Världspremiär för Volkswagens nya elbil ID.3 – starten på en ny era

Tillsammans med sina kunder tar Volkswagen klivet in i en era av miljöanpassad mobilitet när nu ID.3 premiärvisas på årets bilsalong i Frankfurt, 10-22 september. ID.3 är den första modellen som baseras på Volkswagens nya MEB-plattform för elbilar. Den är koldioxidneutral, fullt uppkopplad och imponerar med den fantastiska kördynamik som eldriften gör möjlig.
Nya ID.3 premiärvisas på Frankfurtsalongen.
  • Världspremiär: Med ID.3 presenterar Volkswagen sin första elbil byggd på den nya plattformen MEB.
  • Lång räckvidd: Skalbart batterisystem ger en räckvidd på upp till 550 km.
  • Kort laddningstid: Ladda in en räckvidd på cirka 290 km (WLTP) på 30 minuter med ett 100 kW-laddningsuttag.
  • En elbil för alla: Priset för grundversionen av ID.3 kommer i Tyskland att kosta mindre än 30 000 euro. I Sverige kommer det rekommenderade cirkapriset att starta på under 350 000 kronor.
  • Hållbar mobilitet: Batteri, distributionskedja, tillverkning... ID.3 är första modellen från Volkswagen som levereras koldioxidneutral.
  • Design för en spännande elektrisk framtid: Med perfekta former och elegant utstrålning begåvar ID.3 kompaktsbilsegmentet med nyskapande design.
  • Rent revolutionerande interiör: Open Space-konceptet gör att ID.3 kan bjuda på mer utrymme än någon annan bil i sitt segment.
  • Intuitiv: Enklare och mer användarvänlig än någonsin – som förare vet man direkt vad som är vad.
  • Enastående prestanda: MEB-plattformen ger ID.3 en idealisk viktfördelning och dynamiska köregenskaper tack vare bakhjulsdriften.
  • Maximal säkerhet: En mängd assistanssystem optimerar säkerheten och bekvämligheten.
  • Ny era efter Beetle och Golf: Med ID.3 tar Volkswagen klivet in i en era av koldioxidfri mobilitet.
  • Lansering: ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020.

Den första modellen som lanseras är specialversionen ID.3 1st. Den har en räckvidd på upp till 420 km (WLTP) och finns från början i tre utrustningsversioner. Alla ID.3 1st-versioner är utrustade med batterialternativet som har en energikapacitet på 58 kWh, vilket förväntas bli det mest populära.

Serietillverkningen av ID.3 kommer senare att innefatta även ett mindre batteri på 45 kWh som ger en räckvidd på upp till 330 km, och även ett större batteri på 77 kWh för en räckvidd på upp till 550 km. Tack vare 100 kW-snabbladdning är det möjligt att på 30 minuter ladda ID.3 1st med så mycket energi att man kan köra cirka 290 km (WLTP) – alltså betydligt längre än vad som tidigare varit möjligt i kompaktbilsegmentet.

Volkswagen erbjuder en garanti på 8 år eller 160 000 km på ID.3-batterierna vilket säkrar lång livslängd. Även utseendemässigt skvallrar ID.3 om att den är så mycket mer än bara en ny modell. Den visionära designen vittnar tydligt om den nya eran med elektrisk mobilitet. Invändigt tar ID.3 tillvara på alla de möjligheter och fördelar som eldriften innebär för att optimera utrymmet ombord. Med yttermått jämförbara med de för Golf, har ID.3 en interiör som är större än någon annan bil i sitt segment.

Svenskt pris startar under 350 000 kronor

ID.3 marknadslanseras under sommaren 2020. Grundpriset för den serietillverkade modellen kommer att ligga på under 30 000 euro i Tyskland, vilket gör den jämförbar med priset för en typisk kompaktbil om man räknar in miljöbilspremien från staten.

