Volkswagen Transportbilar

Världspremiär – Här är nya Volkswagen ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

Dela

Hannover/Wolfsburg/Södertälje, 9 mars 2022 – Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar presenterar tillsammans en av bilvärldens idag mest avancerade och hållbara bilkoncept. ID. Buzz och ID. Buzz Cargo tar avstamp från en av de mest ikoniska bilmodellerna i historien – T1 Folkabussen – uppdaterad för en ny elektrisk era. Minibussen (MPV) och skåpbilen är också de första i sina respektive klasser att levereras med ett klimatneutralt fotavtryck. En hög andel återanvända material och en helt läderfri interiör, som en del i Volkswagen Transportbilars och Volkswagen Personbilars strategi för minskad miljöpåverkan.

9 mars 2022 - Världspremiär för ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
9 mars 2022 - Världspremiär för ID. Buzz och ID. Buzz Cargo

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo introduceras till hösten på några utvalda marknader, däribland Sverige. Redan i maj kommer bilen att gå att beställa och då handlar det om en 5-sitsig MPV och en skåpbil som båda har ett batteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto), en motor bak som driver på bakhjulen (150kW/204 hk) och en kaross på 471 cm med ett axelavstånd på 299 cm.

Maximal AC-laddning är 11 kW, medan man med CCS-kontakt (DC) kan snabbladda med upp till 170 kW. Att fylla batteriet från 5 till 80% tar cirka 30 minuter.

En hyllning till Folkabussen – Högteknologisk trendsättare med en fantastisk historia

De senaste trenderna och tekniken i en tidlös form sammanfattar nya ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Intelligenta assistanssystem, molnbaserade uppdateringar av bilens mjukvara, Plug & Charge-funktionalitet på kompatibla laddstationer och förstås, massvis med utrymme och praktiska egenskaper.

– ID. Buzz bjuder på en charm som det är lätt att förälska sig i, säger Volkswagens designchef Jozef Kabaň när han beskriver konceptet.

Det är proportionerna som gör den så unik. Proportioner som går igen från Folkabuss-originalet:
– I T1:an så sitter man i princip ovanpå framaxeln och kör och det finns inget överhäng. Även om ID. Buzz förstås har all relevant säkerhet och teknik, så är överhängen fram och bak minimala, fortsätter Jozef Kabaň.

Redan på första Folkabussen så fick form följa funktion, något som i samma höga grad även gäller ID. Buzz. För att minska energiförbrukning och förbättra räckvidden har ID. Buzz en luftmotståndskoefficient på 0,285 och ID. Buzz Cargo 0,29.

För ett liv i rörelse – med gott om plats

I ID. Buzz upplever både förare och passagerare öppna, välkomnande och generösa ytor. Jozef Kabaň:
– Det vi ser är en layout med ett väldigt logiskt och intuitivt interiört koncept som också är mångfacetterat och variabelt.

Båda ID. Buzz-modellerna erbjuder exceptionellt med utrymme inom en kompakt yta. I MPV-versionen kan fem personer resa med gott om plats för sig själva och sitt bagage. Bagageutrymmet är upp till 1.121 liter och fäller man baksätet så utökas detta till 2.205 liter.

Lite senare lanseras också både en sex- och en sjusitsig version, tillika en version med längre hjulbas. ID. Buzz Cargo rymmer 3,9 m3 bakom mellanväggen som separerar kupén från lastutrymmet. Fram finns plats för två, alternativt tre personer.

Koncernens elektriska omställning med MEB-plattformen som möjliggörare

Med nya ID. Buzz accelererar Volkswagen-koncernen sin omställning mot att bli en av världens ledande tillverkare av elektriska fordon. En nyckelfaktor är MEB-plattformen (Modular Electric Drive Kit) – Världens första skalbara plattform för massproducerade elbilar utgör basen för flera av koncernens olika bilar och segment. Till idag utgör MEB-plattformen 30 % av gruppens elbilar, år 2025 planerar man att den kommer utgöra över 80 %.

”Made in Germany”

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer att tillverkas i Hannover på Volkswagen Transportbilars huvudanläggning, med en automationsgrad på upp till 90 %. En majoritet av ID. Buzz-modellernas komponenter för den elektriska drivlinan kommer också från Tyskland och Volkswagens komponentdivision. Elektriska motorer, batterisystem och drivaxlar tillverkas i egna fabriker i Kassel, Braunschweig, Salzgitter och Hannover.

