Världsunik butik på Frölunda Torg framröstad: Tatuering och vintagekläder i neonrosa

Världens första butik vars innehåll bestämts av besökarna – i helgen öppnade den. Som första köpcentrum i världen lät Frölunda Torg sina besökare rösta fram ett helt nytt butikskoncept. Resultatet? En neonrosa tatuerings- och secondhandbutik med namnet The ink ‘n vintage shop.

Foto: Frölunda Torg

Världens första butik där besökarna bestämt allt – nu är dess innehåll klart. Framröstat av besökarna, som fick bestämma allt från vad som skulle säljas till butikens inredning och personalens kläder. Köpcentrumet fick in över 3000 förslag på vad butiken skulle sälja.

Juryn enades om det som var mest populärt i omröstningen. Resultatet: en kombinerad tatueringsstudio och second hand-butik – i en neonrosa lokal med en vägg i fuskpäls och personal klädda i hawaiiskjortor.

– Är det second hand våra besökare vill ha så ska de naturligtvis få det. Att också plocka in en tatuerare går i linje med vår strategi kring upplevelsebaserad marknadsföring. Vi vill erbjuda kunderna mer än bara shopping, säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda Torg.

Idégivare till kampanjen är byrån Dear Friends, som menar att kampanjen varit ett bra sätt att lära känna målgruppen bättre:

– Vi vet att konsumenter efterfrågar transparenta varumärken och med den här kampanjen tog vi det steget längre och lät målgruppen vara med och bestämma. Resultatet blev inte bara en annorlunda butik, vi har också lärt oss massor om vad målgruppen vill ha, det tar vi med oss till framtida projekt, säger Sandra Bohlin, art director på Dear Friends.

Det som skulle kunna uppfattas endast som en rolig aktivitet har en större betydelse för Frölunda Torg:

– Vi ville skapa en upplevelse utöver det vanliga. vi vill ju vara ett annorlunda köpcentrum som överraskar och bjuder på nya upplevelse för våra besökare, och det kändes spännande att låta dom vara med och påverka vårt utbud, säger Johanne Gabrielson, marknadschef, Frölunda Torg.

Butiken kommer till att börja med att hållas öppen en månad, likt en popup-butik. Men tanken är på sikt att den kan bli permanent.

Foto: Frölunda Torg

421 42 Västra Förlund

Frölunda Torg storinvesterar i unikt grönt energiprojekt!8.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Frölunda Torg lanserar i år projektet Geo Sol, en jätteinvestering i förnybar energi som ska försörja fastigheten. Unikt är att energin från solen omvandlas till komfortkyla och spillvärmen från den processen lagras i berget till vintern när värmen behövs. Investeringen beräknas till cirka 32 miljoner kronor, och sänker årligen Frölunda Torgs fossila utsläpp med 225 ton C02. – Det är en investering för klimatet, och ett led i ett omfattande och nytänkande hållbarhetsarbete, säger David Schongin, Centrumchef Frölunda Torg.

Unik juldekor på Frölunda Torg26.11.2018 11:03:00 CETPressmeddelande

Årets julbelysning på Frölunda Torg är världsunik och spektakulär - ett strålande Askungens häst- och vagnekipage med glittrande ljus, placerat i Centralhallen. - Det är en magisk upplevelse, en sagomiljö att uppleva bortom det kommersiella. En plats att mötas på och drömma sig bort en stund. på, säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda torg. I Centralhallen, mitt i Frölunda Torg, har alltså Askungens fina vagn parkerat med ett hästekipage och en pumpavagn på byggts upp. Hela ekipaget är 14 meter långt och pumpavagnen fyra meter hög. Totalt är det 6000 ledlampor som glittrar över hela vagnen och hästarna. Den unika och spektakulära juldekoren kompletteras av ett sagolandskap med prinsessans slott som skymtas i horisonten och små härliga vintermiljöer med feér och andra sagofigurer som bidrar till den magiska atmosfären. – Frölunda Torg har nu i tre år arbetat konsekvent i sin varumärkesplattform kring att skapa ”Händelsernas Centrum”. Förra året gjorde vi den lyckade julkampa