Med hänsyn till valutakurs, moms och vinteranpassad standardutrustning kommer det rekommenderade cirkapriset i Sverige att starta på under 350 000 kronor, exklusive den förväntade klimatbonuspremien på 60 000 kronor.
− Vår ambition är att elektrifiera Sverige och ID.3 har förutsättningarna att bli en riktigt ”folk-elbil”. Vi ser redan ett mycket stort intresse, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Den jämförelsevis låga prissättningen hade inte varit möjligt utan Volkswagens konsekventa strategiska inriktning mot eldrivna bilar och de stordriftsfördelar som är kopplade till detta.

Koldioxidneutral mobilitet

ID.3 är inte bara ett helt nytt bilkoncept, den gör det också möjligt för förare och passagerare att färdas koldioxidneutralt om man laddar batteriet med grön el. ID.3 ligger alltså helt i linje med Volkswagens nya devis ”goTOzero” – en miljöstrategi som ska göra hela Volkswagens-koncernen koldioxidneutralt till år 2050.

Enbart Volkswagen kommer fram till 2023 att ha investerat cirka 9 miljarder euro i elektrisk mobilitet. Fler än 20 eldrivna modeller är inplanerade och under de kommande tio åren räknar man med att tillverka fler än tio miljoner elbilar. Via sitt dotterbolag Elli erbjuder Volkswagen-koncernen redan i dag grön Volkswagen-energi, och företaget är starkt engagerat i uppbyggnaden av laddningsinfrastrukturen.

Volkswagen Sverige har startat ett samarbete med energiföretaget Jämtkraft för att ta nästa steg inom elektrifieringen av transportsektorn. Det första konkreta resultatet av samarbetet innebär att Volkswagens elbilskunder erbjuds möjlighet att ladda sina bilar med 100 % förnybar energi från Jämtkraft.

Första elbilen baserad på nya MEB-plattformen

ID.3 är den första Volkswagen-modell som är baserad på nya Modular Electric Drive Kit (MEB). Alla kommande ID.-modeller blir också de helt eldrivna. Denna drivning har optimerats runt batteriet för att ge maximal räckvidd och samtidigt hålla kostnaderna så låga som möjligt. MEB-plattformen innebär också många andra fördelar, till exempel för placeringen av drivningskomponenterna och för utrymmet i kupén.

Eldriften i ID.3 består i första hand av en synkron permanentmagnetmotor med kraftelektronik och växellåda som allt sitter integrerat i bakaxeln. Det platta högspänningsbatteriet har på ett platsbesparande sätt placerats i underredet. Olika hjälpsystem, som en luftkonditioneringskompressor, sitter integrerade fram.

Kraftelektroniken reglerar flödet av högspänningsenergi mellan motorn och batteriet och omvandlar den likström som lagras i batteriet till växelström för motorn. Samtidigt får bilens 12-voltssystem sin lågspänningsenergi från en DC/DC-konverter.

Motorkraften överförs till bakaxeln via en 1-stegad växellåda. Motorn, kraftelektroniken och växellådan sitter i en och samma kompakta enhet. Genom att batteriet sitter placerat i underredet får ID.3 en mycket låg tyngdpunkt, precis som en tävlingsbil. Resultatet är en föredömligt neutral körkarakteristik. ID.3 karakteriseras också av ett idealiskt viktfördelningsförhållande mellan fram- och bakaxeln. I kombination med bakhjulsdriften svarar detta för enastående prestanda på vägen.

Första familjemedlemmen

ID.3 är den första modellen i en hel familj. Alla familjemedlemmarna kommer att bära namnet ”ID.” Syftet är att underlätta ett genombrott för e-mobiliteten och kunna erbjuda elbilar för miljoner människor. ID. står för intelligent design, identitet och framsynt teknik. I den här processen är dock inte ID. en förkortning för en speciell term utan snarare en symbol för de olika egenskaper som dessa bilar är begåvade med: automatiserad och utsläppsfri körning, intuitivt handhavande och personlig uppkoppling.

Numret 3 är signifikant på två sätt. Dels indikerar det att bilen tillhör kompaktklassen, dels blir ID.3 det tredje stora kapitlet av strategisk betydelse i Volkswagens historia − efter Beetle och Golf.
− Med ID.3 börjar vi i mitten, märket Volkswagens kärna, där majoriteten av modellerna och försäljningsvolymen finns. Numret 3 signalerar också att vi kan expandera i segmenten ovanför och under den. Vi har mycket på gång, säger Jürgen Stackmann, styrelseledamot för Volkswagen med ansvar för försäljning och marknadsföring.

