Världspremiär för ŠKODA OCTAVIA RS iV

ŠKODA OCTAVIA RS iV är den första laddhybriden i RS-familjen med en effekt på 180 kW och en räckvidd upp till 60 km på el. Under året släpps även 3 andra nya elektrifierade OCTAVIA-modeller: OCTAVIA iV och två OCTAVIA eTEC.

Eftersom bilsalongen i Genève blev inställd visade ŠKODA världspremiären av nya OCTAVIA RS iV digitalt tidigare under förmiddagen, se hela presskonferensen här.

Den sportiga toppmodellen av nya generationen OCTAVIA blandar tradition med innovation på ett vägvinnande sätt. De svarta aerodynamiska detaljerna både bak och fram matchar diffusorn och gör att man direkt ser att helt nya OCTAVIA RS iV hör till RS-familjen. Bakom de svarta lättmetallfälgarna skymtar rödlackerade bromsok, på sedanens bagagelucka sitter en svart RS-spoiler och på COMBI en takspoiler lackerad i karossfärgen. Bilen har svarta karossdetaljer samt en sportig interiör i sann RS-anda. De färgade dekorsömmarna på sportstolarna med sina integrerade nackskydd liksom på den 3-ekrade läderklädda multifunktionsratten kontrasterar elegant mot den företrädesvis svarta interiören.

ŠKODA OCTAVIA RS iV är den första RS-modell som kan beställas i laddhybridutförande. Här kombineras en bensindriven 1.4 TSI-motor med en 85 kW stark elmotor för en systemeffekt på 180 kW (245 hk) och ett vridmoment på 400 Nm. CO2-utsläppen ligger på ca 30 g/km enl. WLTP. Denna drivlina gör att OCTAVIA RS iV kan köras upp till 55 km (WLTP) helt på el – alltså helt utsläppsfritt lokalt.

ŠKODA kompletterar OCTAVIA RS iV med ytterligare en elektrifierad version av sin bästsäljande modell. OCTAVIA iV är också den en laddhybrid. Här kombineras en 1.4 TSI-bensinmotor med en elmotor för en systemeffekt på 150 kW (204 hk) och ett maximalt vridmoment på 350 Nm. Denna modellversion erbjuds i välutrustade style och är försedd med ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 37 Ah och ett energiinnehåll på 13 kWh. Precis som RS iV, kan OCTAVIA iV enkelt laddas via ett vanligt 230 V-hushållsuttag eller en laddbox hemma.

Läs mer om nya OCTAVIA iV på ŠKODA Storyboard

• grundades under den banbrytande perioden för bilen 1895, vilket gör ŠKODA till en av de äldsta biltillverkarna i världen
  • erbjuder sex huvudmodeller på den svenska marknaden: FABIA, SCALA, KAMIQ, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ och SUPERB
  • levererade mer än 1,25 miljoner bilar till kunder över hela världen under 2018
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. ŠKODA AUTO, i samarbete med gruppen, tillverkar och utvecklar oberoende bilar såväl som komponenter, motorer och växellådor
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien, tillverkning i Kina, Ryssland, Slovakien, Algerien och Indien huvudsakligen genom grupp-partnerskap, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala partners.
  • har över 35 000 anställda globalt och är aktiv på mer än 100 marknader
  • fortsätter framåt med övergången från att vara en traditionell biltillverkare till målsättningen att bli ett ”Simply Clever-företag för de bästa mobilitetslösningarna” som en del av ŠKODA 2025-strategin.

Försäljningsstart för ŠKODA OCTAVIA iV laddhybrid24.9.2020 13:58:49 CESTPressmeddelande

ŠKODAs omställning för att reducera utsläppen av växthusgaser och satsningen på en mer hållbar mobilitet utmärker det nya modellprogrammet för OCTAVIA. Efter lanseringen av laddhybriden SUPERB iV är det nu även dags för storsäljaren OCTAVIA att erbjuda eldrift med en räckvidd på 55 km (WLTP). Samtidigt öppnas försäljningen av gasbilen OCTAVIA G-TEC, ett hållbart och miljövänligt alternativ för att sänka CO2-utsläppen.

Världspremiär för ŠKODA ENYAQ iV - första bilderna och preliminära priser1.9.2020 21:18:52 CESTPressmeddelande

ŠKODA ENYAQ iV är äntligen här! Denna helt eldrivna SUV är den tjeckiska biltillverkarens första produktionsmodell som är baserad på Volkswagen-koncernens elbilsplattform MEB med en räckvidd upp till 510 km* (WLTP). Nu är standardutrustningen och preliminära priser klara för den svenska marknaden. I samband med världspremiären i Prag den 1 september visas även specialversionen Founders Edition.