Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller.

Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till.

Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell kommer att fattas de kommande månaderna.

Kännetecknande för 911 Speedster Concept är den lägre rutramen med en mer lutande vindruta och motsvarande lägre sidorutor. Det ger studien en ännu mer kompakt profil med en mycket låg ”fly line” vilket påminner om föregångare som Porsche 356 1500 Speedster. En speciell kolfiberkåpa bakom framsätena med en ”double bubble”, ett traditionellt designelement för den här modellen sedan 911 Speedster från 1988, täcker strukturen till överrullningsskyddet. Två kontrasterande svarta lameller mellan ”pucklarna” ger en aerodynamisk touch och på den genomskinliga vindavvisaren av plexiglas är logotypen ”Porsche 70 år” ingraverad.

Som den historiska originalmodellen föreskriver har 911 Speedster Concept ett lätt tonneau-tak i stället för ett cabriolettak. Det skyddar interiören från regn när bilen är parkerad och fästs med åtta så kallade Tenax-fästen. Speedsterns lättviktsfilosofi fortsätter inuti bilen där navigation, radio och luftkonditionering slopats. De skålade kolfibersätena med ljusbrunt Cognac 356 Aniline-skinn är influerade av bilens klassiska föregångare.

Konceptsstudiens breda kaross har lånats från 911 Carrera 4 Cabriolet, även om framskärmarna, den främre huven och bakluckan är tillverkade av lätta kolfibermaterial. Lackeringen i de traditionella färgerna GT Silver och Vit går tillbaka till Porsches tidiga tävlingsmodeller – liksom många andra omsorgsfullt framtagna detaljer, som tanklocket i 50-talsstil placerat mitt på den främre huven, den klassiska Talbot-formen på ytterbackspeglarna och strålkastarnas unika form. Genomskinliga och täckta ytor på strålkastarna liknar ett kryss och är en blinkning till en vana från Porsches tidiga år inom motorsporten. Då tejpades strålkastarnas glas före tävlingarna för att skydda dem mot stenskott och förhindra att glasen splittrades. De breda B-stolparna och bakpartiet är dekorerade med frästa och förgyllda Speedster-bokstäver.

Under karossen förlitar sig 911 Speedster Concept på bästa möjliga teknik. Chassit kommer huvudsakligen från 911 GT3, med kontrasterande högglanspolerade klöverbladsdetaljer på de imponerande 21-tumsfälgarna i Fuchs-design. För första gången kommer de här fälgarna med centrumlåsning. GT-modellen bidrar också med avgassystemet med slutrör i titan och drivlinan med sexväxlad manuell växellåda. Den minimalistiska konceptstudiens sexcylindriga boxermotor utvecklar 500 hk och varvar upp till 9 000 v/min.

Historien om Porsche Speedster börjar i USA

Speedster-varianter av sportbilsmodellerna, som kombinerar nöjet med att köra öppet med oförfalskad körglädje, har varit en del av Porsches företagshistoria sedan 1952. Förfadern till Speedster-modellerna, Porsche 356 1500 America Roadster, hade en helt handgjord aluminiumkaross. Den vägde 60 kg mindre än 356 Coupé och toppfarten 175 km/tim med dess fyrcylindriga boxermotor på 70 hk, var en prestation på sin tid.

Med skjutrutor i dörrarna, ett hopvikbart regnskydd, lätta skålade säten och utvecklad uteslutande för den amerikanska marknaden, tillverkad i endast 16 exemplar, förkroppsligade den här bilen flera viktiga element i Speedster-designen.

2010 hade åtta olika serier och specialmodeller tagits fram med namnet ”Speedster”. Porsche 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster var en höjdpunkt 1957, och den första 911 Speedster kom 1988. De 356 tillverkade 911 Speedster för 997-serien 2010 blev ett tillfälligt avbrott i produktionen av Speedster-varianter.

70 år med Porsches sportbilar – specialutställning och många aktiviteter.

I en specialutställning i Porsche Museum presenterar företaget nu flera historier och milstolpar där Porsche påtagligt har influerat utvecklingen av sportbilen sedan 1948 och fortsätter att göra det ännu denna dag. Målet är att framhålla Porsches framstående utvecklingsarbete under de gångna sju årtiondena.

Porsche firar också det här jubileet med ett stort antal aktiviteter världen över under 2018. I morgon den 9 juni, bjuder Porsche in fans till sin ”Sports Car Together Day“ vid alla sina anläggningar jorden runt. Den 16 – 17 juni bjuder Porsche in anställda, boende i Zuffenhausen-området och blivande kunder till ett firande i och runt anläggningen i Stuttgart.

Festival of Speed som hålls 12- 15 juli I Goodwood i Storbritannien kommer också att fira jubileet, liksom Rennsport Reunion i Kalifornien den 27 – 30 september. I firandet ingår ”Sound Night” som hålls för första gången i Porsche Arena i Stuttgart den 13 oktober.

Bilder finns på Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och på Porsche press database (https://presse.porsche.de).

911 Carrera Cabriolet: blandad förbrukning 8,5–7,5 l/100 km; CO2-utsläpp 195–172 g/km

911 GT3: blandad förbrukning 12,9–12,7 l/100 km; CO2-utsläpp 290–288 g/km

911 GT3 RS: blandad förbrukning 12,8 l/100 km; CO2-utsläpp 291 g/km

911 GT2 RS: blandad förbrukning 11,8 l/100 km; CO2-utsläpp 269 g/km

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Porsche firar 70 år med specialutställning8.6.2018 11:15Pressmeddelande

Porsches jubileumsår går mot sin höjdpunkt. Idag, fredag den 8 juni, inviger Porsche Museum specialutställningen ”Porsche 70 år” tillsammans med inbjudna gäster. Till ceremonin kommer Baden-Württembergs ministerpresident, Winfried Kretschmann, Stuttgarts borgmästare, Fritz Kuhn, parlamentssekreteraren i det federala transportministeriet, Steffen Bilger och många andra representanter för politik, näringsliv och samhälle. Dr Wolfgang Porsche, Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, Oliver Blume, Chairman of the Executive Board of Porsche AG och Uwe Hück, Deputy Chairman of the Supervisory Board of Porsche AG, kommer tillsammans se tillbaka på födelsen av märket Porsche. Just denna dag – den 8 juni – 1948 godkändes Porsche 356 “No. 1” Roadster för trafik. Sedan dess har Porsche gjort mer än att bara tillverka sportbilar. Porsche är synonymt med en sportig körupplevelse och ett sätt att tänka, för innovationer inom bilvärlden, för design och funktionalitet. Med den här specialutst

Nya Porsche Cayenne nu som plug-in hybrid2.5.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche utökar nu sitt utbud av hybridmodeller ytterligare. Nya Cayenne E-Hybrid kombinerar klassens bästa köregenskaper med maximal effektivitet. En treliters V6-motor på 250 kW/340 hk kompletteras av en elmotor på 100 kW/136 hk som tillsammans utvecklar 340 kW/462 hk. Det maximala vridmomentet 700 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv och boost-strategin är hämtad från supersportbilen 918 Spyder.