Gör hållbarheten nåbar

ID.3 är den första bil från Volkswagen som tillverkas koldioxidneutralt genom hela leverantörskedjan. Hållbarheten konkretiseras redan vid tillverkningen av batterierna. De anläggningar som framställer battericellerna till bilen batterier använder uteslutande grön el. Detsamma gäller komponenttillverkningen, lackeringsverkstäderna och monteringsbanden vid ID.3-fabriken i Zwickau.

Volkswagens anläggning i Sachsen är pilotfabrik för ID.3. Sedan 2017 har all extern energi här kommit från vattenkraft, alltså från en förnybar energikälla. Om koldioxidutsläpp inte skulle gå att undvika någonstans i leverantörskedjan kommer företaget att kompensera för dessa genom investeringar i klimatskyddande projekt. Det gör att återförsäljarna kommer att lämna över ID.3 till sina kunder som en koldioxidneutral produkt.

För att försöka bibehålla koldioxidneutraliteten även under bilens användningsfas, har ID.3-ägarna möjlighet att använda Volkswagens dotterbolag Ellis breda produktutbud, från avtal med naturligt producerad energi till sina hem, till laddningspunkter hos alla de 4 000 Volkswagen-återförsäljarna och -serviceverkstäderna runt om i Europa. Dessutom planerar ”Ionity” (ett joint venture som Volkswagen är delägare i) att fram till 2020 sätta upp 400 ultra-snabbladdningsstationer med grön el (om sådan finns i landet) längs Europas huvudvägar.

Volkswagen arbetar också med ett koncept för att ge uttjänta högspänningsbatterier ett andra liv som stationära energikällor. Dessutom utvecklar företaget olika koncept för sluten återvinning i syfte att kunna garantera koldioxidneutralitet även efter att bilen tjänat ut.

Gratis energi för ID.3 1st

Volkswagen WeCharge ger köparna möjlighet att ladda sin ID.3 1st gratis under ett helt år, från det att bilen registreras och upp till maximalt 2 000 kWh. Erbjudandet gäller vid alla laddningsstationer som ingår i WeCharge som i dag har fler än 100 000 laddningspunkter runt om i Europa. Till exempel ingår Ionity-nätverket i WeCharge.

Framsynt design

Tack vare sin nyutvecklade design, kan man direkt se att ID.3 är en utsläppsfri bil – och en bil som har potentialen att bli en ny ikon. Framförallt är det den innovativa mixen av design och teknik som lägger ID.3 på samma nivå som bilikonerna Beetle och Golf. Det här är designen för en ny era, en design som länkar samman sina naturliga former och bilens användarvänlighet med ett karakteristiskt ”leende” i fronten. Designad för en spännande elektrisk framtid begåvar den kompaktsbilsegmentet med nyskapande design. Ett exempel är att den följer mottot ”Ljus är morgondagens krom” genom att på flera ställen framhäva bilens design med hjälp av LED-belysning.

Det viktigaste är nog ändå att bilen skickar ut tydliga signaler: ID.3 är en bil som interagerar med människor. Detta visar sig ibland annat i renodlad, avskalad stil, maximal precision in i minsta detalj, en charmig front, ikoniska C-stolpar, svepande ytor och uttrycksfulla hjul med sportiga lättmetallfälgar (18", 19" eller 20") som redan från första början utlovar en helt ny körupplevelse.
− Med ID.3 styr Volkswagen in i framtiden. Den naturliga stilen och den helt intuitiva användarupplevelsen visar på ett nytt, elektriskt tänkesätt, säger Klaus Bischoff, Volkswagens designchef.

Fronten: Se mig i ögonen!

En elbil behöver inga stora luftintag för att få kylning. Det gör att designen fram ändras på nästan varenda punkt. Redan på kultmodellerna ”Bubblan” och ”Folkabussen” gjorde sig Volkswagen kvitt med kylargrillar i fronten. Därför intar andra detaljer, som strålkastarna, huvudrollen där.

På ID.3 har de en gång statiska strålkastarna fått lämna plats för LED matrix-strålkastare med en ljusstyrka på 750 lumen och den dynamiska helljusfunktionen Dynamic Light Assist, som med hjälp av en kamera på vindrutan analyserar trafiken, både den framförvarande och den mötande.

Med dessa data i botten sätter Dynamic Light Assist automatiskt på helljuset i hastigheter över 60 km/h och behåller det på, utan att blända mötande trafikanter. Det gör att en betydligt större del av vägen och vägrenen lyses upp när det är mörkt. När man närmar sig sin parkerade ID.3 1st, blinkar LED-matrix-strålkastarna dessutom med ”ögonlocken” för att hälsa välkommen – på ett vänligt och nästan mänskligt sätt.

Silhuetten: Helt nya proportioner

Betraktad från sidan domineras ID.3 av sina helt nya proportioner och sin nya stil. De korta överhängen är endast möjliga med en elbilsplattform. Den långa hjulbasen får bilen att sträcka ut sig på längden. Designen domineras av precision in i minsta detalj och av sin renodlade och visionära karaktär. De svepande ytorna under mittlinjen ger ID.3 ett harmoniskt helhetsintryck.

Den diamantformade ”ID. Honeycomb”-dekoren på C-stolparna är en effektfull designdetalj som hämtat inspiration från bikakornas layout, en av naturens mest imponerande former. Bikakor är superlätta, extremt stabila och miljömässigt 100 % hållbara och passar därför perfekt som symbol för idén bakom MEB-plattformen. Här påminner designen om bikakeprincipen – alltid med precis samma struktur, och alltid möjlig att komplettera individuellt.

Bakpartiet: stilfullt och effektivt

Bagageluckan av glas skiljer ut sig med sin mörka färg. Den sträcker sig tvärs över hela bakpartiet. På sidorna karakteriseras den stora bakrutan av stora aerodynamiska detaljer. Längre ned delas bakpartiet upp av horisontella, mycket smala LED-baklyktor. Det högblanka panoramasoltaket av glas har en svart ram och är det största i sitt slag Volkswagens hela modellutbud. Glastaket öppnar inte bara upp för en himmelsk vy utan ger också mer plats i huvudhöjd för att inte tala om en påtaglig känsla av rymd.

Kompakta yttermått

ID.3 tar tillvara all den frihet som en elbil ger formgivarna. Den är på det hela taget lika lång som en Golf, men tack vare sina kortare överhäng har ID.3 en längre hjulbas än alla andra bilar i sin kategori. I siffror betyder detta att fyradörrars ID.3 är 4 261 mm lång, 1 809 mm bred och 1 552 mm hög. Hjulbasen mäter 2 765 mm. Enligt DIN-standarden har den en minsta tjänstevikt på 1 719 kg och den maximala lastkapaciteten ligger på mellan 461-541 kg beroende på utrustning.

Tvärsnittsytan bak är bara 2,36 m3, vilket bidrar till bilens låga luftmotståndskoefficient på 0,267. ID.3 har en vändradie på endast 10,2 meter – fullt jämförbart med den för en småbil, och helt perfekt i staden.

Alla som vill ta med cykeln på sin ID.3 kan enkelt göra detta med hjälp av ett speciellt fäste. Fästet passar inte bara för cykelhållare utan också för andra transporthållare (maximal vertikal belastning på fästet: 75 kg).

Revolutionerande interiörkoncept

Ingen kardantunnel, kortare överhäng: ”Open Space”-interiören i ID.3 skapar ett förvånansvärt stort utrymme och blir till en ny norm i kompaktbilssegmentet, bland annat tack vare att rymligheten upplevs lika stor som i en bil i mellanklassen. Femsitsiga ID.3 1ST har en bagageutrymmesvolym på 385 liter.

