Världspremiär i Shanghai för nya Porsche Macan

Porsche har presenterat nya Macan i Shanghai. Den kompakta SUV-modellen har varit en stor succé alltsedan den lanserades 2014 och är nu vidareutvecklad när det gäller design, komfort, uppkoppling och köregenskaper, vilket gör att Macan förblir det sportiga alternativet i sitt segment.

Nya Macan förblir trogen Porsches design-DNA med en tredimensionell ljusramp baktill med LED-ljus. LED-teknologi i huvudstrålkastarna ingår också som standard. De mest framträdande innovationerna inuti bilen är en 10.9-tums pekskärm till den nya Porsche Communication Management (PCM), nya luftutsläpp och tillvalet GT-ratt som känns igen från 911. PCM ger tillgång till nya digitala funktioner, som intelligent röststyrning och ett online navigationssystem som är en del av standardutrustningen. Komforttillvalen inkluderar nu också trafikstockningsassistans, joniseringsanläggning och eluppvärmd vindruta.

LED-strålkastare och ny ljusramp bak

Tack vare ett antal medvetna exteriöra förändringar ser nya Macan ännu sportigare och modernare ut. Ett antal detaljer återspeglar DNA från sportbilsikonen 911 och 918 Spyder. I synnerhet belysningen spelar en avgörande roll. Nya Macan är som standard utrustad med strålkastare med LED-teknologi. Det högteknologiska belysningssystemet innehåller moduler med tredimensionell design som ytterligare kan optimeras om så önskas. Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS) styr ljusfördelningen adaptivt.

Macans front har omarbetats i detalj och ser nu ännu bredare ut medan det nydesignade bakpartiet bygger vidare på föregångarens eleganta design. Den tredelade, tredimensionella ljusrampen med LED-teknologi är ett annat typiskt designelement hos Porsche. Även bromsljusens fyrpunktsdesign speglar märkesidentiteten.

Nya tillval: GT-ratt, jonisering och trafikstockningsassistans

Inuti befästs nya Macans släktskapmed 911 med den sportiga GT-ratten som finns som tillval. Reglaget Sport Response Button som sitter på ratten är en del av Sport Chrono-paketet som är ett tillval. Porsche har utökat listan med komforttillval till att inkludera eluppvärmd vindruta och en joniseringsanläggning som renar luften inne i kupén. Tack vare nya exteriörlacker som “Miami Blue”, “Mamba Green Metallic” “Dolomite Silver Metallic” och “Crayon”, liksom nya interiörpaket kan Macan nu mer än någonsin skräddarsys efter personliga önskemål.

I och med faceliften har Porsche också utökat antalet assistanssystem i Macan. Den nya trafikstockningsassistansen gör körningen bekvämare i hastigheter upp till 60 km/tim. Systemet ger delvis automatisk acceleration och inbromsning men kan också styra bilen i trafikstockningar och långsamgående trafik.

10.9-tums pekskärm och full uppkoppling

Tack vare nya Porsche Communication Management (PCM), kan Macan erbjuda full uppkoppling och ett antal digitala funktioner. Ovanför Porsches typiska förhöjda mittkonsol har en full-HD pekskärm, förstorad från 7.2 till 10.9 tum, byggts in i den nydesignade instrumentpanelen. Precis som i Panamera och Cayenne kan gränssnittet i infotainmentsystemet skräddarsys genom att använda de inställbara användarvyerna. Luftutsläppen har också gjorts om och placerats under den centrala pekskärmen.

Alla versioner av Macan är utrustade med modulen Connect Plus, vilket gör att bilen är uppkopplad som standard. Modulen stödjer olika digitala funktioner och tjänster som intelligent röststyrning och trafikinformation i realtid som är en del av det online system för navigation som är en del av standardutrustningen. En av de viktigaste delarna i systemet är ”Here Cloud”-uppkopplingen som erbjuder svärmbaserad trafikinformation. Genom att använda den nya appen Offroad Precision App är det också möjligt att dokumentera och analysera körupplevelser vid terrängkörning.

Optimerat chassi med nya däck och fälgar

Tack vare ett optimerat chassi behåller Macan sin status som sportbilen framför alla i segmentet kompakta SUV-modeller. Fintrimning av chassit ger neutrala köregenskaper parat med ökad stabilitet och förbättrad komfort. Trots att det är ovanligt för en SUV behåller Macan däck med olika dimensioner fram och bak. Liksom i Porsches sportmodeller gör det här arrangemanget att föraren fullt ut kan utnyttja det intelligenta fyrhjulsdriftsystemet Porsche Traction Management (PTM). Nyutvecklade däck med förbättrade prestanda ger ännu bättre sidogrepp för ökad körglädje, medan de nya 20- och 21-tumsfälgarna ger ännu mer spelrum för en personlig design.

Succé: mer än 350 000 Macan sedan 2014

Macan är en äkta framgångssaga. Kombinationen av typiska Porsche-prestanda på alla slags underlag och en hög grad av användbarhet i vardagen imponerade på kunderna redan från första början. Sedan 2014 har Porsche levererat mer än 350 000 bilar. Den nya versionen av modellen presenterades i Kina, där Macan är särskilt populär med mer än 100 000 levererade bilar hittills. Den nya modellen erbjuds till att börja med endast för den kinesiska marknaden. Ytterligare versioner och marknader blir aktuella under loppet av det här året.

Fler bilder finns i Porsche Newsroom (http://newsroom.porsche.com) och i Porsches pressdatabas (https://presse.porsche.de).

Nya Cayenne S Coupé med 440 hk kan beställas nu15.5.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Porsche lanserar nu ytterligare en kraftfull variant av Cayenne Coupé. S-modellen kan beställas från och med nu och når återförsäljarna i slutet av juli. Cayenne S Coupé har en 2,9 liters V6-motor med dubbelturbo som utvecklar 324 kW (440 hk). Med ett maximalt vridmoment av 550 Nm accelererar SUV-coupén från 0 – 100 km/tim på 5,0 sekunder i kombination med Sport Chrono-paketet som är standard. Siffran sjunker till 4,9 sekunder om man väljer ett av de tre lättviktssportpaketen som finns som tillval. Toppfarten är 263 km/tim. Priset för Cayenne S Coupé börjar på 995 000 kronor. Förutom Sport Chrono-paketet ingår hastighetsberoende styrning Power Steering Plus, 20-tums lättmetallfälgar, Park Assist fram och bak inklusive backkamera och Porsche Active Suspension management (PASM) i standardutrustningen. Porsche breddar modellprogrammet med nya Cayenne S Coupé. Cayenne Coupé med 250 kW (340 hk) och Cayenne Turbo Coupé med 404 kW (550 hk) finns tillgängliga hos återförsäljarna från och med s

Nya Porsche 911 Speedster serietillverkas - begränsad upplaga med 510 hästkrafter7.5.2019 09:30:07 CESTPressmeddelande

Porsche 911 Speedster väckte stort uppseende redan när den presenterades som ett koncept. Nu inleder Porsche serietillverkningen av den tvåsitsiga öppna sportmodellen. I 911 Speedster kombineras en strävan att skapa en renodlad, förarorienterad bil med motorsportsteknologi användbar i vardagen. Utgångspunkten för utvecklingen av modellen är 911 R (2016) och 911 GT3. En högvarvig fyraliters boxersugmotor på 375 kW (510 hk) skapar en emotionell ljudbild på förarplatsen. GT-transmissionen är en sexväxlad manuell växellåda. Utseendemässigt bygger nya Speedster en bro till sin egen historia – till föregångaren till alla sportbilar från Porsche, 356 ”Nr 1” Roadster från 1948. Nya 911 Speedster, som kommer att tillverkas i en begränsad serie, påminner om ursprungsmodellen. Exakt 1 948 exemplar kommer att tillverkas i Porsches fabrik i Zuffenhausen i Tyskland från mitten av 2019. 911 Speedster hade världspremiär som konceptmodell vid ceremonin för ”Porsche 70 år” i Zuffenhausen 2018. Andra pub