Världspremiär för Porsche Taycan på tre kontinenter

Porsche Taycan Turbo S och Taycan Turbo

Porsche presenterade idag inför publik sin första helt eldrivna sportbil vid en spektakulär världspremiär som hölls samtidigt på tre kontinenter.

- Taycan länkar vårt arv till framtiden. Den för vidare vårt märkes framgångssaga - ett märke som fascinerat och förtjust människor över hela världen i mer än 70 år, sade Oliver Blume, styrelseordförande i Porsche AG, när han invigde världspremiären i Berlin.

- Den här dagen är början på en ny era.

Fyrdörrars sportsedanen är ett unikt paket, som kombinerar typiska Porsche-prestanda och uppkoppling med användbarhet i vardagen. Samtidigt sätter nya avancerade tillverkningsmetoder och Taycans egenskaper en ny standard när det gäller hållbarhet och digitalisering.

- Vi lovade en ny Porsche för en tid av elektrisk mobilitet – en fascinerande sportbil som inte bara entusiasmerar i termer av teknologi och e-mobilitet men också väcker starka känslor hos människor över hela världen, på samma sätt som dess föregångare gjort. Nu lever vi upp till vårt löfte, säger Michael Steiner, styrelsemedlem i Porsche AG och ansvarig för Forskning och Utveckling.

De första modellerna i den nya serien är Taycan Turbo S och Taycan Turbo. De utgör spetstekniken av Porsche E-Performance och är bland de mest kraftfulla serietillverkade modellerna som Porsche nu har i sitt produktsortiment. Mindre kraftfulla varianter av de här fyrhjulsdrivna bilarna kommer senare i år. Det första derivatet på modellen blir Taycan Cross Turismo som kommer i slutet av nästa år. Under 2022 kommer Porsche att ha investerat mer än sex miljarder Euro i E-mobilitet.

Prestanda och effektivitet

Flaggskeppet Taycan Turbo S kan utveckla upp till 560 kW (761 hk) overboost-effekt i kombination med Launch Control, och Taycan Turbo upp till 500 kW (680 hk). Taycan Turbo S accelererar från noll till 100 km/tim på 2,8 sekunder medan Taycan Turbo gör sprinten på 3,2 sekunder. Turbo S har en räckvidd på 412 kilometer och Turbo kan nå 450 kilometer (blandad körning WLTP i båda fallen). Toppfarten för de båda fyrhjulsdrivna modellerna är 260 km/tim.

Taycan är den första serietillverkade helelektriska bilen med ett 800-voltssystem i stället för de vanliga 400-voltssystemen. Det är en stor fördel för Taycans förare. På bara drygt fem minuter kan batteriet laddas för en räckvidd av upp till 100 km med hjälp av en kraftfull DC-snabbladdare (enligt WLTP). Laddtiden från fem till 80 procent SoC (State of Charge/batteriladdning) är 22,5 minuter för laddning under idealiska förhållanden, och maximal laddning är 270 kW. Den totala kapaciteten i Taycans Performance Battery Plus är 93,4 kWh. Ägarna till Taycan kan enkelt och bekvämt ladda sina bilar hemma med upp till 11 kW växelström (AC).

Porsche Taycan Turbo S och Porsche Taycan Turbo kan beställas från och med nu och priset i Sverige blir från 2 080 000 kronor respektive 1 700 000 kronor.

Puristisk design med Porsche-DNA

Med sin rena puristiska design signalerar Taycan början på en ny era. Samtidigt behåller den Porsches omisskännliga design-DNA. Framifrån ser den bred och platt ut med höga välvda framskärmar. Silhuetten skapas av den sportiga taklinjen som sluttar bakåt. De höga skulpterade sidosektionerna är också karaktäristiska. Den slanka kupén, den indragna bakre C-stolpen och de markerade skuldrorna innebär en stark betoning av bakpartiet, typiskt för märket. Där finns också innovativa detaljer som Porsche-logon i glas integrerad i den bakre ljusrampen. Med ett Cd-värde från 0,22 ger den aerodynamiskt optimerade grundformen ett väsentligt bidrag till den låga energiförbrukningen och därmed långa räckvidden.

