Världsrekordtid för Porsche 911 GT2 RS på Nürburgring

Porsche har med 911 GT2 RS satt ett nytt världsrekord för gatgodkända sportbilar på Nürburgring Nordschleife. Med en varvtid på 6 minuter och 47,3 sekunder blir den nya modellen därmed den snabbaste Porsche 911 runt Nordslingan genom tiderna.

Rekordtiden 6 minuter och 47,3 sekunder runt den 20,6 kilometer långa banan sattes den 20 september och försöket övervakades av en notarie . Även de förväntningar Porsche hade överträffades. Frank-Steffen Walliser, Vice President för Motorsport och GT-bilar: “Då vi började utvecklingsprocessen satte vi upp ett varvtidsmål för GT2 RS på under 7 minuter och 5 sekunder. Att vi lyckades slå det målet med 17,7 sekunder hedrar våra utvecklingsingenjörer, mekaniker och förare, som visat exceptionellt stark laganda i det här arbetet. Resultatet talar för sig själv: GT2 RS är inte bara den starkaste, utan också den snabbaste 911 som någonsin byggts”.

Rekordtiden var inte en engångsföreteelse: Lars Kern (30) från Tyskland och Nick Tandy (32) från UK slog det föregående rekordet för gatgodkända sportbilar (6 minuter och 52,01 sekunder) vid första försöket och satte sedan ytterligare fem påföljande varvtider under 6 minuter och 50 sekunder. Andreas Preuninger, Direktör för GT-bilar: “Det är inte bara rekordtiden i sig som demonstrerar GT2 RS kvaliteter, men också att den är så konsekvent i utförandet, vid varje varv. Vi är särskilt stolta över det faktum att de här tiderna uppnåddes med två olika fordon och två olika förare, eftersom det understryker GT2 RS förmåga att reproducera rekordresultatet om och om igen”.

Tandy, som är fabriksförare för Porsche, reste direkt från ett sextimmarsrace i Austin, Texas till Nürburgring, och hanterade bytet av Le Mans-prototypen Porsche 919 Hybrid mot den 700-hästar starka 911 GT2 RS med Michelin Pilot Cup 2-däck på ett imponerande sätt. Det var dock Lars Kern, som är testförare för Porsche och med stor passion för racing, som till sist satte den officiella rekordtiden. Vid sidan av Carrera Cup Australia tävlar Kern regelbundet i VLN Endurance Championship på Nürburgring och känner Nordslingan i minsta detalj. Världsrekordet började spelas in klockan 7:11 på kvällen och avslutades 6 minuter och 47.3 sekunder senare, under ideala förhållanden. Som brukligt för värdsrekordtider på Nordslingan mättes tiden utmed 20,6-kilometerssträckan. Bilens genomsnittshastighet uppmättes till 184,11 km/h.

Den snabbaste och starkaste gatgodkända 911:an genom tiderna hade världspremiär i slutet av Juni, på The Festival of Speed i Goodwood, UK. Hjärtat i supersportbilen är en 515-kW (700 hk) sexcylindrig boxermotor med biturbo. Med full tank väger den 1,470 kg och accelererar från noll till 100 km/h på 2,8 sekunder. Den bakhjulsdrivna kupén har en toppfart på 340 km/h och slår, med sin motorsport-nära drivlineteknologi, sin 3,6-liter stora föregångare med 59 kW (80 hk) och uppnår ett vridmoment om 750 Nm (en ökning med 50 Nm).

Fler bilder finns att tillgå i Porsche Newroom ( www.newsroom.porsche.com ) och i Porsches pressdatabas (www.presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning Porsche GT2 RS: blandad körning 11,8 liter per 100 km, cO”-utsläpp 269 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsches första elektriska sportbil heter Taycan8.6.2018 22:00Pressmeddelande

Framtiden kommer ett steg närmare. Serietillverkningen av Porsches första helt eldrivna bil inleds nästa år. Inför det har bilen nu fått sitt officiella namn. Konceptstudien ”Mission E”, namnet som hittills använts för att beskriva Porsches helt eldrivna fordon, kommer att kallas Taycan. Namnet kan ungefär översättas till ”en livlig ung häst”, vilket anspelar på bilden mitt i Porsches vapensköld, som sedan 1952 föreställer en stegrande hingst. - Vår nya elektriska sportbil är stark och tillförlitlig, det är en bil som kan köras över långa sträckor och som står för frihet, säger Oliver Blume CEO för Porsche AG. Det orientaliska namnet markerar också lanseringen av den första elektriska bilen med Porsches själ. Porsche avslöjade namnet på sin första helt eldrivna modell i samband med invigningsceremonin av ”Porsche 70 år.” Två permanent arbetande synkronmotorer (PSM) med en total effekt av över 600 hk (440 kW) ger den elektriska sportbilen en acceleration från 0 – 100 km/tim på klart und

Världspremiär för Porsche 911 Speedster Concept8.6.2018 21:00Pressmeddelande

Porsche ger sig själv en fin present inför märkets 70-årsfirande. 911 Speedster Concept är en färdig studie av en öppen och mycket spännande sportbil. Den bildar en länk mellan den allra första Porsche 356 ”Nr 1” Roadster, som godkändes för trafik den 8 juni 1948, och dagens Porsche-modeller. Med sitt renodlade koncept och historiskt korrekta utförande avspeglar 911 Speedster Concept tydligt Porsche-märkets kärnvärden. Bilens främsta syfte är att förmedla äkta körupplevelser. Tekniken under konceptstudiens tvåtonslackade kaross kommer från dagens GT-modeller. Den utvecklades vid Porsche Motorsport Centre, där också 911 GT2 RS och nu senast GT3 RS kom till. Världspremiären för 911 Speedster Concept är en del av Zuffenhausens officiella firande av Porsches 70-årsdag som sportbilstillverkare. Konceptstudien ger en glimt av hur en potentiell serietillverkad version skulle kunna se ut, även om en sådan modell inte kan presenteras förrän 2019. Ett beslut om att gå vidare med en sådan modell