Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment.

Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 10.9-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta.

LED-strålkastare och ny ljusramp bak

Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu sportigare och modernare ut. Ett antal detaljer återspeglar DNA från sportbilsikonen 911 och 918 Spyder. I synnerhet belysningen spelar en avgörande roll. Nya Macan är som standard utrustad med strålkastare med LED-teknologi. Det högteknologiska belysningssystemet innehåller moduler med tredimensionell design som ytterligare kan optimeras om så önskas. Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS) styr ljusfördelningen adaptivt.

Macans front har omarbetats i detalj och ser nu ännu bredare ut medan det nydesignade bakpartiet bygger vidare på föregångarens eleganta design. Den tredelade, tredimensionella ljusrampen med LED-teknologi är ett annat typiskt designelement hos Porsche. Även bromsljusens fyrpunktsdesign speglar märkesidentiteten.

Nya tillval: GT-ratt, jonisering och trafikstockningsassistans

Inuti befästs nya Macans släktskapmed 911 med den sportiga GT-ratten som finns som tillval. Reglaget Sport Response Button som sitter på ratten är en del av Sport Chrono-paketet som är ett tillval. Porsche har utökat listan med komforttillval till att inkludera eluppvärmd vindruta och en joniseringsanläggning som renar luften inne i kupén. Tack vare nya exteriörlacker som “Miami Blue”, “Mamba Green Metallic” “Dolomite Silver Metallic” och “Crayon”, liksom nya interiörpaket kan Macan nu mer än någonsin skräddarsys efter personliga önskemål.

I och med faceliften har Porsche också utökat antalet assistanssystem i Macan. Den nya trafikstockningsassistansen gör körningen bekvämare i hastigheter upp till 60 km/tim. Systemet ger delvis automatisk acceleration och inbromsning men kan också styra bilen i trafikstockningar och långsamgående trafik.

10.9-tums pekskärm och full uppkoppling

Tack vare nya Porsche Communication Management (PCM), kan Macan erbjuda full uppkoppling och ett antal digitala funktioner. Ovanför Porsches typiska förhöjda mittkonsol har en full-HD pekskärm, förstorad från 7.2 till 10.9 tum, byggts in i den nydesignade instrumentpanelen. Precis som i Panamera och Cayenne kan gränssnittet i infotainmentsystemet skräddarsys genom att använda de inställbara användarvyerna. Luftutsläppen har också gjorts om och placerats under den centrala pekskärmen.

Alla versioner av Macan är utrustade med modulen Connect Plus, vilket gör att bilen är uppkopplad som standard. Modulen stödjer olika digitala funktioner och tjänster som intelligent röststyrning och trafikinformation i realtid som är en del av det online system för navigation som är en del av standardutrustningen. En av de viktigaste delarna i systemet är ”Here Cloud”-uppkopplingen som erbjuder svärmbaserad trafikinformation. Genom att använda den nya appen Offroad Precision App är det också möjligt att dokumentera och analysera körupplevelser vid terrängkörning.

Optimerat chassi med nya däck och fälgar

Tack vare ett optimerat chassi behåller Macan sin status som sportbilen framför alla i segmentet kompakta SUV-modeller. Fintrimning av chassit ger neutrala köregenskaper parat med ökad stabilitet och förbättrad komfort. Trots att det är ovanligt för en SUV behåller Macan däck med olika dimensioner fram och bak. Liksom i Porsches sportmodeller gör det här arrangemanget att föraren fullt ut kan utnyttja det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM). Nyutvecklade däck med förbättrade prestanda ger ännu bättre sidogrepp för ökad körglädje, medan de nya 20- och 21-tumsfälgarna ger ännu mer spelrum för en personlig design.

Succé: mer än 350 000 Macan sedan 2014

Macan är en äkta framgångssaga. Kombinationen av typiska Porsche-prestanda på alla slags underlag och en hög grad av användbarhet i vardagen imponerade på kunderna redan från första början. Sedan 2014 har Porsche levererat mer än 350 000 bilar. Den nya versionen av modellen presenterades i Kina, där Macan är särskilt populär med mer än 100 000 levererade bilar hittills. Den nya modellen erbjuds till att börja med endast för den kinesiska marknaden. Ytterligare versioner och marknader blir aktuella under loppet av det här året.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Den starkaste serietillverkade Porschen någonsin sätter rekord på Laguna Seca och Nürburgring11.3.2024 14:36:36 CET | Pressmeddelande

Porsche utökar modellutbudet av sin eldrivna sportsedan med modellerna Taycan Turbo GT och Taycan Turbo GT Weissach Package. Den sistnämnda är konstruerad för bankörning och får utan baksäte ett ännu bättre förhållande mellan vikt och effekt. Vid toppeffekt kan båda modellerna leverera mer än 1 100 hk. I kombination med aerodynamiska förändringar och lättviktsåtgärder höjer dessa helt elektriska GT-sportbilar den kördynamiska ribban.

Nya Porsche Taycan – starkare, snabbare, längre!7.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Porsche Taycan har fått en omfattande uppdatering. De nya versionerna har mer effekt, längre räckvidd, accelererar snabbare och laddar snabbare med större stabilitet. Designavdelningen har vässat formerna och samtidigt differentierat Turbo-modellerna tydligare. Alla Taycan-versioner har en mer omfattande standardutrustningslista och är försedda med den senaste generationen av interiörkonceptet Porsche Driver Experience.