Världspremiär för ŠKODA OCTAVIA RS iV

ŠKODA OCTAVIA RS iV är den första laddhybriden i RS-familjen med en effekt på 180 kW och en räckvidd upp till 60 km på el. Under året släpps även 3 andra nya elektrifierade OCTAVIA-modeller: OCTAVIA iV och två OCTAVIA eTEC.

Eftersom bilsalongen i Genève blev inställd visade ŠKODA världspremiären av nya OCTAVIA RS iV digitalt tidigare under förmiddagen, se hela presskonferensen här.

Den sportiga toppmodellen av nya generationen OCTAVIA blandar tradition med innovation på ett vägvinnande sätt. De svarta aerodynamiska detaljerna både bak och fram matchar diffusorn och gör att man direkt ser att helt nya OCTAVIA RS iV hör till RS-familjen. Bakom de svarta lättmetallfälgarna skymtar rödlackerade bromsok, på sedanens bagagelucka sitter en svart RS-spoiler och på COMBI en takspoiler lackerad i karossfärgen. Bilen har svarta karossdetaljer samt en sportig interiör i sann RS-anda. De färgade dekorsömmarna på sportstolarna med sina integrerade nackskydd liksom på den 3-ekrade läderklädda multifunktionsratten kontrasterar elegant mot den företrädesvis svarta interiören.

ŠKODA OCTAVIA RS iV är den första RS-modell som kan beställas i laddhybridutförande. Här kombineras en bensindriven 1.4 TSI-motor med en 85 kW stark elmotor för en systemeffekt på 180 kW (245 hk) och ett vridmoment på 400 Nm. CO2-utsläppen ligger på ca 30 g/km enl. WLTP. Denna drivlina gör att OCTAVIA RS iV kan köras upp till 55 km (WLTP) helt på el – alltså helt utsläppsfritt lokalt.

ŠKODA kompletterar OCTAVIA RS iV med ytterligare en elektrifierad version av sin bästsäljande modell. OCTAVIA iV är också den en laddhybrid. Här kombineras en 1.4 TSI-bensinmotor med en elmotor för en systemeffekt på 150 kW (204 hk) och ett maximalt vridmoment på 350 Nm. Denna modellversion erbjuds i välutrustade style och är försedd med ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 37 Ah och ett energiinnehåll på 13 kWh. Precis som RS iV, kan OCTAVIA iV enkelt laddas via ett vanligt 230 V-hushållsuttag eller en laddbox hemma.

Läs mer om nya OCTAVIA iV på ŠKODA Storyboard

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

ŠKODAs elektriska SUV ENYAQ iV - här är första detaljerna7.5.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Emotionell, effektiv och elektrisk. Med nya ŠKODA ENYAQ iV tar den tjeckiska biltillverkaren ett viktigt kliv framåt i den elektrifierade resan om påbörjats tidigare. Denna SUV är den första serietillverkade ŠKODA-modell som baserats på Volkswagen-koncernens gemensamma elbilsplattform ”MEB”. I Sverige kommer bilen lanseras med 2 batteristorlekar och 4 effektvarianter att välja mellan. ENYAQ iV kommer att byggas vid ŠKODAs huvudfabrik i Mladá Boleslav i Tjeckien.