Världspremiär för SEAT Arona med gasdrift i Paris

SEAT Arona första SUVen med gasdrift

/ SEAT fortsätter sin gasoffensiv - SEAT Arona TGI blir den första SUVen med gasdrift direkt från  fabrik
/ SEAT Arona TGI har tre gastankar för ökad räckvidd och mer valuta för pengarna
/ Med biogas minskas koldioxidutsläppen med upp till 90%, med fordonsgas upp till 25%
/ Arona TGI lanseras i Sverige under första kvartalet 2019 med ett preliminärt pris från 169.900 kr före avdrag för statlig klimatbonus

Södertälje, 28/09/18 – SEAT fortsätter att utöka sitt utbud av gasbilar när SEAT Arona TGI premiärvisas på motormässan i Paris. Arona blir därmed världens första fabriksproducerade SUV med gasdrift.

Tillsammans med Leon och Ibiza blir Arona den tredje modellen i SEATs sortiment i Sverige som drar nytta av det renare och billigare bränslet. Med Arona fortsätter SEAT därmed sin strategi för att sänka koldioxid- och kväveoxidutsläpp genom att öka användningen av gasdrift.

Arona TGI är konstruerad och utvecklad vid SEATs huvudkontor i Martorell där den även kommer att tillverkas. Arona TGI drivs av en trecylindrig, 12-ventils 1,0 liters TGI-motor med en effekt på 90HK och har en 6-växlad manuell växellåda som standard.

Topphastigheten är 172 km/h och accelerationen från 0 till 100 km/h på 12,8 sekunder vilket innebär att föraren kan njuta både av Arona TGIs lägre utsläpp och imponerade köregenskaper. Gastankarna är bland annat försedda med rostfria rör, gastrycksgivare och en elektronisk tryckregulator som effektivt styr gasfördelningen till TGI-motorn.

Invändigt har 1,0-litersmotorn försetts med krom-nickelbelagda kolvar modifierade för användning av gas samt förstärkta ventiler samt ventilfästen och på inlopps- och avgasventilerna är stängningsramperna tillplattade för ökad slitstyrka. Turboladdaren är lättare så att turbinen svarar omedelbart vilket innebär att motorn ger en bättre prestanda.

För att hantera kallt väder startar Aronas TGI motor när yttemperaturen är under -10 grader på bensin. Därefter aktiveras en uppvärmningsprocess för gasinjektorerna innan den automatiska aktiveringen av gasdriften sker.

Arona TGI använder endast bensin som ett alternativt bränsle när gastankarna är tomma. Men med tre tankar bör räckvidden vara mer än tillräckligt för de flesta användare. Arona har en gaskapacitet på 14,3 kg vilket ger en räckvidd på 400 km med gasdrift och med den automatiska omkopplingen till bensin förlängs räckvidden med ytterligare 160 km. När gastanken är tom är övergången till bensin så smidig att föraren sannolikt inte kommer att märka av det. En indikator på instrumentpanelen visar föraren när den kör på bensin istället för gas.

Arona TGI lanseras i Sverige under första kvartalet 2019 med ett preliminärt pris från 169.900 kr före avdrag för statlig klimatbonus.

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2017 sålde SEAT 468.400 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 6495 bilar under 2017, en ökning med 9 procent med en marknadsandel på 1,64 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

SEAT säljer för första gången över 200 000 bilar under årets första fyra månader10.5.2019 08:51:50 CESTPressmeddelande

Från januari till april ökade försäljningen med 7 % i jämförelse med samma period 2018 SEAT uppnådde de bästa resultaten någonsin för april – 51 000 sålda bilar Tyskland, Frankrike och Italien uppvisade tvåsiffrig tillväxt CUPRA-försäljningen steg med 82 %till slutet av april Martorell, 2019-05-10. SEAT:s globala försäljning ökade med 7 % från januari till april 2019 jämfört med samma period under föregående år. För första gången sålde SEAT fler än 200 000 bilar, närmare bestämt 202 600, under årets första fyra månader. Från januari till april 2018 levererade SEAT 189 300 bilar, vilket vid den tidpunkten också var det bästa resultatet någonsin. SEAT sålde 51 000 bilar under april, vilket är 1,8 % mer än 2018 års resultat. Det var den bästa aprilmånaden någonsin och överskred siffran 50 100 från året innan. Försäljningen av det nya CUPRA*-varumärket fortsätter dessutom att slå rekord. Under årets första fyra månader sålde CUPRA 7 900 bilar, vilket är 82,3 % mer än under samma period 201

SEAT gör framsteg med CNG-utbud11.4.2019 16:16:06 CESTPressmeddelande

SEAT strävar efter att minska sin miljöpåverkan genom att öka rollen för komprimerad naturgas i bränsleblandningen Märket har ett av de största utbuden av CNG, inklusive Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, som erbjuder en bil för varje kunds behov CNG är ett överkomligt, pålitligt och driftsklart hållbart alternativ till traditionella förbränningsbränslen som bensin och diesel, och ger sänkta utsläpp och kostnader Det europeiska CNG-nätverket expanderar snabbt, och SEAT säljer bilar på marknader som inkluderar Spanien, Italien och Tyskland, bland många andra Martorell, 2019-04-08. SEAT fortsätter att gå i bräschen för införande av komprimerad naturgasteknik (CNG) och ger kunderna det bredaste urvalet av bilar som är renare, mer hållbara och erbjuder större verkansgrad. Märkets utbud inkluderar Mii Ecofuel, Ibiza TGI, Arona TGI och Leon TGI, vilket innebär att det finns en CNG-driven bil för varje livsstil och smak, och det drar nytta av det snabbt växande CNG-nätverket i Eu