Unik interiördesign med bred pekskärm

Förarplatsen signalerar början på en ny era med sin klara struktur och helt nya arkitektur. Det fristående svängda instrumentklustret sitter högst upp på instrumentpanelen och är tydligt fokuserad på föraren. En centralt placerad 10,9 tum stor infotainment-skärm och en skärm för passageraren (tillval) är kombinerade så att de bildar en integrerad glaspanel i black-panel-utförande.

Alla användargränssnitt är helt omgjorda i Taycan. Antalet traditionella kontroller, som kontakter och knappar, har minskats ordentligt. I stället är kontrollerna intelligenta och intuitiva – genom att man pekar på skärmen eller via en röststyrningsfunktion som lystrar till kommandot ”Hej Porsche”.

Med Taycan erbjuder Porsche för första gången en inredning helt utan läder. Innovativt återvunna inredningsmaterial understryker den eldrivna sportbilens hållbarhetskoncept. ”Fotgarage” – urtag i batteriet i det bakre fotutrymmet – garanterar att man sitter bekvämt i baksätet med en sportbils typiska låga profil. Det finns två bagageutrymmen; det främre rymmer 81 liter och det bakre 366 liter.

Tvåväxlad växellåda

Taycan Turbo S och Taycan Turbo har två exceptionellt effektiva elektriska motorer, en på framaxeln och en på bakaxeln, vilket gör modellerna fyrhjulsdrivna. Både räckvidden och den kontinuerliga effekten gynnas av de permanent inkopplade synkronmotorerna. Elmotorn, transmissionen och den pulskontrollerade växelriktaren är var och en kombinerade till en kompakt drivmodul. Modulerna har den högsta effekttätheten (kW per liter packutrymme) av alla elektriska drivlinor på marknaden idag. En speciell egenskap i elmotorerna är ”hårnåls”- lindningen av statorspolen. Den teknologin gör det möjligt att öka andelen koppar i statorn och därmed öka effekten och vridmomentet utan att öka komponenternas storlek.

Den tvåväxlade växellådan placerad vid bakaxeln är en innovation som utvecklats av Porsche. Första växeln ger Taycan ännu snabbare acceleration från stillastående, medan andra växeln med högre utväxling garanterar hög effektivitet och lika höga kraftreserver, även vid mycket höga hastigheter.

Centralt nätverkssystem för chassikontroll

Porsche använder ett centralt nätverkssystem för chassikontroll. Det integrerade Porsche 4D Chassis Control analyserar och synkroniserar alla chassisystem i realtid. De innovativa chassikontrollerna inkluderar adaptiv luftfjädring med trekammars teknologi inklusive PASM (Porsche Active Suspension Management) elektronisk stötdämparkontroll, elektromekanisk antikrängning inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) liksom tillvalet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport).

Kontrollen av fyrhjulssystemet med två elektriska motorer och bromskraftsåtervinning är unika. Den potentiella bromskraftsåtervinningen, upp till 265 kW, är väsentligt högre än hos konkurrenterna. Tester har visat att cirka 90 procent av inbromsning i vardagskörning sköts av enbart elmotorerna - utan att de hydrauliska bromsarna aktiveras.

De olika körprofilerna följer i princip samma filosofi som i andra Porsche-modeller. De kompletteras av speciella inställningar som möjliggör optimal användning av den rena eldriften. Fyra körinställningar finns tillgängliga. ”Range”, ”Normal”, ”Sport” och ”Sport Plus”. Dessutom kan individuella system konfigureras i inställningen “Individual”.

