Världspremiär för Porsche Taycan Cross Turismo

Porsche utvidgar sin helelektriska produktportfölj med en mångsidig Cross Utility-modell: Taycan Cross Turismo.

Porsche presenterade idag, vid en virtuell världspremiär, Taycan Cross Turismo. Med den mångsidiga Cross Utility-modellen utvidgar Porsche sin helelektriska produktportfölj och fortsätter därmed vägen mot hållbar mobilitet. Liksom sportlimousinversionen av Taycan har den nya modellen ett innovativt elektriskt drivsystem med 800-voltsarkitektur. Det nya högteknologiska chassit med fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring garanterar kompromisslösa köregenskaper även på oasfalterade vägar. Med 47 mm ytterligare utrymme för huvudet i baksätet, mer än 1 200 liters bagagevolym och en stor bagagelucka baktill är Cross Turismo en verklig all-rounder.

- 2019 sände vi en tydlig signal i och med debuten av vår första helt elektriska sportbil, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, vid världspremiären av den här ännu mer mångsidiga modellen

- Vi ser oss själva som pionjärer när det gäller hållbar mobilitet, år 2025 kommer hälften av våra nya bilar vara elektrifierade, antingen helt eldrivna eller plug-in hybrider. 2020 hade var tredje Porsche som såldes i Europa en elektrisk drivlina. Framtiden är elektrisk. Med Taycan Cross Turismo tar vi ännu ett stort steg mot hållbar mobilitet, sade Oliver Blume.

Komplett utbud av Cross Turismo redan från start.

Fyra versioner av Taycan Cross Turismo finns tillgängliga direkt vid lanseringen. Performance-Battery Plus, med en total kapacitet på 93,4 kWh, ingår i standardutrustningen. Modellserien består av följande:

Taycan 4 Cross Turismo med 280 kWh (380 hk), med overboost för Launch Control 350 kWh (476 hk), acceleration 0-100 km/tim på 5,1 sekunder, toppfart 220 km/tim, räckvidd (WLTP) 389 – 456 km.

Taycan 4S Cross Turismo med 360kWh (490 hk), med overboost för Launch Control 420 kWh (571 hk), acceleration 0-100 km/tim på 4,1 sekunder, toppfart 240 km/tim, räckvidd (WLTP) 388 – 452 km.

Taycan Turbo Cross Turismo med 460 kWh (625 hk), med overboost för Launch Control 500 kWh (680 hk), acceleration 0-100 km/tim på 3,3 sekunder, toppfart 250 km/tim, räckvidd (WLTP) 395 – 452 km.

Taycan Turbo S Cross Turismo med 460 kWh (625 hk) med overboost för Launch Control 560 kWh (761 hk), acceleration 0-100 km/tim på 2,9 sekunder, toppfart 250 km/tim, räckvidd (WLTP) 388 – 419 km.

Det högteknologiska chassit med fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring är standard i alla fyra modellerna. Offroad Design-paketet, som är ett tillval, ökar markfrigången med upp till 30 mm. Det betyder att Cross Turismo också kan köras i krävande terräng. ”Gravel Mode”, som är standard, förbättrar framkomligheten ytterligare vid körning på dåliga vägar.

Designmässigt är Taycan Cross Turismo närbesläktad med konceptstudien Mission E Cross Turismo som presenterades på bilsalongen i Genève 2018. Silhuetten skapas av den sluttande taklinjen – kallad ”flyline” av Porsches designers. Off-road-utseendet framhävs av skärmbreddare, unika spoilers fram och bak och speciella sidokjolar. Som en del av Offroad Design-paketet har Cross Turismo speciella vingar i hörnen av främre och bakre stötfångaren och längst bak på sidotröskeln. De förstärker off-road-intrycket samtidigt som de skyddar mot stensprut.

Sportiga accessoarer, ny cykelhållare och Porsche e-bike

Porsche har utvecklat en speciell cykelhållare till Taycan Cross Turismo. Upp till tre cyklar kan transporteras baktill, vilket är ett nytt riktmärke när det gäller paketering och handhavande. Det kan utnyttjas för olika slags cyklar. En innovativ detalj är att bakluckan kan öppnas även när cykelhållaren är lastad. Porsche presenterar dessutom samtidigt två högkvalitativa elcyklar – eBike Sport och eBike Cross. Med sin tidlösa design och sitt kraftfulla drivsystem matchar de perfekt Taycan Cross Turismo.

Marknadsintroduktion

Taycan Cross Turismo lanseras till sommaren. I Sverige kostar Taycan 4 Cross Turismo från 1 140 000 kronor, Taycan 4S Cross Turismo från 1 270 000 kronor, Taycan Turbo Cross Turismo från 1 750 000 kronor och Taycan Turbo S Cross Turismo från 2 130 000 kronor.

High-Tech-framträdande för en High-Tech-bil

Världspremiären för Porsche Taycan Cross Turismo ägde rum i Hyperbowl Studio på Münchens mässområde. Den nya spektakulära studion sammanför filmens värld med verkligheten. En 270-graders svängd LED-vägg, 40 meter lång och 5,5 meter hög, i kombination med ett LED-tak, bildar en 478 kvadratmeter stor skärm med 70 miljoner pixlar. Världspremiären sändes på newstv.porsche.com, där den kan ses även i efterhand.

Mer information samt film-och fotomaterial finns i Porsche Newsroom:newsroom.Porsche.de

Taycan Cross Turismo modellserie: elektrisk förbrukning vid blandad körning 26,4 - 22,4 kWh/100 km, CO2-utsläpp vid blandad körning 0 g/km.

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 är fastställda med hjälp av den nya mätmetoden WLTP.

Fyra versioner av Taycan Cross Turismo finns tillgängliga direkt vid lanseringen. Performance-Battery Plus, med en total kapacitet av 93,4 kWh, ingår i standardutrustningen.
Det högteknologiska chassit med fyrhjulsdrift och adaptiv luftfjädring är standard för samtliga fyra versioner av Taycan Cross Turismo.
Med 47 mm ytterligare huvudutrymme i baksätet, mer än 1 200 liters bagagevolym och en stor bagagelucka baktill är Taycan Cross Turismo en verklig all-rounder.
Liksom sportlimousinversionen av Taycan har nya Taycan Cross Turismo ett innovativt elektriskt drivsystem med 800-voltsarkitektur.
Taycan Cross Turismo lanseras lagom till sommaren.
Körprogrammet ”Gravel Mode”, som är standard i Taycan Cross Turismo, förbättrar framkomligheten ytterligare vid körning på dåliga vägar.
Som tillval till Taycan Cross Turismo erbjuds ett Offroad Design-paket som ökar markfrigången med upp till 30 mm.
Porsche har utvecklat en cykelhållare specifikt för Taycan Cross Turismo med kapacitet för upp till tre cyklar.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Taycan, Macan, Cayenne och Panamera. År 2020 registrerades 2 360 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Jönköping, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.