påtagligt har influerat utvecklingen av sportbilen sedan 1948 och fortsätter att göra det ännu denna dag. Målet är att framhålla Porsches framstående utvecklingsarbete under de gångna sju årtiondena.

Porsche firar också det här jubileet med ett stort antal aktiviteter världen över under 2018. I morgon den 9 juni, bjuder Porsche in fans till sin ”Sports Car Together Day“ vid alla sina anläggningar jorden runt. Den 16 – 17 juni bjuder Porsche in anställda, boende i Zuffenhausen-området och blivande kunder till ett firande i och runt anläggningen i Stuttgart.

Festival of Speed som hålls 12- 15 juli I Goodwood i Storbritannien kommer också att fira jubileet, liksom Rennsport Reunion i Kalifornien den 27 – 30 september. I firandet ingår ”Sound Night” som hålls för första gången i Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober.

Bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och på Porsche press database (https://presse.porsche.de).

911 Carrera Cabriolet: blandad förbrukning 8,5–7,5 l/100 km; CO2-utsläpp 195–172 g/km

911 GT3: blandad förbrukning 12,9–12,7 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km

911 GT3 RS: blandad förbrukning 12,8 l/100 km; CO2-utsläpp 291 g/km

911 GT2 RS: blandad förbrukning 11,8 l/100 km; CO2-utsläpp 269 g/km

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2017 registrerades 1 550 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Följ Porsche

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Porsche

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer

Porsche 911 Turbo S – exceptionell toppmodell3.3.2020 11:00:00 CETPressmeddelande

Porsche lanserar en ny generation Porsche 911 Turbo S med exceptionella prestanda, förstklassiga köregenskaper och hög komfort. Den nya toppmodellen i 911-serien lanseras både som Coupé och Cabriolet och drivs av en ny 3,8-liters boxermotor med dubbla VTG-turboaggregat som utvecklar 478 kW (650 hk), 51 kW (70 hk) mer än föregångaren. Det maximala vridmomentet är nu 800 Nm (en ökning med 50 Nm). Den åttastegade dubbelkopplingslådan (PDK), specifik för Turbo-modellen, minskar accelerationstiden från 0 – 100 km/tim till 2,7 sekunder (en minskning med 0,2 sekunder), medan toppfarten, 330 km/tim, är oförändrad. Porsche 911 Turbo S finns hos återförsäljarna från och med slutet av maj 2020. Yttermåtten på 911 Turbo S har ökat väsentligt i takt med de förbättrade köregenskaperna. Karossen är nu 45 mm bredare över framhjulen (1 840 mm) och den totala bredden över bakhjulen är 1 900 mm (en ökning med 20 mm). Ökad spårvidd, vidareutvecklad aerodynamik och nya hjul med olika dimensioner fram och b

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum