Värmdö Kommun

Värmdös företagare nöjda med kommunens bemötande

Dela

Värmdö kommun får högt betyg av det lokala näringslivet gällande service och myndighetsutövning. Det visar SKR:s undersökning ”Öppna jämförelser Företagsklimat 2020”. Företagen ger Värmdö kommun ett högt NKI-betyg med ett värde på 71.

Öppna jämförelser Företagsklimat ger en bild av företagens upplevelse av kommunens myndighetsservice. I fokus står upplevd kvalitet genom mätning av företagarnas nöjdhet (NKI).

- Värmdös företagare med över 9 000 arbetstillfällen är kommunens välfärdsskapare och är oerhört viktiga för kommunen. Det är viktigt att vi jobbar vidare med vårt strategiska arbete med att förbättra företagsklimatet och den serviceinriktade myndighetsutövningen, säger kommunstyrelsens ordförande Deshira Flankör (M).

De myndighetsområden som mäts är brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. De serviceområden som mäts är information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet.

- Vi har höga ambitioner och förvaltningen jobbar hårt att förbättra servicen till våra företag. Jag är stolt över den förflyttning vi gör och tror på vårt arbete framåt. Genom satsningen Smartare Värmdö tänker vi nytt och arbetar smartare, tillsammans, för att skapa bästa möjliga värde för varje skattekrona till varje företagare. Nu kavlar vi upp ärmarna ytterligare, säger Cecilia Lejon, kommundirektör i Värmdö.

Dialog för långsiktig förändring och ett Smartare Värmdö

Nöjd Kundindex (NKI) visar att företagens upplevelse av service och myndighetsutövning ligger på ett högt NKI-betyg med ett värde av 71. Det serviceområde där kommunen får bäst betyg är bemötande med ett NKI-värde på 79, ett högt NKI-värde. De flesta myndighetsområden ligger på höga nivåer, med ett NKI-värde över 70. Trots att Värmdö kommun får ett högt NKI-betyg sjunker Värmdö i kommunrankingen, från plats 113 till plats 140. 

- Som ny näringslivschef ser jag fram emot att lära känna det lokala näringslivet, och i dialog med företagen utveckla företagsklimatet och vårt interna arbete vidare. Vi ska vara bäst på att vara kommun där företagen ska få god service, bra förutsättningar och goda utvecklingsmöjligheter. Vår offensiva satsning på digitalisering kommer vara en av nyckelfaktorerna till att vår service ska kunna motsvara företagens förväntningar. Jag vill passa på att tacka alla företagare som varit med och svarat, det har stor betydelse för vår fortsatta utvecklingsresa, säger Marcus Nybom, näringslivschef.

Värmdö kommun har de senaste åren arbetat strategiskt och systematiskt med kommunens förbättringsarbete med ett tydligt fokus på att förbättra dialogen och servicen till företagen. Det har resulterat i många värdefulla möten och tydlighet i vad företagen tycker är viktigt i sin kontakt med kommunen och vilka områden de vill se andra lösningar. Exempelvis har inom miljö-, hälsoskydd- och livsmedel ett nytt sätt att arbeta med platsbesök (tillsyn) tagits fram tillsammans med det lokala näringslivet, och en FöretagsLOTS har implementerats för att förenkla för företag som vill etablera eller expandera i Värmdö. Arbetet kommer att fortsätta enligt den plan som tagit fram för ett förbättrat företagsklimat.

Om mätningen

Insikt är en servicemätning för att mäta företagens upplevelse och nöjdhet, Nöjd Kund Index, av kommuners myndighetsutövning. En enkät skickas till företagare som haft ett avslutat myndighetsärende med kommunen under mätåret.

Läs mer om undersökningen på Sveriges kommuner och Regioner 

Vill ni veta mer om vad vi arbetar med kan ni följa oss på Facebook Värmdö Näringsliv och på www.varmdo.se/foretag finns samlad information för företagare.

Nyckelord

Kontakter

Deshira Flankör (M)Kommunstyrelsens ordförande, Kommunalråd

Fotograf: Lars Åke Holst, Gustavsbergs Bildatelje.
Fotografens namn ska anges vid användning av bilderna.

Tel:08-570 471 20deshira.flankor@varmdo.se

Bilder

Om

Värmdö Kommun
Värmdö Kommun
Skogsbovägen 9-11
134 81 Gustavsberg

Servicecenter: 08 - 570 470 00http://www.varmdo.se

Värmdö kommun - skärgårdens mötesplats

Värmdö, skärgårdens mötesplats. En unik natur med cirka 44 000 invånare och över 10 000 öar. Inom bara 30 minuter finns Stockholm med alla sina möjligheter. I Gustavsberg finns en lång tradition inom kultur, design och form. Här finns också välkända besöksmål som Sandhamn, Möja, Grinda, Bullerö och Svartsö. Välkommen till Värmdö, en plats för möten mellan människor.

 

 

Följ Värmdö Kommun

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Värmdö Kommun

Fungerande kollektivtrafik av yttersta vikt för Värmdö16.6.2021 18:27:57 CEST | Pressmeddelande

I och med de trafikförändringar som planeras i SL-trafiken 2021/2022 har Värmdö kommun beretts tillfälle att yttra sig. En fungerande kollektivtrafiken är av yttersta vikt för Värmdö, en expanderande kommun med delvis utmanade infrastruktur och en stor och varierad geografisk yta, fastslås i yttrandet. Vidare ser man även behovet av ett betydligt större kollektivtrafikutbud i Värmdö kommun i närtid.

En bostadskö som prioriterar Värmdöborna9.6.2021 16:34:45 CEST | Pressmeddelande

För att förbättra Värmdöbornas möjligheter att få en bostad genom det kommunala bostadsbolaget VärmdöBostäder föreslås på kommande kommunstyrelse en förändrad inriktning för hur bolagets bostäder ska förmedlas. Under förutsättning att kommunstyrelsen beslutar enligt förslaget kommer VärmdöBostäder få ett tydligare uppdrag att i första hand förmedla lägenheter till boende i Värmdö kommun.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum