Världspremiär vid Frankfurtsalongen för “New Volkswagen”
- Volkswagen presenterar ny varumärkesdesign och ny logotyp på bilsalongen i Frankfurt
- Presentationen av varumärket blir betydligt yngre, mer digital och generellt modernare
- Efter Beetle och Golf kommer ID.3 att inleda en ny era för Volkswagen
- Ralf Brandstätter, Volkswagens COO: " På IAA kommer ID.3 och vår nya varumärkesdesign att visa resultatet av vårt arbete."
- Jürgen Stackmann, Volkswagens sälj- och marknadsdirektör: "Den omfattande omprofileringen är en logisk följd av varumärkets strategiska omvandling."
Efter Beetle and Golf kommer ID.3 att inleda en ny era för Volkswagen – elektrisk, helt uppkopplad och koldioxidneutral. Den strategiska omvandlingen med en omorientering av innehåll och hållbara produkter, som inleddes för nästan fyra år sedan, ska nu bli synlig med den nya varumärkesdesignen. Sammantaget blir presentationen av varumärket betydligt yngre, mer digital och därför mer modern.
– Frankfurtsalongen blir ett avgörande ögonblick i den strategiska omvandlingen av varumärket Volkswagen. Resultatet av vårt arbete kommer att visualiseras i och med ID.3 och den nya varumärkedesignen för Volkswagen personbilar. Vi ser fram emot att presentera ”New Volkswagen” för allmänheten, säger Ralf Brandstätter, Chief Operating Officer på Volkswagen.
– Volkswagen har fattat och genomfört djärva beslut inom nästan alla områden av sin verksamhet. Den omfattande omprofileringen är en logisk följd av varumärkets strategiska omvandling. Jag är mycket stolt över vad vi har uppnått: ”New Volkswagen” har en presentation som är kraftfull, fräsch, positiv och attraktiv, säger Jürgen Stackmann, styrelsemedlem för Volkswagen med ansvar för försäljning, marknad och eftermarknad.
Naturlig del av människors liv
Den nya varumärkedesignen ”New Volkswagen” kommer att synas och märkas i bildesignen, i kundkontakter och i företagets presentation som helhet. Målet är att skapa en ny 360-graders kundupplevelse som är modern och fascinerande över hela världen och som fungerar i alla kanaler.
– Den nya varumärkesdesignen speglar en mobilitet som är en naturlig del av människors liv. Volkswagen har alltid varit en viktig del i detta. I den nya mobilitetsåldern är mottot "digital first", utan filter, säger Volkswagens designchef Klaus Bischoff, som spelat en nyckelroll i utvecklingen av den nya varumärkesidentiteten.
Till skillnad från normal praxis i branschen utvecklades inte den nya varumärkesdesignen av externa byråer utan av ett gemensamt team inom Volkswagen Design and Marketing. Designen implementerades med full integration av alla avdelningar i företaget på bara nio månader, med hjälp av ett koncept som Volkswagen utvecklat särskilt för detta.
Mer modern logotype
Den nya designen kommer att vara djärvare och mer färgstark, och digitalt orienterad – från varumärkeslogotyp till bildmaterial. Varumärkets visuella språk kommer att skilja sig väsentligt från varumärket idag.
– Som en allmän princip är målet i framtiden inte att visa en perfekt reklamvärld. I vår presentation vill vi bli mer mänskliga och livliga, anta kundens perspektiv i större utsträckning och berätta äkta historier. I framtiden kommer fokus inte längre att ligga så mycket på bilen som på människors liv och mobilitetsupplevelser, säger Jochen Sengpiehl, Volkswagens marknadsdirektör.
Symbolen och varumärket för Volkswagen blir den nya logotypen, som blir mer modern, tydligare och enklare. Logotypen kommer att reduceras till dess väsentliga element och presenteras med en ny design som är platt och tvådimensionell. Den tillåter mer flexibel användning och kommer att vara tydligt igenkännbar i digitala medier. Detta gäller också piktogram, typografi, färger och layouter. För första gången kommer varumärket också att ha en ljudlogo. En annan nyhet är att en kvinnlig röst kommer att användas.