Världspremiär på tre kontinenter samtidigt

Världspremiären för Porsche Taycan skedde samtidigt i Nordamerika, Kina och Europa. De viktigaste marknaderna för den nya elektriskt drivna sportbilen finns på de här tre kontinenterna. Platserna för eventet är också synonyma för tre slags hållbara energisystem: Niagarafallen på gränsen mellan delstaten New York och den kanadensiska provinsen Ontario representerar vattenkraft, en solpanelspark i Neuhardenberg nära Berlin representerar solkraft och en vindkraftspark på Pingtan-ön 150 kilometer från den kinesiska staden Fuzhou i Fujian-provinsen representerar vindkraft. Vi uppfattar dessa naturkrafter med alla våra sinnen på exakt samma sätt som vi känner den imponerande kraftutvecklingen i Porsches första helt eldrivna sportbil. Det här unika trippeleventet sändes världen över via live stream på NewsTV.porsche.com.

Mer information, film och fotomaterial finns på Porsche Newsroom: newsroom.porsche.com

Förbrukning, Taycan Turbo S: blandad körning 26,9 kWh/100 km, CO2-utsläpp blandad körning 0 g/km,

Taycan Turbo: blandad körning 26,0 kWh/100 km, CO2-utsläpp blandad körning 0 g/km

Utsläppsvärden för förbrukning och CO2 fastställdes med hjälp av den nya mätmetoden WLTP. För närvarande måste NEDC-värdena som härleds från detta anges. Dessa värden är inte jämförbara med de värden som erhålls med den tidigare NEDC-mätmetoden.

Porsche Taycan Turbo S och Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo
Porsche Taycan Turbo
Interiören i nya Porsche Taycan
Interiören i nya Porsche Taycan

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Danderyd, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Nya Porsche 911 Targa – elegant extravagans18.5.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Efter Porsche 911 Coupé och 911 Cabriolet gör nu en tredje variant av den nya 911-generationen sin debut i form av fyrhjulsdrivna 911 Targa 4 och 911 Targa 4S. Det som utmärker Targa är det innovativa helt automatiska taksystemet, och precis som den legendariska, ursprungliga Targa-modellen från 1965 har den sin karakteristiska breda takbåge, Targa-bågen, en öppningsbar taksektion över framsätena och en omslutande bakruta som sträcker sig fram till Targa-bågen. Taket kan enkelt och bekvämt öppnas och stängas på bara 19 sekunder. Targa-modellerna har sexcylindriga 3-liters boxermotorer med dubbla turboaggregat. I 911 Targa 4 utvecklar motorn 283 kW (385 hk) och i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket accelererar Targa 4 från 0 – 100 km/tim på bara 4,2 sekunder, en tiondel snabbare än tidigare. Motorn i Targa 4S ger 331 kW (450 hk) och når i kombination med tillvalet Sport Chrono-paket 100 km/tim på bara 3,6 sekunder – fyra tiondelar snabbare än sin föregångare. Toppfarten för 911

Porsche 911 Carrera S med manuell växellåda28.4.2020 09:10:30 CESTPressmeddelande

Som ett alternativ till den åttastegade PDK-växellådan som är standard, kan nu utan extra kostnad en sjuväxlad manuell växellåda beställas till 911 Carrera S och 4S. Den manuella växellådan erbjuds i kombination med Sport Chrono-paketet och kommer därför framförallt att tilltala sportiga förare som uppskattar att kunna växla själva. Som del av årsmodellsförändringen kommer en rad nya utrustningsval till 911 Carrera-serierna, tillval som tidigare inte funnits tillgängliga för 911-serien. Däribland Porsche InnoDrive, bekant från Panamera och Cayenne, liksom en ny Smartlift-funktion för framaxeln. För purister: sjuväxlad manuell växellåda med Sport Chrono-paket Den manuella sjuväxlade växellådan till Carrera S och 4S erbjuds alltid i kombination med Sport Chrono-paketet. Porsche Torque Vectoring (PTV), som genom att kontrollerat bromsa bakhjulen ger variabel fördelning av drivkraften, ingår också liksom en mekanisk bakre differentialspärr med asymmetrisk låsning. Det här upplägget kommer