I framtiden kommer batterisystemet till ID. Buzz att produceras av Volkswagen Transportbilar själva i Hannover. Totalt står Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Group Components för cirka 40 % av det totala värdet i en producerad ID. Buzz. Det är ungefär 10 % mer än i övriga konventionella bilmodeller.

I Hannover fortsätter man att bygga Transporter, Caravelle, Multivan och California i generation T6.1, tillsammans med nya Multivan (T7) och de nya ID. Buzz-modellerna.

MODELLÖVERSIKT

Lång hjulbas ger maximalt med utrymme


En jämförelse med en Multivan/Transporter av generation 6.1:
ID. Buzz hjulbas på 2.988 mm i princip likvärdig med T6.1. ID. Buzz-modellernas längd på 4.712 mm är däremot 192 mm kortare än den på T6.1. Jämför man höjden så är den 1.937-1.938 mm på ID. Buzz, mot 1.985 mm på T6.1. Bredden är 81 mm större på ID. Buzz jämfört med T6.1, totalt 1.985 mm (exklusive backspeglar).

I framtiden kommer också en version av ID. Buzz med längre hjulbas (ej som Cargo). Det är den långa versionen som Volkswagen Transportbilar tänker sig att man också ska skeppa över till Nordamerika och börja sälja från år 2024.

ID. Buzz som 5-sitsig MPV

Med dubbla sidoskjutdörrar och plats för två där fram och tre i en generös soffa bak finns utrymmen för ett bekvämt familjeliv. Sätena fram har individuella och justerbara armstöd på insidan som standard. Soffan bak kan skjutas fram och bak, samtidigt som ryggstödets lutning går att justera. I bagageutrymmet ryms 1.121 liter upp till baksoffans ryggslut när soffan står i sitt främre läge. Fälls baksoffan får ID. Buzz ett lastutrymme på hela 2.205 liter.

”The van” – ID. Buzz Cargo

Med ID. Buzz Cargo kan Volkswagen Transportbilar presentera en ultramodern skåpbil med generös elektrisk räckvidd. Den kommer som standard med en tvåsitssoffa bredvid föraren men kan också utrustas med två individuella säten. En fast mellanvägg är också standard. Mellanväggen kan utrustas med ett fönster och med en genomlastningslucka för långa föremål om så önskas.

Lastutrymmet är på 3,9 m3 och rymmer två EUR-pallar. Med en totalvikt på 3.000 kg blir lastvikten upp mot 650 kg. Lastsäkring finns med öglor i golvet och skenor på sidoväggarna. En sidoskjutdörr på höger sida är standard och dubbla sidoskjutdörrar finns som tillval. Baklucka eller dubbeldörrar bak är valet för åtkomst till lastutrymmet bakifrån.

HÅLLBARHET – FÖR MINSKAD MILJÖPÅVERKAN

Pionjärer – koldioxidneutral och fri från animaliska produkter


ID. Buzz och ID. Buzz Cargo levereras ”koldioxidneutralt”. Med detta menas att för utsläpp som uppkommer i samband med produktionen av ID. Buzz i Volkswagen Transportbilars fabrik i Hannover och i Volkswagens olika komponentfabriker, liksom transporterna från fabriken ut till kunderna i Europa, klimatkompenseras.

Volkswagen Transportbilar har satt ett mål att reducera miljöpåverkan (koldioxidutsläpp) med 40 % från 2018 till 2030 i Europa. Detta avser bilens miljöpåverkan genom hela sin livscykel.

Andra exempel på Volkswagen Transportbilars hållbarhetstänk går att finna i den animaliskt läderfria interiören. Ratten i ID. Buzz har fått ett nytt syntetiskt material som ger samma känsla som vanligt läder. Det finns tyger och mattor i bilarna som helt eller delvis är tillverkat av återvunnet material.

SEQUAL® innehåller 10 % fibrer som återvunnits av plaster från havet och 90 % från PES (återvunna PET-flaskor). En ny ”ECO” ArtVelours sätesklädsel som till 71 % tillverkats av återvunnet material, används för första gången inom Volkswagen-koncernen i nya ID. Buzz. Som en del i hållbarhetstänket lovar Volkswagen också att ta hand om uttjänta batterier och förbereda dem för ett nytt uppdrag, till exempel för lagring av solenergi. ID. Buzz har en batterigaranti på 8 år eller 16.000 mil.

