Världsunik butik på Frölunda Torg framröstad: Tatuering och vintagekläder i neonrosa

Världens första butik vars innehåll bestämts av besökarna – i helgen öppnade den. Som första köpcentrum i världen lät Frölunda Torg sina besökare rösta fram ett helt nytt butikskoncept. Resultatet? En neonrosa tatuerings- och secondhandbutik med namnet The ink ‘n vintage shop.

Foto: Frölunda Torg

Världens första butik där besökarna bestämt allt – nu är dess innehåll klart. Framröstat av besökarna, som fick bestämma allt från vad som skulle säljas till butikens inredning och personalens kläder. Köpcentrumet fick in över 3000 förslag på vad butiken skulle sälja.

Juryn enades om det som var mest populärt i omröstningen. Resultatet: en kombinerad tatueringsstudio och second hand-butik – i en neonrosa lokal med en vägg i fuskpäls och personal klädda i hawaiiskjortor.

– Är det second hand våra besökare vill ha så ska de naturligtvis få det. Att också plocka in en tatuerare går i linje med vår strategi kring upplevelsebaserad marknadsföring. Vi vill erbjuda kunderna mer än bara shopping, säger Johanne Gabrielson, marknadschef på Frölunda Torg.

Idégivare till kampanjen är byrån Dear Friends, som menar att kampanjen varit ett bra sätt att lära känna målgruppen bättre:

– Vi vet att konsumenter efterfrågar transparenta varumärken och med den här kampanjen tog vi det steget längre och lät målgruppen vara med och bestämma. Resultatet blev inte bara en annorlunda butik, vi har också lärt oss massor om vad målgruppen vill ha, det tar vi med oss till framtida projekt, säger Sandra Bohlin, art director på Dear Friends.

Det som skulle kunna uppfattas endast som en rolig aktivitet har en större betydelse för Frölunda Torg:

– Vi ville skapa en upplevelse utöver det vanliga. vi vill ju vara ett annorlunda köpcentrum som överraskar och bjuder på nya upplevelse för våra besökare, och det kändes spännande att låta dom vara med och påverka vårt utbud, säger Johanne Gabrielson, marknadschef, Frölunda Torg.

Butiken kommer till att börja med att hållas öppen en månad, likt en popup-butik. Men tanken är på sikt att den kan bli permanent.

Foto: Frölunda Torg
Foto: Tommy Öhman

Frölunda Torg återhämtar sig - nu öppnar två nya butiker19.10.2020 07:59:45 CEST | Pressmeddelande

På Frölunda Torg händer mycket i år – bara i oktober öppnar två nya butiker, barn- och babybutiken Lilla Rummet och köksproduktkedjan Kitch´n. – Att förnya och anpassa utbudet av butiker på ett köpcentrum till nya vanor är viktigare än någonsin, säger Anders Strand, Centrumchef Frölunda Torg, som nu ser att en återhämtning sker trots pandemins konsekvenser: tappet av besökare och omsättning fortsätter att krympa.

Strålande effekt av stora energiprojektet på Frölunda Torg5.10.2020 11:00:17 CEST | Pressmeddelande

För drygt ett år sedan invigdes GeoSol på Frölunda Torg, en jätteinvestering i förnybar energi som försörjer köpcentrumet med såväl kyla som värme. Redan ett år senare syns en strålande tydlig effekt: - Minskade inköp av fjärrvärme och el för att energiförsörja fastigheten har redan bidragit till ett minskat CO2-utslätt på ca 190 ton årligen. Det motsvarar exempelvis 1189 flygresor från Göteborg till Barcelona, säger Henrik Pihlblad, teknisk chef Frölunda Torg och ansvarig för projektet.

Tre nytillskott på Frölunda Torg i vår23.4.2020 09:33:46 CEST | Pressmeddelande

Coronakrisen har drabbat inte minst restaurangnäringen – men Glenn Sportsbar har nu öppnat på köpcentrumet Frölunda Torg i Göteborg. Därmed får det redan stora utbudet av restauranger ett välkommet nytillskott. – Att vi nu kan bredda utbudet med en sportbar känns både efterlängtat och spännande, säger Tobias Heurlin, biträdande Centrumchef Frölunda Torg. Två nya butiker öppnar även inom kort på köpcentrumet: skokedjan Skechers och zoobutiken Arken Zoo.