Passagerarna i ID.3 kan njuta av ett nytt kupéutrymmeskoncept med ny design och layout. Volkswagen har gett det rena, luftiga utrymmet namnet ”Open Space”. De skulpterade, svepande ytstrukturerna har hämtat inspiration från naturen – bionisk design istället för kall ingenjörskonst. Tack vare de organiskt formade ytorna och mjuka kurvorna, förstärker designen känslan av rymd.

Intuitivt handhavande

ID.3 interagerar med sin förare och sin omgivning. Som förare vet man direkt vad som är vad på förarplatsen – allt är intuitivt. Förutom instrumentdisplayen, hittar vi en centralt placerad, nyutvecklad 10"-pekskärm som ger föraren tillgång till all viktig information. ID. Light hjälper föraren via en LED-list vid navigering och kan till exempel också varna föraren att det är dags att bromsa om en kritisk situation skulle uppstå.

Tillvalet AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet) kan visa all viktig information direkt på vindrutan. Information ser dock ut som den vore placerad på 3-10 meters avstånd framför bilen vilket gör att föraren inte behöver ta blicken från vägen. Alla reglage, även de på den elektriskt justerbara multifunktionsratten, är beröringskänsliga. Det är endast fönsterhissarna och varningsblinkern som styrs via konventionella tryckkontakter.

Med den intelligenta röststyrningen kan man styra olika funktioner med naturligt tal. Föraren och framsätespassageraren behöver bara säga ”Hello ID.” för att snabbt väcka röststyrningen till liv. ID. Light signalerar visuellt till den som ID.3 besvarar för tillfället. Tack vare App-Connect, kan man på ett par sekunder dessutom koppla samman ID.3 med sin smartphone.

Hjälpsam i alla lägen

Förarassistansfunktionerna använder bland annat en multifunktionskamera (på vindrutan) som också kan läsa av vägmärken. Till ID.3:s säkerhets- och bekvämlighetsfunktioner hör bland annat närområdesbevakningen Front Assist med autobromsen City Emergency Brake System och fotgängarigenkänningen Pedestrian Monitoring, multikollisionsbroms, filhållningsassistenten Lane Assist, filbytesassistenten Side Assist, Park Assist med backkamera, liksom det nyckellösa låssystemet Kessy Advanced med belysta dörrhandtag.

Tack vare standardmonterade Park Distance Control med bromsfunktion kan man undvika de flesta parkeringsmissöden. Assistanssystemet kan förhindra kollisioner, och om inte detta skulle vara möjligt, åtminstone minska kraften i en sådan genom att nödbromsa bilen i ett så sent skede som möjligt. Systemet bromsar ner bilen till stillastående – när man backar i hastigheter mellan 1,5-10 km/h, och när man kör framåt i hastigheter mellan 2,5-10 km/h.

Infotainment som imponerar

Multimediasystemet i ID.3 innehåller bland annat ett uppdateringsbart navigationssystem. Den praktiska komforttelefonifunktionen ger också tillgång till induktiv laddning för smarta telefoner. Ljudsystemet kan preppas med ett Beats-paket som med åtta högtalare plus en subwoofer svarar för en ljudbild som på en live-konsert.

Specialversionen ID.3 1st finns i tre utrustningsversioner

ID.3 1ST kommer att finnas i tre fasta utrustningsversioner som alla uppfyller vanliga kundönskemål. Dessutom kan man välja färg på karossen och interiören. ID.3 1st drivs av en elmotor på bakaxeln. Motorn har en effekt på 204 hk och levererar ett maximalt vridmoment på 310 Nm. Topphastigheten ligger på 160 km/h.

ID.3 1st har ett batteri med en energikapacitet på 58 kWh som ger en räckvidd på upp till 420 km enligt körcykeln WLTP. Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 11 kW (växelström) eller 100 kW (likström). Vid laddning med likström är det möjligt på 30 minuter ladda batteriet så mycket att det räcker för att köra 290 km.

Grundversionen av ID.3 1st är som standard utrustad med ett navigationssystem, digitalradio (DAB+), stolvärme, rattvärme, armstöd fram och 18-lättmetallfälgar – motsvarande Comfort-utrustning í kompaktbilsegmentet.