Smart laddning – hemma och på vägen

ID. Buzz och ID. Buzz Cargo kommer med tekniken ”vehicle-to-home” inbyggd. Det innebär att man kan, med en speciell laddbox installerad hemma, koppla upp sin bil mot hemmet och både ta emot och skicka ström mellan bilen och hemmet. Ett klassiskt exempel är om man har solpaneler och vill kunna lagra strömmen som produceras under dagen för att använda den i hemmet på kvällen. Detta kommer även att bli möjligt på redan producerade ID.-modeller, via en molnbaserad uppdatering vid senare tillfälle.

Även ”Plug & Charge” kommer att finnas på ID. Buzz-modellerna. Det innebär att man bara behöver koppla in laddkabeln på laddstationen för att starta och betala för sin laddning, utan krångel med appar, brickor eller kort. Denna funktion blir tillgänglig inom nätverk som Ionity, Aral, bp, Enel, EON, Iberdrola och Eviny. Bilen kommunicerar med laddstationen under en standard som är känd som ISO-15118 och betalning sker via ett avtal med Volkswagens ”We Charge”.

EXTERIÖR – FRAMTIDENS FOLKABUSS PERSONIFIERAD

LED – intelligent ljus är mer än bara kosmetika


Precis som på nya Multivan utnyttjar ID. Buzz LED-tekniken till fullo. Den mest avancerade stråkastartekniken ”IQ.Light – LED matrix” förvandlar natt till dag med sitt kraftfulla sken. En ljuslist mellan de båda strålkastarna bryts upp av det stora VW-märket i fronten, en vink till de tidiga Folkabussarna.

Baktill har ID. Buzz för första gången på en bil från Volkswagen Transportbil en horisontell ljuslist som sträcker sig över hela bilens bredd. Med tillvalet IQ.Light så interagerar LED-ljuset med dess ägare genom ett ”hej” och ett ”hejdå” i form av ljussignaler när man närmar sig eller lämnar bilen med nyckeln i fickan.

Symboliken med det intelligenta ljussystemet är att trots Folkabussens långa och ärorika historia så är ID. Buzz av idag riktigt avant-garde och framtidsfokuserad. Den saknar jämförbara konkurrenter eftersom den inte är byggd som en kompromiss mellan traditionella drivlinor och eldrift. Det visar sig både i ett övertag när det gäller praktiskt nyttjande av utrymmet, men också i dess unika design med korta överhäng fram ock bak. Ett ännu tydligare exempel på vad den elbilsfokuserade arkitekturen möjliggör är den snäva vändcirkeln på bara 11,1 meter.

ID. Buzz bekänner färgen med sin tvåtonslackering

Det finns en solid färg (Candy White), fem metallic färger (Mono Silver, Lime Yellow, Starlight Blue, Energetic Orange och Bay Leaf Green) och en pärleffekt metallic (Deep Black) att välja till ID. Buzz. För den ”äkta Folkabuss-looken” rekommenderas dock en tvåtonslackering. Ett vitt tak och motorhuv, för den klassiska V-formen i fronten, kombineras med en nedre färg i blått, grönt, orange eller gult.

INTERIÖR – UTRYMME FÖR ETT LIV I RÖRELSE

Matcha insidan med det yttre

Öppna dörren till ID. Buzz och möts av en smart, komfortabel och trivsam innemiljö. En hög sittposition, gott om fack för förvaring och digitala displayer som guidar dig genom alla funktioner. Om man vill kan interiören matchas med bilens exteriöra färg genom att välja till de interiöra ”Style-paketeten”. Den interiöra färgen ”X-Blue” passar speciellt bra med lacken ”Starlight Blue”, ”Saffron Orange” och ”Energetic Orange” blir en färgglad kombination liksom ”Jade Green” tillsammans med ”Bay leaf Green”.

Som ett fjärde alternativ finns interiören ”Lime Yellow”, som har samma namn som den exteriöra metalliclacken. Om man vill ljusa upp interiören vidare så kan man välja till ”Electric White” som ger en ljus instrumentbräda, ratt och andra ytor i bilen.

Digitaliserad och uppkopplad

I ID. Buzz och ID. Buzz Cargo är det flesta funktioner digitala. Framför ratten finns en display på 5,3 tum som visar den viktigaste informationen för föraren. Centralt placerad sitter infotainmentsystemet ”Ready 2 Discover” med en 10-tums skärm som standard. Med tillvalet ”Discover Pro” växer displayen både med innehåll och i storlek, till 12 tum.

Uppkopplade tjänster inom We Connect och We Connect Plus ingår, liksom trådlös App-Connect och digital radio (DAB+). De senare tjänsterna är dock tillval på ID. Buzz Cargo. Under infotainmentsystemet finns i båda modellerna en utfällbar mugghållare för två flaskor. På ID. Buzz Cargo tillkommer dessutom en mugghållare vid båda de främre A-stolparna.

Det finns gott om USB-C uttag i ID. Buzz. I MPV-modellen upp till 8 stycken och i Cargo upp till 5 stycken. Om bilen har regnsensor tillkommer ett USB-C uttag på innerbackspegeln för att enkelt kunna koppla in en så kallad ”dash camera”.

Som redan känt från övriga ID.-modeller har MPV-versionen den interaktiva ljuslisten ”ID. Light” som löper nedanför framrutan. Den signalerar till föraren med olika typer av ljussignaler, till exempel om navigationssystemet vill berätta att du ska svänga eller om du håller på att lämna ditt körfält. Vid fara, till exempel om du närmar dig ett långsammare fordon alldeles för snabbt, så lyser den upp i en tydlig röd varning.

Den interiöra belysningen ”Ambient Light” bidrar till helhetskänslan. I MPV-version kan du ställa belysningen i 10 olika färger och det finns ett 30-färgerssystem som tillval med möjlighet att individuellt justera färgen för instrumentpanelen, de fyra dörrsidorna och förvaringsfacken i dörrarna. Även infotainmentsystemet kan ställas i olika färgkombinationer via sin ”Mood menu”.

Praktisk och säker sittkomfort

Som standard har MPV-versionen justerbara armstöd på insidan i framsätena och med uppgraderade stolar tillkommer armstöd på båda sidor, för en riktig ”kaptenstolskänsla”. Båda framstolarna har inbyggda sidokrockkuddar och på förarstolen finns också en krockkudde som är placerad på insidan och kan skydda från islag med medpassageraren fram. Det mest exklusiva sätesvalet ger helt elektriskt justerbara framstolar med minnesfunktion och massage.

Baksoffan är del- och fällbar i 1/3 eller 2/3. Den kan också skjutas fram och bak 15 cm och ryggstödets lutning kan också justeras till de åkandes personliga preferens. I lastutrymmet kan man välja till ett justerbart dubbelgolv som möjliggör en helt plan lastyta när baksoffan fällts fram.

”Buzz Box” är en smart konsol mellan framstolarna som innehåller förvaringsmöjligheter, isskrapa och flasköppnare. ”Buzz Box” för Cargo har en lite annan layout, anpassad för arbete.

AVGASFRI ELDRIFT PÅ VÄGARNA

Energisk kraft med 150 kW

Totalt tolv litiumjonbatteri-moduler lagrar tillsammans 77 kWh av användbar energi i ID. Buzz och ID. Buzz Cargo. Energin går till en elmotor på 204 hk (150 kW) som är integrerad i bakaxeln och driver bakhjulen. Med ett vridmoment på 310 Nm, tillgänglig direkt från start, erbjuder ID. Buzz dynamiska köregenskaper. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 145 km/h. ID. Buzz kan snabbladdas med upp till 170 kW, vilket gör att det tar cirka 30 minuter att fylla batteriet från 5 till 80 procent.

ASSISTANSSYSTEM PÅ VÄGEN MOT AUTONOM KÖRNING

Upptäck uppdaterade Travel Assist och Park Assist Plus


I ID. Buzz tillkommer en minnesfunktion som gör det möjligt att ”spela in” en svår parkeringsmanövrering. Det innebär att man kan be ID. Buzz att återupprepa samma parkering efter att man en gång lärt ID. Buzz hur man ska köra på den specifika platsen.

Även den semiautonoma körassistenten ”Travel Assist” har fått nya funktioner. I ID. Buzz klarar den av en omkörning med filbyte (vid hastigheter över 90 km/h). Travel Assist-systemet kan också lära sig från andra ID.-bilar med samma system var man till exempel bäst ligger i sin fil på en viss vägsträcka. Om flera bilar innan valt att hålla mer till höger eller vänster för att undvika en vägskada, så skickas denna information ut till alla andra ID.-bilar som då kan anamma samma körbeteende när deras Travel Assist är aktiverad.

Som mest kan man få ID. Buzz med över 30 assistanssystem. Och med framtida molnbaserade uppdateringar kan detta komma att utökas till 35 system.

STANDARDUTRUSTNING OCH TILLVAL

Nedan följer ett litet urval av vilken utrustning som ingår eller kan adderas. Observera att denna lista inte tar hänsyn till vad som eventuellt kan komma att ingå i en mer generös svensk standardutrustning.

Standard ID. Buzz Pro – Exteriört

  • Elektriskt justerbara och uppvärmningsbara ytterbackspeglar i svart högglans
  • Lackerade stötfångare
  • LED-strålkastare
  • Lättmetallfälg ”Tilburg”, 8J x19 fram med däck 235/60 R19 105T, 9Jx19 bak med däck 255/50 R19 107T
  • Tonade rutor bak

Standard ID. Buzz Pro – Interiört

  • Armstöd på insidan av framstolarna
  • Höjdjusterbara framstolar i tyg ”Sonom”
  • Del- och skjutbart baksäte
  • Utdragbart insynsskydd i lastutrymmet
  • Golvbelysning fram och bak

Standard ID. Buzz Pro – Assistanssystem

  • Lane Assist
  • Trafikskyltavläsning
  • Front Assist
  • C2x

Standard ID. Buzz Pro – Funktionalitet

  • Trådlös App-Connect
  • DAB+
  • Parkeringssensorer
  • Induktiv laddning för mobiltelefon
  • 2-zons klimatanläggning
  • 5 högtalare
  • Nyckellöst start
  • ”Ready 2 Discover” infotainmentsystem

Tillval ID. Buzz Pro – Exteriört

  • IQ-Light – LED-matrix strålkastare
  • LED-bakljus med animerade funktioner
  • Lättmetallfälgar 19 – 21 tum

Tillval ID. Buzz Pro – Interiört

  • ”Style” och ”Style Plus” interiörer (med tvåtonskulör och vit ratt/instrumentbräda)
  • ”Style” och ”Style Plus” premiuminteriörer (med tvåtonskulör och vit ratt/instrumentbräda)
  • Bagagenät

Tillval ID. Buzz Pro – Assistanssystem

  • ACC – Adaptiv farthållare
  • Keyless Advance
  • Park Assist/Park Assist Plus
  • Backkamera
  • Travel Assist

Tillval ID. Buzz Pro – Funktionalitet

  • Ambient interiörbelysning 30 färger
  • 12 tums infotainmentskärm
  • ”Discover Pro” navigationssystem
  • Röststyrning

Standard ID. Buzz Cargo – Exteriört

  • Elektriskt justerbara och uppvärmningsbara ytterbackspeglar i svart
  • Lackerade stötfångare
  • LED-strålkastare
  • Stålfälg med hjulsidor, 8J x18 fram med däck 235/60 R18 103T, 8,5Jx18 bak med däck 255/55 R18 105T
  • Baklucka med glasruta
  • Sidoskjutdörr höger

Standard ID. Buzz Cargo – Interiört

  • ”Robust” golvbeklädnad i kupén
  • Höjdjusterbar förarstol i tyg ”Basket”
  • Passagerarsoffa
  • Trägolv i lastutrymmet
  • Mellanvägg

Standard ID. Buzz Cargo – Assistanssystem

  • Front Assist
  • C2x

Standard ID. Buzz Cargo – Funktionalitet

  • Bluetooth mobilkoppling
  • DAB+
  • Multifunktionsratt
  • 1-zons klimatanläggning med parkeringsvärmare
  • 2 högtalare
  • Nyckellös start
  • ”Ready 2 Discover” infotainmentsystem

Tillval ID. Buzz Cargo – Exteriört

  • IQ.Light – LED Matrix-strålkastare
  • Lättmetallfälgar 19-20 tum
  • Elektrisk baklucka

Tillval ID. Buzz Cargo – Interiört

  • Mellanvägg med fast fönster
  • Mellanvägg med fönster och genomlastningslucka
  • Fästsken på sidoväggen
  • Fästskena på mellanväggen

Tillval ID. Buzz Cargo – Assistanssystem

  • ACC – Adaptiv farthållare
  • Backkamera
  • Travel Assist

Tillval ID. Buzz Cargo – Funktionalitet

  • Elektriskt utfällbar dragkrok
  • ”Discover Pro” navigationssystem
  • Röststyrning
  • Trådlös App-connect
  • Induktiv mobilladdning
  • Keyless Advance

