Världspremiär för SEAT Arona med gasdrift i Paris

SEAT Arona första SUVen med gasdrift

/ SEAT fortsätter sin gasoffensiv - SEAT Arona TGI blir den första SUVen med gasdrift direkt från  fabrik
/ SEAT Arona TGI har tre gastankar för ökad räckvidd och mer valuta för pengarna
/ Med biogas minskas koldioxidutsläppen med upp till 90%, med fordonsgas upp till 25%
/ Arona TGI lanseras i Sverige under första kvartalet 2019 med ett preliminärt pris från 169.900 kr före avdrag för statlig klimatbonus

Södertälje, 28/09/18 – SEAT fortsätter att utöka sitt utbud av gasbilar när SEAT Arona TGI premiärvisas på motormässan i Paris. Arona blir därmed världens första fabriksproducerade SUV med gasdrift.

Tillsammans med Leon och Ibiza blir Arona den tredje modellen i SEATs sortiment i Sverige som drar nytta av det renare och billigare bränslet. Med Arona fortsätter SEAT därmed sin strategi för att sänka koldioxid- och kväveoxidutsläpp genom att öka användningen av gasdrift.

Arona TGI är konstruerad och utvecklad vid SEATs huvudkontor i Martorell där den även kommer att tillverkas. Arona TGI drivs av en trecylindrig, 12-ventils 1,0 liters TGI-motor med en effekt på 90HK och har en 6-växlad manuell växellåda som standard.

Topphastigheten är 172 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h på 12,8 sekunder vilket innebär att föraren kan njuta både av Arona TGIs lägre utsläpp och imponerade köregenskaper. Gastankarna är bland annat försedda med rostfria rör, gastrycksgivare och en elektronisk tryckregulator som effektivt styr gasfördelningen till TGI-motorn.

Invändigt har 1,0-litersmotorn försetts med krom-nickelbelagda kolvar modifierade för användning av gas samt förstärkta ventiler samt ventilfästen och på inlopps- och avgasventilerna är stängningsramperna tillplattade för ökad slitstyrka. Turboladdaren är lättare så att turbinen svarar omedelbart vilket innebär att motorn ger en bättre prestanda.

För att hantera kallt väder startar Aronas TGI motor när yttemperaturen är under -10 grader på bensin. Därefter aktiveras en uppvärmningsprocess för gasinjektorerna innan den automatiska aktiveringen av gasdriften sker.

Arona TGI använder endast bensin som ett alternativt bränsle när gastankarna är tomma. Men med tre tankar bör räckvidden vara mer än tillräckligt för de flesta användare. Arona har en gaskapacitet på 14,3 kg vilket ger en räckvidd på 400 km med gasdrift och med den automatiska omkopplingen till bensin förlängs räckvidden med ytterligare 160 km. När gastanken är tom är övergången till bensin så smidig att föraren sannolikt inte kommer att märka av det. En indikator på instrumentpanelen visar föraren när den kör på bensin istället för gas.

Arona TGI lanseras i Sverige under första kvartalet 2019 med ett preliminärt pris från 169.900 kr före avdrag för statlig klimatbonus.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT Dealer Team siktar på nya pallplatser på Rudskogen6.9.2018 11:37Pressmeddelande

Södertälje, 06/09/2018. – SEAT Dealer Team - PWR Racing är laddade till max inför säsongens två avslutande STCC-deltävlingar. Redan till helgen går årets näst sista deltävling av stapeln på norska Rudskogen Motorsenter, ett nytillskott i årets tävlingskalender. Och teamet kommer väl förberedda till vad som blir en avgörande faktor i kampen om årets mästerskapstitlar. Redan för några veckor sedan genomförde teamet ett test med tre CUPRA TCR på den norska banan. - Jag har förmodligen mest erfarenhet av teamets förare vad gäller Rudskogen, då jag tävlat här i Porsche Carrera Cup. Teamet genomförde utöver det ett bra test på Rudskogen innan deltävlingen på Karlskoga och känslan inför helgen är positiv,säger Philip Morin. Mästerskapsfighten är vidöppen och fjolårsmästaren Robert Dahlgren jagar förstaplatsen i mästerskapet endast en poäng bakom ledaren. Det prestigefyllda teammästerskapet leder SEAT Dealer Team med god marginal till jagande VW-team, med utökad ledning som självklart mål för

SEAT Dealer team siktar på nya segrar i Falkenberg6.7.2018 09:04Pressmeddelande

Södertälje 06/07/2018 -SEAT Dealer Team - PWR Racing har vind i ryggen efter att två gånger under säsongsinledningen lagt beslag på alla 3 podiumplatserna. Med ledning i såväl team- och förarmästerskapet är målet inför helgens race att dryga ut ledningen. - Vi har haft en stark start på säsongen. Att ta två stycken trippelpodium är en stor bedrift och ett bevis på att teamets hårda arbete ger resultat. Vi har seriens bästa bilar men vi måste fortsätta att utvecklas hela tiden om vi ska hålla oss kvar i toppen, det finns inget utrymme att slappna av i det här mästerskapet, säger Daniel Haglöf, VD och förare på PWR Racing. Regerande STCC-mästaren, Robert Dahlgren, leder mästerskapet före kollegan och VD:n Daniel Haglöf. Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde två starka uppkörningar i Anderstorp och klättrade till tionde plats i mästerskapstabellen och har nu siktet inställt på pallplats. - Båda racen i Anderstorp kändes riktigt bra, vi bygger vidare på det under kommande tävlingshelg. Målet är