Världsrekordtid för Porsche 911 GT2 RS på Nürburgring

Porsche har med 911 GT2 RS satt ett nytt världsrekord för gatgodkända sportbilar på Nürburgring Nordschleife. Med en varvtid på 6 minuter och 47,3 sekunder blir den nya modellen därmed den snabbaste Porsche 911 runt Nordslingan genom tiderna.

Rekordtiden 6 minuter och 47,3 sekunder runt den 20,6 kilometer långa banan sattes den 20 september och försöket övervakades av en notarie . Även de förväntningar Porsche hade överträffades. Frank-Steffen Walliser, Vice President för Motorsport och GT-bilar: “Då vi började utvecklingsprocessen satte vi upp ett varvtidsmål för GT2 RS på under 7 minuter och 5 sekunder. Att vi lyckades slå det målet med 17,7 sekunder hedrar våra utvecklingsingenjörer, mekaniker och förare, som visat exceptionellt stark laganda i det här arbetet. Resultatet talar för sig själv: GT2 RS är inte bara den starkaste, utan också den snabbaste 911 som någonsin byggts”.

Rekordtiden var inte en engångsföreteelse: Lars Kern (30) från Tyskland och Nick Tandy (32) från UK slog det föregående rekordet för gatgodkända sportbilar (6 minuter och 52,01 sekunder) vid första försöket och satte sedan ytterligare fem påföljande varvtider under 6 minuter och 50 sekunder. Andreas Preuninger, Direktör för GT-bilar: “Det är inte bara rekordtiden i sig som demonstrerar GT2 RS kvaliteter, men också att den är så konsekvent i utförandet, vid varje varv. Vi är särskilt stolta över det faktum att de här tiderna uppnåddes med två olika fordon och två olika förare, eftersom det understryker GT2 RS förmåga att reproducera rekordresultatet om och om igen”.

Tandy, som är fabriksförare för Porsche, reste direkt från ett sextimmarsrace i Austin, Texas till Nürburgring, och hanterade bytet av Le Mans-prototypen Porsche 919 Hybrid mot den 700-hästar starka 911 GT2 RS med Michelin Pilot Cup 2-däck på ett imponerande sätt. Det var dock Lars Kern, som är testförare för Porsche och med stor passion för racing, som till sist satte den officiella rekordtiden. Vid sidan av Carrera Cup Australia tävlar Kern regelbundet i VLN Endurance Championship på Nürburgring och känner Nordslingan i minsta detalj. Världsrekordet började spelas in klockan 7:11 på kvällen och avslutades 6 minuter och 47.3 sekunder senare, under ideala förhållanden. Som brukligt för värdsrekordtider på Nordslingan mättes tiden utmed 20,6-kilometerssträckan. Bilens genomsnittshastighet uppmättes till 184,11 km/h.

Den snabbaste och starkaste gatgodkända 911:an genom tiderna hade världspremiär i slutet av Juni, på The Festival of Speed i Goodwood, UK. Hjärtat i supersportbilen är en 515-kW (700 hk) sexcylindrig boxermotor med biturbo. Med full tank väger den 1,470 kg och accelererar från noll till 100 km/h på 2,8 sekunder. Den bakhjulsdrivna kupén har en toppfart på 340 km/h och slår, med sin motorsport-nära drivlineteknologi, sin 3,6-liter stora föregångare med 59 kW (80 hk) och uppnår ett vridmoment om 750 Nm (en ökning med 50 Nm).

Fler bilder finns att tillgå i Porsche Newroom ( www.newsroom.porsche.com ) och i Porsches pressdatabas (www.presse.porsche.de ).

Bränsleförbrukning Porsche GT2 RS: blandad körning 11,8 liter per 100 km, cO”-utsläpp 269 g/km.

För ytterligare information kontakta Andreas Lundberg på tel  46 (0)70 165 18 40 eller e-mail:andreas.lundberg@porsche.se

Porsche är en av världens mest framgångsrika sportbilstillverkare med modellserierna 911, 718 Boxster, 718 Cayman, Cayenne, Macan och Panamera. År 2016 registrerades 1 335 Porsche i Sverige. Porsches största marknader är Kina och Tyskland. I Sverige säljs nya Porsche genom Porsche Center som finns i Borås, Göteborg, Kalmar, Malmö, Stockholm, Umeå och Örebro.

Porsche slår nytt varvrekord på Nürburgrings Nordslinga2.11.2018 09:00Pressmeddelande

Porsche har i samarbete med Manthey-Racing satt ännu ett nytt rekord på Nürburgrings Nordslinga. På torsdagen den 25 oktober 2018 körde en Porsche 911 GT2 RS MR med 515 kW (700 hk) den 20,6 kilometer långa banan på 6:40,3 minuter. Ingen bil godkänd för vanlig trafik har någonsin varit så snabb på banan som brukar kallas ”Det gröna helvetet.” Det var Porsches testförare Lars Kern som satt bakom ratten på rekordbilen som ställts in speciellt för ”Nordslingan” av tekniker från Porsche och experter från Manthey-Racing. Lars Kern satte redan i september 2017 varvrekord på samma bana i en serietillverkad Porsche 911 GT2 RS. - Vi höll ögonen på vädret hela dagen och frågade oss om en sådant här test var möjligt. Vi skulle inte ha tagit några risker om det regnade eller om banan var det minsta fuktig, säger Dr. Frank-Steffen Walliser, ansvarig för Motorsport och GT-modeller. - Den här versionen av Porsche 911 GT2 RS är utrustad med ett nytt prestandakit från Manthey-Racing som kompletterats me

Serietillverkning av Porsche Mission E Cross Turismo22.10.2018 08:00Pressmeddelande

Porsche ger grönt ljus för serietillverkning av konceptstudien Mission E Cross Turismo, vilket därmed blir företagets andra helt eldrivna sportbil. Porsche kommer att skapa 300 nya arbetstillfällen vid huvudkontoret i Zuffenhausen inför tillverkningen av bilen, som premiärvisades som konceptstudie på Genèves bilsalong 2018. Konceptstudien Mission E Cross Turismo var en av höjdpunkterna i Genève och fick ett varmt mottagande av såväl mässbesökare som av media. Fyrdörrarsmodellen Cross Turismo har en 800-volts arkitektur och är förberedd för att kopplas samman med ett nätverk för snabbladdning. Den har en motoreffekt på 600 hk och 500 kilometers räckvidd (NEDC). Mission E Cross Turismo är ett derivat på Porsches första helt eldrivna modell, Taycan, som lanseras under 2019. Introduktionen av Taycan skapar 1 200 nya arbetstillfällen i Zuffenhausen. Stor vikt har lagts vid hållbarhet i produktionen som därför blir koldioxidneutral. Porsche planerar att investera mer än sex miljarder Euro i