Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment.

Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 10.9-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta.

LED-strålkastare och ny ljusramp bak

Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu sportigare och modernare ut. Ett antal detaljer återspeglar DNA från sportbilsikonen 911 och 918 Spyder. I synnerhet belysningen spelar en avgörande roll. Nya Macan är som standard utrustad med strålkastare med LED-teknologi. Det högteknologiska belysningssystemet innehåller moduler med tredimensionell design som ytterligare kan optimeras om så önskas. Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS) styr ljusfördelningen adaptivt.

Macans front har omarbetats i detalj och ser nu ännu bredare ut medan det nydesignade bakpartiet bygger vidare på föregångarens eleganta design. Den tredelade, tredimensionella ljusrampen med LED-teknologi är ett annat typiskt designelement hos Porsche. Även bromsljusens fyrpunktsdesign speglar märkesidentiteten.

Nya tillval: GT-ratt, jonisering och trafikstockningsassistans

Inuti befästs nya Macans släktskapmed 911 med den sportiga GT-ratten som finns som tillval. Reglaget Sport Response Button som sitter på ratten är en del av Sport Chrono-paketet som är ett tillval. Porsche har utökat listan med komforttillval till att inkludera eluppvärmd vindruta och en joniseringsanläggning som renar luften inne i kupén. Tack vare nya exteriörlacker som “Miami Blue”, “Mamba Green Metallic” “Dolomite Silver Metallic” och “Crayon”, liksom nya interiörpaket kan Macan nu mer än någonsin skräddarsys efter personliga önskemål.

I och med faceliften har Porsche också utökat antalet assistanssystem i Macan. Den nya trafikstockningsassistansen gör körningen bekvämare i hastigheter upp till 60 km/tim. Systemet ger delvis automatisk acceleration och inbromsning men kan också styra bilen i trafikstockningar och långsamgående trafik.

10.9-tums pekskärm och full uppkoppling

Tack vare nya Porsche Communication Management (PCM), kan Macan erbjuda full uppkoppling och ett antal digitala funktioner. Ovanför Porsches typiska förhöjda mittkonsol har en full-HD pekskärm, förstorad från 7.2 till 10.9 tum, byggts in i den nydesignade instrumentpanelen. Precis som i Panamera och Cayenne kan gränssnittet i infotainmentsystemet skräddarsys genom att använda de inställbara användarvyerna. Luftutsläppen har också gjorts om och placerats under den centrala pekskärmen.

Alla versioner av Macan är utrustade med modulen Connect Plus, vilket gör att bilen är uppkopplad som standard. Modulen stödjer olika digitala funktioner och tjänster som intelligent röststyrning och trafikinformation i realtid som är en del av det online system för navigation som är en del av standardutrustningen. En av de viktigaste delarna i systemet är ”Here Cloud”-uppkopplingen som erbjuder svärmbaserad trafikinformation. Genom att använda den nya appen Offroad Precision App är det också möjligt att dokumentera och analysera körupplevelser vid terrängkörning.

Optimerat chassi med nya däck och fälgar

Tack vare ett optimerat chassi behåller Macan sin status som sportbilen framför alla i segmentet kompakta SUV-modeller. Fintrimning av chassit ger neutrala köregenskaper parat med ökad stabilitet och förbättrad komfort. Trots att det är ovanligt för en SUV behåller Macan däck med olika dimensioner fram och bak. Liksom i Porsches sportmodeller gör det här arrangemanget att föraren fullt ut kan utnyttja det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM). Nyutvecklade däck med förbättrade prestanda ger ännu bättre sidogrepp för ökad körglädje, medan de nya 20- och 21-tumsfälgarna ger ännu mer spelrum för en personlig design.

Succé: mer än 350 000 Macan sedan 2014

Macan är en äkta framgångssaga. Kombinationen av typiska Porsche-prestanda på alla slags underlag och en hög grad av användbarhet i vardagen imponerade på kunderna redan från första början. Sedan 2014 har Porsche levererat mer än 350 000 bilar. Den nya versionen av modellen presenterades i Kina, där Macan är särskilt populär med mer än 100 000 levererade bilar hittills. Den nya modellen erbjuds till att börja med endast för den kinesiska marknaden. Ytterligare versioner och marknader blir aktuella under loppet av det här året.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i