ID.3 1st Plus är också försedd med ett backkamerasystem, adaptiv farthållare och med det nyckellösa lås- och startsystemet Kessy Advanced. Interiören i ID.3 1st Plus bjuder dessutom på designsäten, en mittkonsol (med två belysta och jalusiförsedda USB C-uttag bak) liksom med ambientebelysning. Till den utvändiga utrustningen hör tonade rutor, exteriörpaketet Style i silver, LED matrix-strålkastare, matrix-sidobelysning, -bromsljus, -blinkrar och -baklyktor samt 19"-lättmetallfälgar.

Toppversionen ID.3 1st Max är dessutom utrustad med en AR-HUD (en head up-display med förstärkt verklighet), ett ljudsystem från Beats, ett stort panoramaglastak som ger extra rymdkänsla, och med 20"-lättmetallfälgar. Denna utrustningsvariant kompletteras av ett filhållningssystem med Emergency Assist, ett filbytessystem, komforttelefoni med sladdlös högspänningsladdning, komfortsäten, plant lastgolv och stora 20"-lättmetallfälgar.

Inför bilsalongen i Frankfurt har Volkswagen redan fått fler än 30 000 förbokningar av ID.3 1st. De flesta av förbokarna bor i Tyskland, Norge, Nederländerna, Sverige och Storbritannien. Produktionen av ID.3 1st Edition ska som planerat påbörjas i slutet av 2019. De första bilarna levereras i mitten av 2020. Det svenska priset för ID.3 1st kommer att kommuniceras inom kort.

Tre batteristorlekar från start

Vid marknadslanseringen sommaren 2020 kommer det att finnas tre olika batteristorlekar till ID.3. Specialversionen ID.3 1st är baserad på det mellanstora batteriet. Senare kommer detta att kompletteras med en grundvariant. Batteriet har en energikapacitet på 45 kWh vilket ger en räckvidd på upp till 330 km (WLTP). Batteriet kan laddas med en maximal laddningseffekt på 7,2 kW (växelström) eller 50 kW (likström). Som tillval finns snabbladdning med 100 kW likström. Grundversionen av ID.3 har en topphastighet på 160 km/h.

Det största batteriet har en energikapacitet på 77 kWh vilket ger bilen en räckvidd på upp till 550 km (WLTP). Batteriet kan laddas från en växelströmskälla med en maximal laddningseffekt på 11 kW och med upp till 125 kW från en likströmskälla.

Räckvidder som möter kundkraven

Beräkningen av räckvidderna har gjorts på rullande landsväg och är utförda i överensstämmelse med det 2017 införda testförfarandet WLTP. Den faktiska räckvidden beror på faktorer som körstil, hastighet, användande av komfortfunktioner och andra förbrukare, utomhustemperaturen, hur många man är i bilen, hur stor last man har ombord och topografin.

Beroende på användningsprofil, kommer 80 % av förarna ändå kunna köra mellan 230 - 330 km med det mindre batteriet (45 kWh), mellan 300-420 km med det medelstora batteriet (58 kW) och mellan 390-550 km med den största batteriversionen (77 kWh) utan att behöva ladda. Den lägre av de angivna räckvidderna täcker även resor i måttlig landsvägsfart och i låga vintertemperaturer. Körning i framförallt stadsmiljö resulterar naturligtvis i längre räckvidder än de som WLTP-värdena indikerar.

Bekväm laddning med Volkswagen laddbox

Vid lanseringen av ID.3 kommer Volkswagen att erbjuda prisvärda laddningsstationer för att ladda bilen hemma. Laddaren kommer att finnas i två versioner som har olika laddningseffekt. Som tillval kan laddningsstationen fås med datalänk och fjärråtkomst, och vid behov även med integrerad elmätare.

Beroende på version kommer enheterna också ha uppkopplade funktioner, till exempel styrning via en app eller fjärrservice. När laddningsstationen väl installerats kan man som ID.3-ägare alltså enkelt koppla in och nattladda bilen.

Nya ID.3 premiärvisas på Frankfurtsalongen.