Premiär i september
Den internationella utrullningen av den nya varumärkedesignen börjar på bilsalongen i Frankfurt i september. Startsignalen blir avtäckandet av den nya logotypen på företagets huvudkontor i Wolfsburg.
Övergången ska implementeras i flera vågor med en kostnadsoptimerad och resursbesparande strategi. Inledningsvis kommer varumärkets anläggningar och återförsäljare i Europa att byta, följt av Kina i oktober. Övergången kommer sedan att genomföras steg för steg i Nord- och Sydamerika såväl som i resten av världen med start i början av 2020.
Sammantaget kommer 171 marknader att påverkas. På de mer än 10 000 anläggningarna för återförsäljare och servicepartners i hela världen kommer cirka 70 000 logotyper att ersättas. Omprofileringen av varumärket Volkswagen kommer därför att bli en av de största i sitt slag inom industrin världen över.
Kommunikation direkt med kunder
Den nya varumärkedesignen är resultatet av strategin Transform 2025+ som antogs av Volkswagen hösten 2015. Varumärket förbereder sig nu för fas 2 i Transform 2025+, utrullningen av sin e-mobilitets- och digitaliseringsstrategi.
Detta inkluderar också den grundläggande justeringen av hur företaget kommunicerar med sina kunder. För första gången kommer Volkswagen, som tillverkare, att kunna kommunicera direkt med kunden via bilens nätverk, återförsäljare och kunder i ett Volkswagen-ekosystem med fokus på kunden. Volkswagen håller på att förvandlas från en ren biltillverkare till en leverantör av mobilitetstjänster som sträcker sig bortom kundens egen bil.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkInformationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder
Länkar
Om
År 2018 levererade Volkswagen 6,24 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades totalt 53 471 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,1 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, T-Cross, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Golf Alltrack, T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen återlanserar Touran i Sverige16.4.2024 14:42:20 CEST | Pressmeddelande
Den mångsidiga familjebilen Touran med upp till sju sittplatser erbjuds återigen på den svenska marknaden.
En bilikon fyller 50 år – Volkswagen började tillverka Golf den 29 mars 197429.3.2024 09:21:50 CET | Pressmeddelande
För exakt 50 år sedan, den 29 mars 1974, började Volkswagen serietillverka Golf i Wolfsburg. Ingen visste den dagen i mars att denna kompaktbil – efterföljaren till legendariska Beetle (”Bubblan”) – skulle bli den mest framgångsrika Volkswagen-modellen och den mest sålda europeiska bilen någonsin.
Säljstart för nya Volkswagen Passat eHybrid – Laddhybrid med upp till 13 mils räckvidd på el28.3.2024 08:00:05 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar utbudet av drivlinor till nya Passat. Nu startar försäljningen av de två nya laddhybriderna (eHybrid) med en systemeffekt på 204 hk respektive 272 hk. En elektrisk räckvidd på upp till 131 km (WLTP, beroende på utrustningsversion) gör Passat eHybrid till en elbil i vardagen. Dessutom startar försäljningen av den starkaste turbodieselversionen (TDI) med 193 hk och 4MOTION fyrhjulsdrift som standard. Sedan i höstas erbjuds även en mildhybrid (eTSI) med 150 hk.
Dubbel världspremiär för de sportiga elbilarna ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer – Volkswagen presenterar bilder och inledande fakta13.3.2024 18:18:38 CET | Pressmeddelande
Volkswagen utökar sitt utbud av sportiga GTX-modeller. I en dubbel världspremiär gör nu nya ID.3 GTX och ID.7 GTX Tourer sin debut. De två sportiga modellerna kommer att lanseras med en GTX-specifik exteriördesign, inklusive speciella front- och ljussignaturer, sportiga designdetaljer i interiören och kraftfull eldrift. De sportigaste modellerna från den helt eldrivna ID.-familjen bär GTX-märket sedan 2021.
Säljstart för nya Volkswagen ID.7 Tourer8.3.2024 15:43:19 CET | Pressmeddelande
Volkswagens nya eldrivna kombi ID.7 Tourer går nu att beställa på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset för den välutrustade versionen ID.7 Tourer Pro Edition är från 659 900 kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum