Världsrekordtid för Porsche 911 GT2 RS på Nürburgring

Porsche har med 911 GT2 RS satt ett nytt världsrekord för gatgodkända sportbilar på Nürburgring Nordschleife. Med en varvtid på 6 minuter och 47,3 sekunder blir den nya modellen därmed den snabbaste Porsche 911 runt Nordslingan genom tiderna.

Rekordtiden 6 minuter och 47,3 sekunder runt den 20,6 kilometer långa banan sattes den 20 september och försöket övervakades av en notarie . Även de förväntningar Porsche hade överträffades. Frank-Steffen Walliser, Vice President för Motorsport och GT-bilar: “Då vi började utvecklingsprocessen satte vi upp ett varvtidsmål för GT2 RS på under 7 minuter och 5 sekunder. Att vi lyckades slå det målet med 17,7 sekunder hedrar våra utvecklingsingenjörer, mekaniker och förare, som visat exceptionellt stark laganda i det här arbetet. Resultatet talar för sig själv: GT2 RS är inte bara den starkaste, utan också den snabbaste 911 som någonsin byggts”.

Rekordtiden var inte en engångsföreteelse: Lars Kern (30) från Tyskland och Nick Tandy (32) från UK slog det föregående rekordet för gatgodkända sportbilar (6 minuter och 52,01 sekunder) vid första försöket och satte sedan ytterligare fem påföljande varvtider under 6 minuter och 50 sekunder. Andreas Preuninger, Direktör för GT-bilar: “Det är inte bara rekordtiden i sig som demonstrerar GT2 RS kvaliteter, men också att den är så konsekvent i utförandet, vid varje varv. Vi är särskilt stolta över det faktum att de här tiderna uppnåddes med två olika fordon och två olika förare, eftersom det understryker GT2 RS förmåga att reproducera rekordresultatet om och om igen”.

Tandy, som är fabriksförare för Porsche, reste direkt från ett sextimmarsrace i Austin, Texas till Nürburgring, och hanterade bytet av Le Mans-prototypen Porsche 919 Hybrid mot den 700-hästar starka 911 GT2 RS med Michelin Pilot Cup 2-däck på ett imponerande sätt. Det var dock Lars Kern, som är testförare för Porsche och med stor passion för racing, som till sist satte den officiella rekordtiden. Vid sidan av Carrera Cup Australia tävlar Kern regelbundet i VLN Endurance Championship på Nürburgring och känner Nordslingan i minsta detalj. Världsrekordet började spelas in klockan 7:11 på kvällen och avslutades 6 minuter och 47.3 sekunder senare, under ideala förhållanden. Som brukligt för värdsrekordtider på Nordslingan mättes tiden utmed 20,6-kilometerssträckan. Bilens genomsnittshastighet uppmättes till 184,11 km/h.

Den snabbaste och starkaste gatgodkända 911:an genom tiderna hade världspremiär i slutet av Juni, på The Festival of Speed i Goodwood, UK. Hjärtat i supersportbilen är en 515-kW (700 hk) sexcylindrig boxermotor med biturbo. Med full tank väger den 1,470 kg och accelererar från noll till 100 km/h på 2,8 sekunder. Den bakhjulsdrivna kupén har en toppfart på 340 km/h och slår, med sin motorsport-nära drivlineteknologi, sin 3,6-liter stora föregångare med 59 kW (80 hk) och uppnår ett vridmoment om 750 Nm (en ökning med 50 Nm).

Fler bilder finns att tillgå i Porsche Newroom ( www.newsroom.porsche.com ) och i Porsches pressdatabas (www.presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning Porsche GT2 RS: blandad körning 11,8 liter per 100 km, cO”-utsläpp 269 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Macan, Cayenne och Panamera. År 2018 registrerades 1 830 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina, USA och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Helsingborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Möt våren i nya Porsche 911 Cabriolet9.1.2019 07:00:00Pressmeddelande

Sex veckor efter lanseringen av nya Porsche 911 riktas blickarna mot 911 Cabriolet. En öppen 911 är en flera decennier lång tradition som inleddes när Porsche introducerade prototypen till den första 911 Cabriolet på den internationella bilsalongen (IAA) i Frankfurt i september 1981, till både kundernas och fansens stora förtjusning. Den första öppna 911:an rullade av det löpande bandet 1982 och har sedan dess alltid funnits med i modellprogrammet. Den öppna versionen av den ikoniska sportbilsmodellen kommer att lanseras under 2019 med alla innovativa detaljer från Coupén inklusive funktioner som hör Cabriolet-modellen till, som ny hydraulik som gör det möjligt att öppna och stänga taket snabbare än någonsin. Den nya modellen följer Coupéns moderna linjer även om formen fortsätter att vara en omisskännlig Porsche 911 Cabriolet. Det helt automatiska tygtaket har en bakruta i glas medan takets struktur innehåller integrerade bågar av magnesium som effektivt förhindrar att taket blåses up

Nya Porsche 718 T – mindre är mer19.12.2018 07:00:00Pressmeddelande

Med 718 T har Porsche överfört den puristiska designen från 1968 års 911 T till sin serie tvåsitsiga sportmodeller. Den nya modellen i Boxster- och Cayman-serien förenar den fyrcylindriga turboladdade boxermotorn på 220 kW (300 hk) med en särskilt emotionell körupplevelse. Ett stort antal utrustningsdetaljer understryker T-modellernas inriktning på höga prestanda. Där ingår 20-tums lättmetallfälgar, 20 mm sänkt PASM sportchassi – för första gången i kombination med den turboladdade 2,0-litersmotorn i den här modellserien – kortare växelspak med växellägena markerade i rött och Sport Chrono-paketet. Både Boxster- och Cayman-varianterna av 718 T erbjuds med en sexväxlad manuell växellåda och Porsche Torque Vectoring (PTV), inklusive mekanisk differentialspärr till bakaxeln. Som tillval erbjuds också Porsches dubbelkopplingslåda (PDK). “T” står traditionellt för ”Touring” hos Porsche och är synonymt med körglädje i sin renaste form. 718 T hör i första hand hemma på kurviga landsvägar och