Nyckelord

Kontakter

Bilder

9 mars 2022 - Världspremiär för ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
9 mars 2022 - Världspremiär för ID. Buzz och ID. Buzz Cargo
Ladda ned bild
ID. Buzz lanseras i ett 5-sitsigt utförande
ID. Buzz lanseras i ett 5-sitsigt utförande
Ladda ned bild
En helt elektrisk "nytolkning" av Folkabussen
En helt elektrisk "nytolkning" av Folkabussen
Ladda ned bild
ID. Buzz bjuder på ett leende och en vink till förfadern - Folkabussen från 1950
ID. Buzz bjuder på ett leende och en vink till förfadern - Folkabussen från 1950
Ladda ned bild
471 cm lång, 194 cm hög och 198,5 cm bred (exklusive backspeglarna)
471 cm lång, 194 cm hög och 198,5 cm bred (exklusive backspeglarna)
Ladda ned bild
Sidoskjutdörrarna är bara en av alla egenskaper som gör denna bil så "familjevänlig"
Sidoskjutdörrarna är bara en av alla egenskaper som gör denna bil så "familjevänlig"
Ladda ned bild
ID. Buzz har en ratt i syntetiskt läder
ID. Buzz har en ratt i syntetiskt läder
Ladda ned bild
En uppkopplad och digital förarmiljö
En uppkopplad och digital förarmiljö
Ladda ned bild
Gott om plats för fem personer i ID. Buzz
Gott om plats för fem personer i ID. Buzz
Ladda ned bild
Soffan kan skjutas fram och tillbaka och ryggstödets lutning kan justeras
Soffan kan skjutas fram och tillbaka och ryggstödets lutning kan justeras
Ladda ned bild
Här rymmer det upp till 1.121 liter
Här rymmer det upp till 1.121 liter
Ladda ned bild
Med ett extra lastgolv (ej i bild) kan lastutrymmet hållas plant när baksoffan fälls
Med ett extra lastgolv (ej i bild) kan lastutrymmet hållas plant när baksoffan fälls
Ladda ned bild
ID. Buzz Cargo har samma yttre mått som MPV-versionen
ID. Buzz Cargo har samma yttre mått som MPV-versionen
Ladda ned bild
Med ett batteri på 77 kW blir räckvidden generös
Med ett batteri på 77 kW blir räckvidden generös
Ladda ned bild
LED-stråkastare är standard, kan uppgraderas till LED-matrix
LED-stråkastare är standard, kan uppgraderas till LED-matrix
Ladda ned bild
Baklucka eller bakdörrar till ID. Buzz Cargo? Ditt val.
Baklucka eller bakdörrar till ID. Buzz Cargo? Ditt val.
Ladda ned bild
På ID. Buzz Cargo är sidoskjutdörr på höger standard och dubbla skjutdörrar tillval
På ID. Buzz Cargo är sidoskjutdörr på höger standard och dubbla skjutdörrar tillval
Ladda ned bild
En interiör anpassad för yrkesfolk
En interiör anpassad för yrkesfolk
Ladda ned bild
På en 10-tums central display sköter man huvuddelen av bilens funktioner
På en 10-tums central display sköter man huvuddelen av bilens funktioner
Ladda ned bild
En passagerarsoffa är standard i ID. Buzz Cargo medan passagerarsäte är tillval (bilden)
En passagerarsoffa är standard i ID. Buzz Cargo medan passagerarsäte är tillval (bilden)
Ladda ned bild
Lastvolymen är 3,9 kubikmeter och bilens totalvikt 3.000 kg
Lastvolymen är 3,9 kubikmeter och bilens totalvikt 3.000 kg
Ladda ned bild
Här ryms två EUR-pallar
Här ryms två EUR-pallar
Ladda ned bild
Tvåtonslackering finns i fyra färger, tillsammans med vitt tak och "motorhuv"
Tvåtonslackering finns i fyra färger, tillsammans med vitt tak och "motorhuv"
Ladda ned bild
ID. Buzz i "Energetic Orange"
ID. Buzz i "Energetic Orange"
Ladda ned bild
ID. Buzz-modellerna har motorn bak och bakhjulsdrift, fler versioner är att vänta i framtiden
ID. Buzz-modellerna har motorn bak och bakhjulsdrift, fler versioner är att vänta i framtiden
Ladda ned bild
Även interiören kan matchas färgmässigt med bilens exteriöra färg
Även interiören kan matchas färgmässigt med bilens exteriöra färg
Ladda ned bild
ID. Buzz-modellerna levereras enligt ett klimatneutralt koncept
ID. Buzz-modellerna levereras enligt ett klimatneutralt koncept
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Transportbilar
Volkswagen Group Sverige AB
151 88 Södertälje

08-553 865 00http://www.volkswagen-transportbilar.se

Volkswagen Transportbilar (VWCV, Volkswagen Commercial Vehicles) opererar som ett eget märke inom Volkswagen-gruppen och är ansvariga för att utveckla, tillverka och sälja lätta transportbilar på den internationella marknaden. Modellutbudet omfattar även personbilar och husbilar. Inom Volkswagen-gruppen är man också huvudansvarig för utvecklandet av autonom körning, Maas och TaaS (Mobility/Transport as a Service) och framtida produkter som ”robo-taxis” och ”robo-vans”. Fabriker finns i Hannover (D), Poznań (PL), Września (PL) och Pacheco (ARG). VWCV sysselsätter över 24,000 människor globalt, varav cirka 15,000 i Hannover där huvudkontoret finns. I Sverige säljs Volkswagen Transportbilar via ett 90-tal återförsäljare runt om i landet. Det svenska huvudkontoret finns i Södertälje, Volkswagen Group Sverige AB. Volkswagen Transportbilar är det klart ledande märket i Sverige med modellserierna Caddy, Transporter, Crafter och senare under 2022 - ID. Buzz och ID. Buzz Cargo.

Följ Volkswagen Transportbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Transportbilar

Från konceptbil till produktionsfärdig ID. Buzz – Följ med på resan när den elektriska folkabussen från Volkswagen blev till27.4.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover, 27 april 2022 – Från konceptbilen Buzz 2017, fram till den serietillverkade ID. Buzz och ID. Buzz Cargo, ligger fem års hårt arbete från utvecklingsteamet hos Volkswagen Transportbilar och Volkswagen Personbilar. I en ny dokumentär från Volkswagen kan man följa hur konstruktörerna lyckades överföra grundprincipen hos den legendariska T1 folkabussen till en helt eldriven minibuss och skåpbil som tillfredsställer alla moderna krav på säkerhet, åkkomfort och vardagsflexibilitet.

Nya Amarok visar upp sig - Karaktärsfull och högteknologisk pickup från Volkswagen Transportbilar26.4.2022 09:34:34 CEST | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 26 april 2022 – I år kommer Volkswagen Transportbilar presentera en helt ny generation av sin bästsäljande pickup Amarok. Med ännu vassare köregenskaper, både på och utanför de asfalterade vägarna, och med det senaste inom assistanssystem. Nya Amarok är utvecklad och designad i Tyskland och Australien, och kommer att byggas i Sydafrika. Siktet är inställt på att försvara sin premiumposition inom pickupens B-segment.

Nedräkning för ID. Buzz. En pånyttfödd ikon.22.2.2022 17:28:07 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 22 februari 2022 – Konceptbilen av ID. Buzz som visades på Detroit Motor Show i januari 2017 resulterade i kraftiga hejarop från hela världen. Den positiva responsen gjorde valet enkelt – ID. Buzz skulle bli verklighet. Efter fem intensiva år av utveckling är det nu dags att presentera denna pånyttfödda moderna och helt elektriska version av en ikon. Den 9 mars visas ID. Buzz och ID. Buzz Cargo upp för första gången i en livesänd världspremiär. Lansering i Europa väntas sedan ske i september.

Nya Amarok gör sig redo14.1.2022 19:10:33 CET | Pressmeddelande

Södertälje/Hannover 14 januari 2022 – Nu närmar sig tidpunkten då Volkswagen Transportbilar kan visa upp helt nya Amarok för omvärlden. Till sommaren är det dags för världspremiär av denna historiskt omtyckta modell. Med tydlig och självsäker Volkswagen-design, både exteriört och interiört, siktar Amarok fortsatt in sig på premiumsegmentet av pickuper. Effektiva V6 TDI-motorer och en uppsjö av ny teknik säkerställer komfort, kraft och lastkapacitet, både på och utanför de asfalterade vägarna.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum