Världsunikt visualiseringslabb byggs på Universeum med stöd av 50 miljoner kronor från Stenastiftelsen

Universeum blir först i världen med ett publikt visualiseringslabb där människor får utforska och förstå vetenskaplig data med hjälp av den allra senaste visualiseringstekniken. Labbet möjliggörs genom en donation på 50 miljoner kronor från Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Anders Ynnerman, Carina Halvord och Madeleine Olsson Eriksson

Den tekniska utvecklingen går snabbt och digitaliseringen förändrar förutsättningar, sammanhang och former för både folkbildning och utbildning. Med ett nytt och världsunikt visualiseringslabb ska Universeum skapa bryggor mellan människor, vetenskaplig data och digital teknik för att stärka lärandet på flera sätt.

– Det är otroligt stort att kunna kommunicera vetenskap och forskning med den allra senaste tekniken. Universeum blir först i världen med att skapa en publik forsknings- och utbildningsmiljö där vetenskaplig data blir tillgänglig för alla, berättar Carina Halvord, VD på Universeum.

I visualiseringslabbet får besökarna utforska hur digitalisering genom visualiseringsteknik och artificiell intelligens kan användas för att att lösa utmaningar i Sverige och världen. Innehållet bygger på autentisk tvärvetenskaplig data och visualiseras med den senaste tekniken.

Labbstationer för utforskande och förståelse

Lärandet i visualiseringslabbet utgår från konceptet exploranation, en mix av utforskande (explore) och förklarande (explain). Lärandemetoden har sitt ursprung i visualiseringsforskning som Anders Ynnerman bedriver vid Visualiseringscenter C och Linköpings universitet.

Labbstationerna kommer till exempel handla om utforskning av rymden, stadsutveckling eller analys av klimatförändringar och global resursfördelning. Men visualiseringslabbet handlar också om att skapa förståelse för själva tekniken bakom.

– Aktuella samhällsfrågor och politiska beslut rymmer ofta inslag som leder till digitala processer. Därför blir kunskap om digitalisering allt viktigare för att kunna nyttja viktiga samhällsfunktioner och delta i det demokratiska samtalet. Det är också viktigt att använda kraften i digitaliseringen för lärande och tillväxt och här spelar visualiseringstekniken och AI en avgörande roll, säger Carina Halvord.

Ett lärande i förändring

Samtidigt som vetenskaplig data utforskas och förstås av visualiseringslabbets besökare, utvecklas didaktiken utifrån det lärande som sker i labbet. Området, som är outforskat och i högsta grad innovativt, utgår från lärandecentrerad digitalisiering.

– Det är extremt spännande. Barn och ungdomar har förmågan att tolka bilder på ett sätt som tidigare generationer inte har naturligt i sig. I labbet visualiserar vi kunskap genom att bygga bilder av vetenskaplig data, och då får dessa förmågor användas fullt ut på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Teknikutvecklingen och digitaliseringen kommer oundvikligen att förändra lärprocesserna, men exakt hur vet vi inte. Vi vet bara att det kommer ske och Universeum ska både vara en del av och följa den utvecklingen, säger Carina Halvord.

Ett projekt i bred samverkan

Skapandet av visualiseringslabbet sker i nära samverkan med Visualiseringscenter C, Chalmers, Göteborgs universitet och Linköpings universitet. Projektet blir möjligt tack vare Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kulturs donation på 50 miljoner kronor.

– Folkbildning i sig är viktigt för oss och när det som här kombineras med innovativ teknik och vetenskap ligger det oss extra varmt om hjärtat. Vi ser fram emot att följa uppbyggnaden och så småningom även användningen av det färdiga visualiseringslabbet, som vi hoppas kommer vara till nytta och glädje för många under lång tid framåt. Både här hemma men även på internationell nivå, kommenterar Madeleine Olsson Eriksson, styrelseordförande i Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Redan inom något år är planen att släppa ett par labbstationer på Universeum för att testa och lära mer om vad som fungerar i publika miljöer. Invigning av det färdiga visualiseringslabbet planeras till slutet av 2021.

– Stenastiftelsen och professor Anders Ynnerman är avgörande för att vi ska kunna förverkliga visualiseringslabbet. Universeum är motor och självklar arena, men vi klarar det inte på egen hand. Med engagemanget från Stenastiftelsen och Anders Ynnermans världsledande forskning kan vi bygga ett nytt kompetensfält i regionen. Vem vet vilka möjligheter det genererar? funderar Carina Halvord.

Visualiseringslabbet är en del av Universeums storsatsning på lärandecentrerad digitalisering. En annan del är projektet Wisdome, inom vilket Universeum och fyra andra science center ska bygga visualiseringsdomer med stöd av en jubileumsdonation från Knut och Alice Wallenbergs stiftelse. Satsningen som helhet syftar till att möta nya samhällsbehov inom utbildningssystemet och näringslivet och utvecklingsarbetet planeras pågå 2019–2021.

Anders Ynnerman, Carina Halvord och Madeleine Olsson Eriksson

Ungas kraft bygger broar mellan samhälle, skola, familj och näringsliv10.6.2019 13:07:00 CESTPressmeddelande

Ungas kraft är en unik satsning, inte bara i Sverige utan i Europa. Satsningen drivs av Universeum tillsammans med Göteborgsregionen och Göteborgs Stad och följs av forskare från Göteborgs universitet. Ungas kraft syftar till att få fler unga att klara grundskolan och söka sig vidare till fortsatta studier. På sikt bidrar satsningen till att stödja landets kompetensförsörjning och minska utanförskapet i samhället. 800 elever med familjer samt 200 lärare och annan skolpersonal på Landamäreskolan och Svartedalsskolan deltar i satsningen som nu avslutat det andra läsåret av tre. Efter sommaren går Ungas kraft in på sin näst sista termin.

Mellanstadieelever digitaliserar hälso- och sjukvården – dags för final i DigIt16.5.2019 15:06:26 CESTPressmeddelande

Det råder stor kompetensbrist inom IT- och telekomsektorn och andra verksamheter med högt IT-fokus – så stor att tillväxten hämmas. Ett underskott på 70 000 personer väntas år 2022. DigIt är skolprojektet som vill bidra till att vända trenden och på måndag den 20 maj är det final på Universeum. Då avgörs vilken klass som skapat den mest innovativa lösningen för en bättre sjuk- och hälsovård och därmed vinner 10 000 kronor till klasskassan.